Help! Mijn pony heeft teveel energie!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fenny

Help! Mijn pony heeft teveel energie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 21:26

Sinds ongeveer 2 maanden heb ik een 3-jarige welsh A merrie op stal staan, Senna. Senna was al beleerd o.h.z.en de bedoeling is dat ze voor de wagen komt. De voorbereidingen hievoor ben ik al meee bezig. Ze heeft al vaakbin de dubbele longeerlijnen gelopen, eerst met gewoon hoofdstelletje en bit en sinds zondag met menbit en oogkleppen. Na het longeren ga ik uitatappen door er achter te lopen, al dan niet met leuke fratsen om eventueel van te schrikken ;) Ze loopt 1x in de week o.h.z., een 45 minuten veel stappen en beetje draven. 2-3x in de week longeren, het liefst niet te lang. Volgens mij doet ze voor een 3-jarige meer dan genoeg!!

Senna pakt alles super braaf op. O.h.z.is ze braaf, soms zelfs wat lui. Meiden die haar rijden zijn 10-12 jaar. Maar aan de longeerlijn....! Man man man... Eerst liet ik haar eerst maar uitvliegen. Intussen kon ik de longeerring opbouwen, na 5 minuten komt ze dan bij me en kan ik haar enigszins rustig (met een impuls om U tegen te zeggen) longeren. Ze wil zó graag werken! Oortjes er op en gaan met die banaan!
Vanavond, om te testen wanneer ze 'lekker' zou worden, bijna 40!! minuten aan de dubbele longe gehad. In mijn ogen veel te lang voor zo'n broekie, maar pas na 25 minuten leek ze lekkerder te worden en kwam het gaspedaal wat los. 10 minuten fijn kunnen longeren en toen uitstappen. Met tuig afdoen weer vol energie.

Moet ik misschien niet zeuren en blij zijn met een pony met zoveel werklust, of...? Een oudere pony had ik gewoon fanatieker aan het werk gezet, maar dit lijkt me voor Senna niet de oplossing i.v.m.haar leeftijd. Binnenkort krijg ik een sulky te leen en ga ik haar samen met een kennis met veel ervaring daar voor zetten, misschien dat ze rustig wordt als ze meer moet werken..?

Wie heeft tips?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:55

Ik zou inderdaad niet meer gaan doen, voor zo'n jonkie doet ze voldoende. Geef maar wat van die energie aan mijn Welsh ;) Juist dit soort pony's ga je te snel overvragen, omdat ze graag willen.

Staat ze wel in de wei/buiten, zodat ze al haar energie goed kwijt kan? Wat voer je? Misschien dat je daar iets in kunt aanpassen? Minder of ander krachtvoer bedoel ik dan.

Succes. En vooral ook lekker blijven genieten van zo'n fanatiekeling

Fenny

Re: Help! Mijn pony heeft teveel energie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 16:38

Genieten doe ik zeker! Wel heel erg fijn, zoveel werklust! Alleen ik moet er denk ik dan gewoon mee leren omgaan ;)

Voer kan ik denk ik weinig aan doen, ze krijgt niks, qua brok dan. Ze krijgt, in een slowfeeder, hooi. Geen brok, omdat ze ook nog wat aan de stevige kant is en dus zoveel energie heeft (heb alleen maar sportbrok staan nu).
De ponies komen rond 9u buiten en gaan rond 15.30u op stal. Buiten is met mooi weer weiland, met een groep van in totaal 7 ponies.

Zou het anders ook verstandiger zijn om haar alle dagen te pakken en dan na een kwartiertje ophouden? Dat ze vaker een beetje doet?

Heb al meerdere ponies zelf beleerd, waarvan 3 bij mij opgegroeid en/of geboren. Die waren een stuk minder pittig dus dit is even wennen :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:22

Mijn persoonlijke mening is dat je sowieso niet langer dan 20 minuten moet longeren, zeker bij die jonkies niet. Iedere dag longeren lijkt mij een te grote belasting, vooral omdat het niet rechtuit is.

Kan je haar niet leren om naast de fiets te lopen? Dan kun je rechte stukken maken en is ze toch bezig. Ook dat zou ik overigens niet te lang doen. Bovendien, als ze een goede conditie krijgt, heb je weer een ander probleem ;-) Anders gewoon aan de hand wandelen of droogmennen op de weg?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:29

Deze vraag past eigenlijk beter op TVG, dus ik verplaats je topic van AR naar TVG.

sterdewer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:33

wat mij altijd gezegd werd is dat meer werk geven geen zin heeft. want je kan 'm eerst 10 minuten losgooien voor je aan het werk gaat, maar dan bouwt ze nóg meer energie op... geef je haar krachtvoer? en wat krijgt ze te eten? verder kan het ook haar karakter zijn, gewoon echt heel graag willen werken, en nogal voorwaarts en springerig.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 20:44

Krachtvoer krijgt ze niet. Ze is trouwens absoluut niet springerig! Braaf met heeeel veel pit.
De tip van het fietsen, top!! Heb haar nu 2x 10-15 minuten naast de fiets gehad. De eerste keer vond ze het wat spannend, ze durfde eerst ook niet te draven, maar gisteren genoot ze er van :) In een handzaam drafje :)
Woensdag gelongeerd
Donderdag gefietst
Vrijdag en zaterdag vrij
Zondag gereden
Maandag gefietst
En vandaag.. Jaja.. 10 minuten rustig!!kunnen longeren :) Zelfs rechte stukjes zonder versnelling. 5 minuten er achter 'gement' met uitstappen, helemaal blij. Zou dit eenmalig zijn..? Hoop het niet, haha.

Zondag sulky opgehaald. Kennis is nog op vakantie maar als hij er weer is durf ik Senna er met een gerust hart voor te zetten als ze zo rustig blijft.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:30

Fijn dat het fietsen en droogmennen lijken te werken en lekker rustig kunnen longeren. Toppie!

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 13:15

Gistermiddag voor het eerst voor de sulky gehad. Ze was (ondanks dat het best warm was) best energiek met longeren. 10 minuten in de dubbele lijnen gehad en toen voor de sulky. Ze was heel erg braaf!! Kleine 10 minuten gestapt, oefenen met halthouden en wegstappen en wat bochtenwerk en toen weer uitgespannen. Toppertje!! *\o/*

Afbeelding

Hoe raar het klinkt.. Wat volgens mij ook helpt is ipv 'ruuustig' 'eaasy' te gebruiken en ipv 'braaaaaf' 'gooood giiirl'... Misschien heeft ze wel Engelse opvoeding gehad :D