[AR] Gebogen lamoen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lori

Gebogen lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 20:55

Ik sta op het punt een koets te kopen voor mijn tinker van 1m40. Nu gebeld en eigenlijk is alles geregeld enkel 1 probleem. Het lamoen is ooit gebogen geweest maar is terug gerecht ... wat is jullie mening hier over ?

Is dit nog veilig of koop je dan beter voor het veilige een ander lamoen hier voor ? Heb geen idee in welke mate het gebogen was of het ging om een bluts of over een serieuze verbuiging. Heb dit net wel gevraagd.

Een kleine bijvraag deze heeft op enkele punten roest, kan dit kwaad of loop ik grote kans op doorroesten ?

Het gaat verder om een prima recreatie koets :j .

Lori

Re: Gebogen lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 14:46

Heeft hier nou niemand een oordeel over ??

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:49

Ik zou het niet doen. Metaal wat verbogen is en terug gebogen is, is minder stevig. Denk aan je sleutel die afbreekt als je deze terug buigt.
Waarom niet een wagen kopen zonder roest en (ooit) verbogen lamoen?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:57

Kleine puntjes roest aan de buitenkant, kan aan de binnenkant een veel grotere roestvlek zijn. Beetje mee uitkijken dus.

Verder het lamoen, verbogen ijzer is zwakker, zeker wanneer het weer terug gebogen is. Het kan zijn dat er niets aan de hand is, maar er kunnen ook scheuren zijn ontstaan waardoor het niet veilig meer is om mee te rijden.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 15:59

Het geen ik had gevreesd dus. Nou Ilaan waarom het is voor de rest een prachtige koets niet zo een bolderkar (hout) geval op autobanden. Maar kan zelf inderdaad niet zien hoeveel roest er zich situeert of het dan gaat om enkel een klein roesplekje of echt om enorme roest.

Inderdaad klopt van het lamoen dat is de vrees ook had ik nu geweten hoe erg het gebogen is geweest.. toch maar eens verder kijken dan maar denk ik. :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:44

Tja..... hoeveel verkopers melden eerlijk dat een lamoen verbogen is geweest? De volgende verzwijgt het voormalig euvel, of ontkent. Je weet het gewoon niet met tweedehands materiaal. Wat is meer waard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:47

Als de koets zelf zeker weten in orde is dan zou ik de koets gewoon kopen en er een ander lamoen voor zoeken.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 17:25

Wat niet zeker is is dat roest ook gewoon. Maar heb het hem eerlijk gezonden dat ik wat bang ben met het lamoen die ooit gebogen is geweest.. klopt ook wat je zegt zijn er die het zouden verzwijgen ook en weet dat ze soms bewust verbogen worden om smaller of breder te maken.

Heeft iemand een idee wat een nieuw lamoen kost verder ? Is heb voor de moment niet veel meer budget dan dat die koets koste. :o Heb al zitten opzoeken maar vond niet echt een duidelijk antwoord.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:32

Zo lang het ijzer niet gedeukt is doordat het geknikt is geweest, is er weinig aan de hand. Het is van heel ander ander staal dan b.v. een sleutel.
Bijna elke menwagen heeft wel wat roestpuntjes. Het is niet zoals bij een auto waarbij plaatstaal direct doorgeroest is. Het is alleen wat minder mooi maar het kan jaren mee.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:25

Het zou voor ons geen aanleiding zijn om de wagen te laten staan, de roestplekken even proberen door te prikken met een priem. je merkt dan snel genoeg of het erg is aangetast of niet. Ons lamoen is ook verbogen geweest en weer in model gebracht, met beleid kan een heleboel. En als de mensen netjes aangeven dat het verbogen is geweest dan zou je ook goed kunnen vragen hoe erg het was en wat hun advies is (als ze het zelf zouden blijven gebruiken).

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:06

Het paard hoeft toch niet met het lamoen te trekken? Lamoenen zijn in verhouding met de rest van de wagen van licht materiaal gemaakt en dus ook gemakkelijker te verbuigen. Ik zou de wagen er echt niet voor laten staan.

Roest hoef je je ook niet zo'n zorgen om te maken. Doorsnee materiaal van een wagen roest écht niet zomaar door hoor. Wat oppervlakte roest maakt helemaal niks uit. Voor het oog niet zo mooi maar er gebeurd echt niks mee hoor. :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 00:31

Helaas heb ik wel een keer een lamoen in stukken gehad omdat hij doorgeroest was (wagen en pony waren niet van mij)
Dan schrik je je wel dood. Gelukkig goed afgelopen.

Het zal vaker geen problemen geven dan wel, maar die ene keer dat het mis gaat is wel aanwezig.

Gewoon goed kijken als je naast de wagen staat, dan zie je meest snel genoeg hoe de algemene staat is, en aan de hand daarvan kan je de roest wel beoordelen.

Ook het gebogen lamoen moet je gewoon (voor zo ver dat kan) beoordelen als je er naast staat, dat kan je vanaf een verhaal niet zien.

Bespaar in ieder geval niet op veiligheid. Vroeg of laat kom je een keer je zelf tegen.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 10:11

Awel ja en om die laatste opmerking "Bespaar in ieder geval niet op veiligheid" heb ik hem ook niet genomen. Betaal dan toch liever 1000 a 1300 euro in plaats van 600 dan... veiligheid gaat voor het zou maar net moeten lukken dat jij ook al gebeurt het zelden net de eerste rit met een breuk zit en je paard in paniek weg is (die is koelbloedig maar het blijft een dier natuurlijk).

Allemaal toch bedankt voor het reageren maar over die roest kon ik mij niet heen zetten vooral ook het lamoen had vanaf foto roest op de plek waar hij gebogen was geweest is maar net afwachten en als je dan toch 200euro uitgeeft aan een lamoen uit rvs koop ik liever een duurdere wagen. :)