Ik heb sinds een paar maanden een Arabisch ruintje, hij is nu 3 jaar. En we zijn nu denk 2 maanden met longeerwerk bezig en hij is er heel braaf mee. Ik zit er over te denken om af en toe eens met bijzet te gaan werken, maar ik weet nu niet zo goed welke ik daar het beste voor kan gebruiken. Ik zat te denken aan touwtjes, maar hij loopt heel vaak met zn neus over grond wat natuurlijk niet verkeerd is, maar ik ben bang dat hij misschien in het touwtje gaat staan. Zelfde verhaal geld voor de longeerhulp. Ervaringen?? Ideeën?
Air
Geplaatst: 21-07-14 21:33
Schaf een kaptoom aan, klip de longeerlijn aan de middelste ring en begrens daarmee Daarnaast kan je instructie zoeken en met de dubbele longe aan de slag gaan.
Vergeet daarnaast niet dat 3 jaar nog heel jong is, en longeren redelijk belastend.
LoveChamp
Geplaatst: 21-07-14 21:34
Je kan bij een jong paard het beste een stiek gebruiken. Als je die goed insteld en hij loopt waar hij moet lopen staat er geen druk op maar zodra hij omhoog gaat komt er druk op te staan. Als je met een slof longeerd kunnen ze in paniek raken omdat ze dan niet omhoog kunnen bij een stiek is dit minder snel
Ik ben net door deze fase heen met mijn jonge paard, en ik ben blij met het advies wat mijn instructrice gaf:
Aan de buitenkant zet je het paard heel lichtjes bij met een halstertouw (klipje aan het bit, eindje vastknopen aan de longersingel, rond het midden van zijn buik), aan de binnenkant steek je je longe van buiten het bit naar binnen en deze klip je aan die kant aan de singel vast. Ga je van hand veranderen moet je dus wel even de boel omwisselen.
Het grote voordeel van deze manier is dat je los kunt laten als er paniek ontstaat door de druk op het bit en je kunt je paard laten wennen aan het hebben van stelling.
Oké bedankt voor de tips. Ben ook van mening dat longeren erg zwaar is voor een 3 jarige. Wilde dit ook niet elke dag gaan doen, maar af een toe eens eventjes zodat hij er een beetje aan kan gaan wennen. Ik heb nu iemand gevonden die me gaat leren met lange lijnen werken, hiermee kan ik meer rechtuit werken en dat lijkt me beter. Vooralsnog doe ik het hier ook mee rustig aan. Het gaat mij meer om afwisseling en gehoorzaamheid dan dat ik hem echt keihard aan het werk zet.