Hoop dit niet verkeerd te zetten, als ik het verkeerd zet sorry zend mij gerust door met mijn vraag.
Ik vroeg mij af vanaf welke stokmaat het haalbaar is voor ritjes te doen met een mini op vlak terrein, dus geen bos en strand dit heb ik hier toch niet of te ver voor zo een kleintje. Er staan meerdere mini's (shet) te koop van 70-75cm, vraag mij af of ze bij deze maat nog vlot zeker 1 persoon kunnen trekken of 1 persoon met licht kind (max15kg).
In de toekomst is de optie er misschien maar wil mij graag wel inlezen in wat haalbaar is en wat niet, het welzijn van het dier gaat voor en wil het niet overbelasten.
En voor welk wagentje passen deze, de cavaletti viel eerst mijn oog op maar dan las ik dat het vanaf 80cm ging, is deze uit ervaring ook te veel voor eentje van 70-75 met 1 persoon ? Uiteindelijk wil ik niet na 2 jaar een nieuwe hoeven kopen dus wat kwaliteit vind ik wel belangrijk.
Hoop dat jullie mij kunnen voorruit helpen met mijn vragen, ben topic's aan het doorlezen ook absoluut!
Een cavaletti kan je nooit voldoende aanpassen om hem in balans te krijgen voor zo'n kleine pony, dat lukt pas vanaf een kleine 90 cm. Als de pony kleiner is blijft de sulky altijd voorover hangen en moet de pony al het gewicht op zijn rug dragen, en word je als menner ook serieus dooreengeschud.
Als je echt met zo'n kleine pony wil mennen kan je beter kijken voor een HCA of iets dergelijks, want zo'n pony kan enkelspan toch nooit (comfortabel) een cavaletti met een volwassene en een kind trekken.
Mijn shet van 93cm trekt enkelspan een cavaletti met één persoon op, maar daar kan echt geen 2e meer bij. Een kind erbij lukt net, maar ik merk dat het veel moeite kost. In een lichte vierwieler kan hij wel 2 lichte personen trekken omdat er geen gewicht op zijn rug komt, maar enkel voor ritjes van maximaal 3km. Deze pony loopt al 3 jaar voor de wagen, is gezond en wordt regelmatig gereden. Het ligt dus niet aan een slechte conditie of gebrek aan training, maar gewoon aan het gewicht. Een minishet van 70-75 cm weegt soms niet eens 100 kg, dan kan je ook niet verwachten dat zo'n beestje met gemak een sulky trekt van 50 kg met een menner van minstens 50 kg en nog een kind erbij, zeker niet als de sulky niet in balans te krijgen is...
Gem
Geplaatst: 18-07-14 14:30
Anke hier op bokt heeft veel met mini's gereden, die kun je eens vragen. En een klein kind blijft geen 15 kilo....
Mijn mini was 76 cm, en ik had mijn bankje maximaal achterover staan op de HCA. Dus eigenlijk moet je kleiner dan 75cm voor een HCA niet willen. Voor de caveletti is 80cm eigenlijk al aan de kleine kant dus dat gaat ook niet willen. De pirouette sulky zou eventueel nog wel kunnen denk ik met zo'n kleintje, maar dan is 75cm toch ook wel je minimum Voor een foto van mijn mini kun je even op mijn profiel kijken!
Als je een pony koop om mee te mennen zou ik toch echt meteen een maatje groter kopen.
Ik rij zelf met pony's van rond de 100 cm en zou echt niet kleiner willen, ik loop nu (ondanks dat ze t/m de ZZ dressuur lopen) echt al regelmatig tegen hun grenzen aan. Het zit echt niet fijn op de wagen als je je pony altijd het maximum haalbare laat trekken, en voor je pony zal het ook zeker niet fijn zijn als hij echt ieder ritje aan topsport (want dat is het gewoon voor zo'n kleintje) aan het doen is.
ik heb een shet van 86 cm, die aardig in conditie is, trekt met gemak 2 volwassenen personen. rond de 60 kilo dan. met een sulky cavalettie.
Ik zou persoonlijk wel voor een grotere gaan dan 70/75cm
Lori
Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-14 15:14
Danku wel voor de info al nu in eerste instantie is het gezelschap voor mijn tinker maar vind het belangrijk zo een kleintje in goede conditie te houden en vind zelf achter mijn paard/pony bezig zijn geweldig. Ik ga de info eens bespreken hier alvast.
Ik denk zelf dat een iets grotere maat ook beter zou zijn op vlak van wat meer aankunnen. Minder tegen de grenzen aanlopen, wil alleen maar het beste voor de pony zelf.
Mijn moeder die jaar of 10 geleden der menbrevet heeft gehaald heeft zelf zo iets van "ze zijn sterk ze kunnen dat wel" maar persoonlijk heb ik zo iets van ze zijn 70/75 cm dat is hééél klein en ze kunnen niet veel wegen en een mini shet is niet te vergelijken met een gewone shet ook, een wat standaard maat shet is al sneller 1 meter/1meter 10.
Mijn advies zou zijn: kijk eens verder naar een shetje van minstens 85-90 cm. Als je langere ritten wil kunnen maken zou ik zelfs nog groter gaan, zoals Dennis aanraadt.
Qua kosten komt dat echt op hetzelfde neer, en je hebt nog altijd een kleine pony. De pony zal het allemaal met iets meer gemak trekken, wat natuurlijk veel leuker is. Daarnaast vind je toch makkelijker materiaal, zeker als je wil gaan kijken naar tweedehands tuigen of wagentjes.
Dat vind ik ook echt te klein, heb er zelf eentje van 93 cm en zou zelf niet kleiner willen. Ze trekt met gemak 2 personen.
Lori
Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-14 08:39
Kijken nu tussen de 70 en 80cm maar naar verluid hier is die 80cm toch echt het maximum. Bedoeling is om tot de tijd tot ik uit huis ga dat het kleintje mijn tinker heeft als gezelschap en omgekeerd en vanaf ik het huis ui ben er een 2de komt voor dan in 2span.
Ik ga dus zien waar we uiteindelijk eindigen, zelf zou ik ook al snel voor 1 zien van 80-90cm maar ben al blij als er een 2de komt dat mijn tink gezelschap heeft.. desnoods maar niet mennen zeker. Mijn tink is wel beleerd voor de koets, hoop voor hem in het najaar een koets + tuig te hebben.
Waarom zou 80 cm wel kunnen en 90 cm niet? Zo'n pony pakt echt niet veel meer plaats in en eet ook echt niet veel meer hoor! En alle andere kosten (veearts, smid) blijven hetzelfde, je materiaal (koets, tuig, hoofdstellen, halsters) kan in het slechtste geval zelfs nog duurder worden...
Je kan dan ook gewoon voor een gezelschaps-shet gaan en mennen met je tinker toch?
Ze heeft altijd al een echte mini mini gewild, daar over valt niet te praten eigenlijk. Gaat niet opeens eentje van 90cm mogen ze wil echt zo klein mogelijk. Ze heeft ervaring in paarden is dus een ding van mening en niet van onwetendheid.
Met de tinker ga ik sowieso mennen maar wil wel dat de shet in goede conditie blijft (wil geen modervette shet is niet goed gewoon voor hun). Te zien hoe goed mijn tink het doet en het eventueel niet lukt voor te mennen met de pony dan (nog geen zicht of het 70 of 80cm zou worden) ga ik 'm leren als pony naast de fiets en als handpony voor korte ritten.
Voor de eerste keer in 3 jaar (nu hoop toch 'm snel te mogen verwelkomen) dan voordeel dat mijn tink zijn tempo enorm traag ligt, voetgangers kunnen hem voorbij steken in stap soms .
Nu weet nu dat ik hoogstens op 1 persoon mennen ermee ga moeten hopen, te zien van de stokmaat maar ik zeker niks groots moet verwachten. Gelukkig heb ik mijn tink nog op dat vlak.
Gezelschapspaard voor je Tinker? Op de wei? Want los van het mennen kleeft er dan nog een nadeel aan mini's. Als je Tinker mooi op conditie blijft van zijn weide, is de kans groot dat je mini dezelfde mate van weidegang moet bekopen met overgewicht of zelfs hoefbevangenheid. Ze worden al dik van lucht. Dus continu samen op de wei wordt lastig.
Met zo'n kleintje kun je natuurlijk evt. wel aan de lange lijnen werken. Kun je het beestje prima mee aan het werk zetten.
Lori
Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-14 21:13
Safina ik wil het kleintje ook in conditie houden. De tink staat hoofdzakelijk op zand met hooi ter beschikking. De mini word expres op conditie gehouden wij willen GEEN mini met een 5de been (buik)... wil een mini die ideaal is van gewicht niet te dik zelf geen 40kilo te dik. Mijn tinker staat hier ook niet te dik maar zeker ook niet te mager (staat juist goed enige wat ik bij hem nog wil is wat meer spier).
Daarom ook het willen mennen of lange lijnen (idd MarjaR) en handpony o.a zodat die juist op gewicht blijft en de kilo's die er in gaan er af gaan met werken. Ik stoor mij dood aan mensen met shet'en en mini's met een buik dikker dan een hoogdrachtige merrie..
Oké, dan zijn jullie je gelukkig bewust van het mogelijke probleem. Ik heb verschillende mensen gekend die dat niet wisten en een mini kochten als gezelschapspaard. En er dan pas achter kwamen dat de mini helemaal niet samen de wei op kon met hun grotere paard. Vandaar dat ik het maar even zei.
Vind het ook altijd maar jammer als mensen het kopen als gezelschap om dan een moddervette pony te hebben met pech bevangenheid .
friesiszwart
Geplaatst: 05-08-14 19:57
ik heb een shet van 78 cm en hij kan probleemloos een sulky met volwassene en kind trekken. Dit over vlak geasfalteerd terrein.
Lori
Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-14 01:01
Heb nu een pony op het oog van 93cm die in Zeeland staat enig puntje is hem thuis krijgen, weet wat het zou kosten via een lieve bokker maar blijft een stevige hap natuurlijk . Nu eerst eens gevraagd naar filmpje met bewegingen zodat ik kan oordelen over hoe die loopt op foto's is het .
Anke
Geplaatst: 07-08-14 16:58
Dennis schreef:
Als je een pony koop om mee te mennen zou ik toch echt meteen een maatje groter kopen. .
Idd, als je er nog eentje moet kopen, zou ik iig boven de 90 cm adviseren.