[AR] Op vakantie: Welke pony('s) meenemen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Op vakantie: Welke pony('s) meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 14:55

Hey bokkers,

Mijn menvakantie is eindelijk geboekt! Het wordt een verblijf in een vakantieverblijf met stallingen en weides bij, dat direct aan het netwerk van ruiterknooppunten ligt :)

Nu moet ik alleen nog beslissen welke pony('s) ik meeneem op reis. Een luxeprobleem natuurlijk, maar ik ben er nog niet helemaal uit...

Ik heb een vierwielige wagen van bij Kraay, de Marathon Mix 3A volgens mij. Het wagentje weegt 120 à 150 kg en loopt vrij goed.

De pony's die in aanmerking komen voor de menvakantie zijn:

• Bugs: Minishetlander ruintje van 90 cm, loopt 2,5 jaar voor de wagen en kent zijn werk uitstekend. Met hem is het heel ontspannen rijden, zowel mijn groom als ik kunnen lezen en schrijven met deze pony. Nadeel is dat hij zo klein is en in het bos minder goed de koets trekt (max 8 km als we met 2 personen zijn)
    Tijdens onze eerste menvakantie 2 jaar terug:
    Afbeelding
  • Fharao: Welsh A ruintje van 112 cm, loopt sinds oktober voor de wagen, eerst een hele tijd enkel tweespan en heeft ongeveer 8 keer enkelspan gelopen verspreid van februari tot nu. Ik ben op dit moment intensief bezig in het enkelspan maar laat ons zeggen dat hij tegen de reis binnen 2 weken maximum 12-15 keer enkelspan zal gelopen hebben. Gedraagt zich heel goed maar nog wat aarzelend, ik rijd graag met hem maar mijn groom vindt hem iets minder berekenbaar.
    De valk pony in het tweespan:
    Afbeelding

Aan de ene kant is het met mijn shet veel meer ontspannen, maar helaas gaat het ook helemaal niet vooruit :') Met de welsh is het iets meer opletten, maar je kan wel al een fijn ritje maken met hem. Daarnaast is dit misschien ook de ideale kans om hem eindelijk eens wat intensiever te kunnen rijden, op voorziene menroutes is het heel wat rustiger rijden dan op de openbare weg hier bij ons.

De kost voor stalling bedraagt 13€ per nacht, maar als hij niet meegaat moet ik hem ook ergens anders stallen tegen betaling. Het belangrijkste verschil ligt hem dus in het transport (en in mijn groom :P ).

Wat vinden jullie? Laat ik hem thuis of kan ik hem toch maar beter meenemen?

b485

Re: Op vakantie: Welke pony('s) meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 18:04

Beide? Dan kan je per dag afwisselen.

Denk er aan dat dergelijke vakanties wel wat vragen van de conditie van een pony.

Ik ben zelf ook al meerdere jaren op vakantie geweest, en ik begin enkele maanden op voorhand hier toch wel voor te trainen.

Moonhorse98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 20:47

ik vind beiden ook wel een goed idee, maar let wel op dat je welsh pony waarschijnlijk heel schrikkerig is ook omdat het een andere omgeving is. maar het is wel leuk om die pony ook mee te nemen, wat je zelft ook aan geeft in het laatste stukje (Daarnaast is dit misschien ook de ideale kans om hem eindelijk eens wat intensiever te kunnen rijden, op voorziene menroutes is het heel wat rustiger rijden dan op de openbare weg hier bij ons)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 05:52

Ga hem denk ik toch meenemen, ik kan dan nog altijd zien hoe het gaat :P Ik denk dat ik vooral twijfel omdat ik zelf onzeker ben, maar de pony heeft voor hij bij mij kwam een halfjaar bij een professionele menner gestaan en hij kent zijn vak wel.

De pony is niet echt getraind voor deze vakantie, maar we doen het rustig aan. Daar in de buurt zijn er een aantal menritten van <10 km te rijden, ik denk dat ik gauw genoeg zie hoe veel hij aankan. De tochten die ik uitgestippeld heb zijn eigenlijk voor mijn shet bedoeld, dus die moet mijn welsh zeker ook aankunnen :)

En lukt het toch niet zo goed, dan doen we gewoon wat minder met hem :)