Nut achterwaarts

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

felintje

Nut achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 13:04

Hallo iedereen,
Mijn pony kent een nieuw ''trucje''.
Achterwaarts gaan op een wijzende vinger naar z'n borst.
Natuurlijk is hij hier heel fanatiek in geworden.
Hij gaat al heel vlot een pas of 8 achterwaarts.
Maar wat is het nut hiervan, behalve dat het een gehoorzaamheidsoefening is ?
Is het goed voor de achterhand ? Krijgen ze daar spieren van ?

Oja ik kon geen subforum '' trainen vanaf de grond '' vinden.
Heb het hier gezet, en ik kon hier ook geen ander topic over vinden.

Nirvana_

Re: Nut achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:09

Hoi TS,

Achterwaarts is zeker nuttig! Inderdaad als gehoorzaamheid, maar het is ook een stuk onderdanigheid en acceptatie van jou als leider. Daarnaast is het ook zeker goed voor de spieren van de achterhand, maar het ligt er wel aan hoe hij naar achteren gaat. Gaat dat met kleine, snelle pasjes dan valt hij naar achteren en heeft het spiertechnisch niet veel zin, maakt hij lange, kalme passen is het een hele goede oefening, want dan wordt het gewicht ook echt naar achteren verlegd.

Veel plezier met je pony!

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:12

Dat subforum is er wel hoor , helemaal onderaan bij disciplines . Het word in de dressuur bevraagt en om de achterhand te trainen .

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:16

Met buitenrijden kan het ook erg handig zijn als je in bepaalde situaties gemakkelijk je paard achteruit kunt vragen.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 13:30

Nirvana_ schreef:
Hoi TS,

Achterwaarts is zeker nuttig! Inderdaad als gehoorzaamheid, maar het is ook een stuk onderdanigheid en acceptatie van jou als leider. Daarnaast is het ook zeker goed voor de spieren van de achterhand, maar het ligt er wel aan hoe hij naar achteren gaat. Gaat dat met kleine, snelle pasjes dan valt hij naar achteren en heeft het spiertechnisch niet veel zin, maakt hij lange, kalme passen is het een hele goede oefening, want dan wordt het gewicht ook echt naar achteren verlegd.

Bedankt voor je reactie !
Hij gaat snel achterwaarts, maar maakt daarbij grote passen. Hij maakt in ieder geval z'n passen groter dan dat hij voorwaarts gaat.
Heeft het dan nog steeds nut ?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:40

-> TVG

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:41

felintje schreef:
Nirvana_ schreef:
Hoi TS,

Bedankt voor je reactie !
Hij gaat snel achterwaarts, maar maakt daarbij grote passen. Hij maakt in ieder geval z'n passen groter dan dat hij voorwaarts gaat.
Heeft het dan nog steeds nut ?

Een paard kan maar op 1 manier achterwaarts TS, dus het heeft altijd nut.

Bij het achterwaarts gaan zet een paard zijn benen neer alsof hij draaft, diagonaal dus. Let maar eens op als ie het weer doet.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 21:53

@Amaris : Ja dat had ik al gemerkt. Wat doet dat achterwaarts gaan dan met het lichaam ? Als je dat veel doet, is dat dan een oefening die spieren kweekt en waar dan precies ? Of het lichaam soepeler maakt ?

Quincyindian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:43

achterwaarts vind ik erg nuttig! ze trainen goed hun achterhand en gebruiken goed hun rug
1 tip houd het hoofd van het paard naar beneden om te ontspannen als ze hoofd strak omhoog heeft het geen nut *\o/*

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 12:40

Quincyindian schreef:
achterwaarts vind ik erg nuttig! ze trainen goed hun achterhand en gebruiken goed hun rug
1 tip houd het hoofd van het paard naar beneden om te ontspannen als ze hoofd strak omhoog heeft het geen nut *\o/*

Dankje ! :) Ik laat hem achterwaartsgaan door mn hand lichtjes of zelfs niet tegen zn borst te leggen, er zit dan al een snoepje in mn hand. De pony doet dan vanzelf zn hoofd al naar beneden omdat hij al het snoepje wil.
Dus hij loopt redelijk met zn hoofd naar beneden.