pony te traag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marthe000

pony te traag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 10:16

hoi, ik en mijn bijna 7 jarige zus (zij kan al goed paardrijden) hebben samen een shet Zorro. Mijn zus rijd en gaat wandelen met hem en ik doe grondwerk, longeren en vrijspringen enz... Mijn probleem was: hij doet alles zo traag. Bij het springen en dressuur gaat hij amper vooruit en bij het longeren kan ik hem bijna niet in draf houden. Maar bij het vrijspringen gaat hij goed vooruit. Aan wat kan het liggen? Ik ga meerdere keren per week naar hem. Zou ik hem iets kunnen voeren waar hij wat meer pit van krijgt?

nog wat info
-hij is 14 jaar oud
-hij staat bijna altijd in de weide
-we rijden in een redelijke zanderige paddock
-krijgt soms hooi
-krijgt geen korrels bij

alvast bedankt *\o/*

Mousaka

Re: pony te traag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:42

Je zegt dat hij soms een beetje hooi krijgt hoeveel is dat? Daar kan het namelijk ook aan liggen dat hij te weinig binnen krijgt. Dus te weinig energie heeft. En dus te traag is

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:45

krijgt soms hooi? je hebt je antwoord, misschien moet je je pony gaan voeren?....... :n

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:48

Kan inderdaad liggen aan de voeding. Niet alleen aan de hoeveelheid maar ook aan wat het is. Misschien een handje krachtvoer erbij, meer hooi, minder gras. Misschien kun je daar eens goed naar gaan kijken. Elk dier is anders, dus uiteraard weet ik niet precies wat jou pony nodig zal hebben.

angelastolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:52

Ik denk ook dat het aan de voeding ligt, mijn verzorgpony staat zomers op een wei waar hij niet bijgevoerd wordt (en er staat weinig gras) en we merken dat hij dan veel minder energie heeft en dus trager is dan s'winters, waar hij wel goed gevoerd wordt, dan is hij lekker voorwaarts! (we zoeken nu voor de zomer ook een andere plek hoor, waar die wel bijgevoerd wordt, of in ieder geval hooi krijgt)
En hij is ook 14 jaar hihi

waldo199

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:55

misschien inderdaaad hooi voeren en mischien omdat de bak zo zanderig is is de bak te zwaar voor zorro
?

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 11:03

Een shet is heel sober en kunnen heel goed leven van alleen gras. Bijvoeren is echt niet nodig als hij genoeg gras heeft. Jullie probleem is echt rijtechnisch, hebben jullie er Hulp bij? Shetlanders zijn nu eenmaal niet de makkelijkste en heel eigenwijs. Consequent zijn, Veel geduld en Hulp van een instructeur is mijn tip. Succes!

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 11:13

Kun je eens een foto laten zien?
Ik ben benieuwd hoe dik hij is zeker als hij altijd op de wei staat....daar kan het ook goed aan liggen. En dan zou ik niet zomaar krachtvoer bij gaan geven met alle risico's van dien. Kan het zijn dat hij ooit een keer bevangen oid is geweest? Dan lopen ze ook minder lekker en blijf je dat altijd merken. En de mulle bak kan het ook aan liggen. Of dat hij het gewoon saai vind.....

Marthe000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 13:39

in de winter krijgt hij heel veel hooi omdat het gras dan te kort is. in de zomer heeft hij wel genoeg gras. (het is een dikkertje). maar soms staat er in de wei zo veel onkruid dat er bijna geen gras te vinden is. en dan krijgt hij wel wat hooi. er staat namelijk nog een andere shet (ongeveer 12 jaar) bij hem in de wei en die krijgt het zelfde eten en de zelfde hoeveelheid en die is heel hevig. de paddock is niet zo heel zanderig alleen op het stuk dicht bij de stal maar daar rijden we niet. ps: hij is nog nooit bevangen geweest.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 15:37

Ik zou vitamines bij geven, dat helpt vaak!