Wat moet ik me voorstellen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jaleesa89

Wat moet ik me voorstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 22:02

Hoi hoi,
Ik hoor ongeveer iedereen over grondwerk dit en grondwerk dat en ik geloof dat het ook echt werkt want er zijn veel te veel succes verhalen om dit te bewijzen.
Maar nu de vraag!
Wat moet ik me voorstellen bij zo'n les?
Ik heb een aantal jaar op meerdere handelsstallen en springstallen gewerkt en daar willen ze er natuurlijk niets van horen, daar is men gewoon niet aan toe en er is ook niet de tijd voor.
Dus dat is mijn achtergrond en ik kijk zelf ook nog even de kat uit de boom want ik heb geen trek aan zo'n geitenwollensokkentype, maar wellicht kunnen jullie met ervaringen over lessen die kat wel uit de boom krijgen. Want ik ben wel heel nieuwsgierig er naar.
Thanks alvast!!

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:09

Ik heb ook een tijdje les gehad en toen.gingen we vooral bezig met lichaamstaal. Uiteindelijk kon ik mijn paard met simpele lichaamshulpen laten zien wat ik wilde. Erg grappig maar verder had ik er niets aan.

Geryon

Re: Wat moet ik me voorstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:12

Mijn ervaring kort samengevat: Je moet bepaalde oefeningen doen en daarbij leren ze je naar je paard kijken en er op een correcte manier op te reageren.

Ik heb er veel aan gehad hoor! Je hebt heel veel verschillende stijlen. De mijne was parelli achtig en dat vond ik fijn.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:54

Grondwerk is enorm breed... Zo heb je bijvoorbeeld parelli waar je werkt met een stick en leadrope en bijvoorbeeld begint met de games, dingen als achterwaarts/voorwaarts, mee lopen, wijken voor druk, langs objecten etc

Ook zijn er vormen van grondwerk waarbij je een paard traint in kracht en souplesse door eigenlijk dressuuroefeningen vanaf de grond uit te voeren.

Dan heb je nog vrijheidsdressuur (valt ook deels onder grondwerk) voor veel mensen nog steeds 'kunstjes doen' maar het is veel meer: je kunt je paard gymnastiseren en sterker/losser maken in spieren die je anders niet zo makkelijk traint.

Ook heb je nog het werken in de lange lijnen/lange teugelen, rechtrichten etc etc :)

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 21:38

Bedankt voor alle reacties.
Misschien moet ik het allemaal maar gewoon eens uitproberen, kijken wat mij ligt en mijn paard (niet onbelangrijk ;))

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:00

Ik zweer bij grondwerk. Maar dan de combinatie van wat VisibreTeam allemaal noemt.
Je moet maar eens google op: Marijke de Jong, Bent Branderup, Anja Beran en VisibreTeam (heeft een super boek) Parelli enz. Weet zeker dat je er anders tegen aan gaat kijken.

Ik zou wel een instucteur zoeken die er ervaring in heeft. Je kunt er zelf aan beginnen, maar zonder goede begeleiding was het mij echt niet gelukt om mijn paardje zo scherp te krijgen. En vooral met zo veel rust.
Succes!!!

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 11:54

Jane2 schreef:
Ik zweer bij grondwerk. Maar dan de combinatie van wat VisibreTeam allemaal noemt.
Je moet maar eens google op: Marijke de Jong, Bent Branderup, Anja Beran en VisibreTeam (heeft een super boek) Parelli enz. Weet zeker dat je er anders tegen aan gaat kijken.

Ik zou wel een instucteur zoeken die er ervaring in heeft. Je kunt er zelf aan beginnen, maar zonder goede begeleiding was het mij echt niet gelukt om mijn paardje zo scherp te krijgen. En vooral met zo veel rust.
Succes!!!

Ik was inderdaad van plan om dan een instructeur te zoeken met plenty ervaring, ik ga zowieso niet zelf aankl*ten. En een combi van grondwerk is in mijn ogen ideaal en ook heel leuk voor t paard lijkt me.
Dat word dus op onderzoek uit gaan. Thanks voor alle tips :D