hoe ruggebruik bij longeren verkrijgen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

hoe ruggebruik bij longeren verkrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 21:41

Hallo allemaal

Hoe kan ik het beste ruggebruik krijgen tijdens het longeren?
Ik heb een oude pony waarbij ik de conditie aan het opbouwen ben. Nu heeft ze de afgelopen week lekker aan haar halstertje mogen lopen.
Nu wil ik graag wat meer ruggebruik zien maar hoe kan ik deze het beste krijgen zonder dat er allerlei verschillende hulp teugels aan te pas komen?
Alvast bedankt

betadine

Re: hoe ruggebruik bij longeren verkrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:52

Met je stem belonen als je ziet dat ze haar hoofd laat zakken en ze met haar achterhand ondertreedt dus met haar achterhoeven over de afdruk van haar voorhoeven loopt. Dan kun je niet missen en wordt de rug goed gebruikt. Sommige paarden gaan echter nooit uit zichzelf gaan zakken met hun hoofd en zo de rug loslaten, dan moet je wel een hulpteugel gebruiken, maar ook daar heb je veel verschillende soorten en kun je met een simpel elastiekje of gogue al verder.
Van mijn 2 paarden heb ik ééntje dat ik beter longeer zonder hulpteugel omdat ze echt baat heeft bij meer lengte in de rug omdat ze uit zichzelf haar rug bol maakt en dan net ter plaatse galoppeert. Die longeer ik dan eigenlijk ook nooit en laat ik eerder eens goed languit met losse teugels rechte stukken galopperen.
Het is echt paard afhankelijk op welke manier je het beste aanpakt, maar in de meeste gevallen is het best wel moeilijk om een paard heel losjes en nageefelijk aan de longe te hebben zonder hulpteugel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:01

Zelf ben ik een fan van de dubbele longe omdat je daar als longeur veel mogelijkheden hebt tijdens het longeren. Je kunt stelling vragen en meegeven of juist even doorvragen. Maar het is wel handig om een paar lesjes te nemen, zodat je de handigheid krijgt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 22:55

Ik ben ondertussen al begonnen met dubbele longe. Dit deed ik in het verleden ook. Binnenkort ga ik de longeerhulp van iemand uitproberen. Benieuwd hoe dat gaat

Quincyindian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:25

zonder hulptegels longeren alleen met halster en longeerlijn!
dit doe ik ook met me paard dit gaat veel beter dan met allemaal ateributen aan het paard

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:33

Quincy dit echt paard afhankelijk hoor. Sommige paarden lopen dan enkel maar rondjes met weg gedrukte rug en dat heeft alleen maar een nadelig effect.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:36

De rug kun je alleen maar trainen met dubbele longe (aan hoofdstel) of hulpteugels. Een paard zit namelijk niet zo in elkaar dat hij automatisch in een 'moeilijkere' houding gaat lopen, dat wil zeggen meer moeite zal doen dan nodig is.

Zelf vind ik een pessoa erg fijn werken, kun je helemaal zelf afstellen.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:53

Ik gebruik zelf inderdaad de dubbele longe en dit werkt voor mij erg fijn. Longeerhulp heb ik ook liggen maar die pak ik eigenlijk bijna nooit.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 00:13

Quincyindian schreef:
zonder hulptegels longeren alleen met halster en longeerlijn!
dit doe ik ook met me paard dit gaat veel beter dan met allemaal ateributen aan het paard

betadine schreef:
Quincyindian schreef:
zonder hulptegels longeren alleen met halster en longeerlijn! dit doe ik ook met me paard dit gaat veel beter dan met allemaal ateributen aan het paard

Als je een beetje kunt longeren kan dit met ieder paard..
Het is heel "simpel" een kwestie van het laten ondertreden van het binnenachterbeen, vrij maken van de binnenschouder, een beetje stelling houden en vooral neusje in de looprichting houden.

Ik longeer aan de kaptoom of het touwhalster, met een koetsierszweepje en mijn eigen houding/positie en het is een kwestie van oefenen en handig worden. Maar de paarden worden er zoveel beter van dan met hulpteugels.

Ook ik ben enorm fan van de dubbele longe, dan heb je inderdaad wat meer mogelijkheden dan aan de enkele lijn.