[AR] Vragen mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alexandra_

Vragen mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 21:12

Hallo,
Ik heb een paar vraagjes daar ik binnenkort misschien recreatief wil mennen, of naja voor t karretje.
- vanaf hoe oud mag dit bij paarden, is dat net zoals inrijden 3 jaar? Hoor veel verschillende dingen.
- hoe pak ik dit het beste aan? Eerst met hoofdstelletje en lange lijnen?
Groetjes

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:16

je mag op 2 jarige leeftijd beginnen , maar ik raad aan om op 3 jarige leeftijd te gaan beginnen.
wij zijn begonnen met het tuig op en niks erachter , toen een band en later een karretje / sulky. nu was mijn shet helemaal niet onder de indruk toen er iets achter hem liep. gewoon langzaam beginnen en niet zomaar de straat op gaan.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:56

faunty schreef:
je mag op 2 jarige leeftijd beginnen , maar ik raad aan om op 3 jarige leeftijd te gaan beginnen.
wij zijn begonnen met het tuig op en niks erachter , toen een band en later een karretje / sulky. nu was mijn shet helemaal niet onder de indruk toen er iets achter hem liep. gewoon langzaam beginnen en niet zomaar de straat op gaan.

Je mag er ook op 1 jarige leeftijd mee beginnen.. 8)7

Neem aan dat je naar je paard of pony kijkt of die er klaar voor is in plaats van te kijken naar leeftijd van 3.

Hoe je het het beste aan kunt pakken? Wegbrengen, laten beleren voor een prof en vanaf daar lekker gaan mennen.

Deliana1993

Re: Vragen mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:57

wat ik begrepen heb mag je pas met een 4jarige starten in de wedstrijden.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 22:02

Ik wil t toch echt zelf gaan doen. Met hulp evt ;-) voorlopig sowieso nog niet, want denk niet dat hij er al klaar voor is, maar vroeg t m af omdat ik hoorde dat mensen er al met 2 mee beginnen..

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:10

Deliana1993 schreef:
wat ik begrepen heb mag je pas met een 4jarige starten in de wedstrijden.

Dressuur en vaardigheid mag vanaf vier jaar. Marathon en samengesteld vanaf 5 jaar.

Snap niet waarom mensen al met twee jaar willen beginnen?
Je paard of pony is dan nog helemaal niet volgroeid en je maakt er op die manier meer mee kapot dan goed.
Verder vraag ik me af waarom je het zelf wil doen? Helemaal als je er zelf nog weinig vanaf weet..
Hoop echt dat je er dan goede begeleiding bij gaat halen i.p.v. zelf wat te proberen.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 22:22

Ik wil er ook zeker niet al mee beginnen, ben er wel geinteresseerd naar. Heb nog minstens een jaar om me goed voor te bereiden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 08:59

Eerst zelf gaan lessen met een ervaren paard, dan je pony laten beleren en dan samen op pad gaan onder begeleiding van een instructeur. Als je voldoende ervaring heb kan je eventueel samen met je instructeur aan de gang gaan.
Je ga toch ook geen paard zelf inrijden als je nog nooit op een paard gezeten heb? Voor de wagen heb je nog meer om rekening mee te houden dan onder het zadel.

Hier zijn ze minimaal 3 als ze betuigd worden. Maar vaker pas 4.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:26

Wat Dennis zegt: als je nog nooit paardgereden hebt, ga je ook geen paard inrijden.
Wat Gem zegt: je gaat ook niet leren autorijden van je buurman zonder rijbewijs. Oftewel, "hulp" ontvangen van iemand die er ook geen verstand van heeft, is ook niet slim.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:09

Poeltje schreef:
faunty schreef:

Je mag er ook op 1 jarige leeftijd mee beginnen.. 8)7

Neem aan dat je naar je paard of pony kijkt of die er klaar voor is in plaats van te kijken naar leeftijd van 3.

Hoe je het het beste aan kunt pakken? Wegbrengen, laten beleren voor een prof en vanaf daar lekker gaan mennen.

Ik bedoelde dat de ' richtlijn ' zo is , net zoals pas met 3 beginnen met rijden , ik ben nu ook pas met m'n jonge begonnen en die is nu 4 , kijk naar het paard en doe het rustig aan TS. Vraag hulp als iets niet lukt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:35

IK denk dat vanaf 3 inderdaad ook bij het mennen een vrij normale leeftijd is om te beginnen, je hebt ook mensen die eerder of later beginnen natuurlijk. Het is denk ik ook een beetje trainer en paard afhankelijk wat het beste gaat.

Veel mensen roepen altijd meteen wegbrengen maar er zijn ook genoeg instructeurs die juist liever samen met de eigenaar het paard beleren. Het heeft beide voor en nadelen.
Als je van te voren voldoende lessen neemt om de basis van het mennen onder de knie te krijgen is onder begeleiding beleren vaak best een mogelijkheid. Helemaal zonder men ervaring natuurlijk niet. Je moet ook wel bereid zijn om in de begin periode dan echt heel veel les te nemen natuurlijk, maar wegbrengen kost ook een bult.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 19:05

Kan m wegbrengen voor t beleren maar wat leer ik precies zelf daar van??

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 19:10

Nou net als wanneer je zelf niet kan rijden is het in elk geval fijn als je paard al gewent is iemand op de rug te hebben. nu net zo. en ga zelf men les nemen.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 19:12

Vind dat persoonlijk wel een beetje anders. Maar goed :-) ik ga op menles.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 19:53

Alexandra_ schreef:
Vind dat persoonlijk wel een beetje anders. Maar goed :-) ik ga op menles.

Een paard dat voor het eerst voor een sleep of een wagen komt kan net zo heftig reageren als een paard dat voor het eerst onder het zadel komt, en als er dan iets gebeurt hangt er dus ook nog iets achter wat heel veel extra gevaar op kan leveren. Je kan wel denken dat je niet van een paard kan vallen als je er achter zit maar wagens kunnen ook omslaan ed het is echt niet zoveel anders := .

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 19:54

Zou dat zelf eerst met lange lijnen doen oid..

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 19:55

Volgensmij vanaf 4 jaar

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 19:58

Ik krijg nu vast alle menners over me heen maar ik had zelf pas 1x gemend en ben mn pony ook zelf gaan beleren. Nu kende ik haar al aardig goed en was ze al beleerd onder het zadel. Ik ben begonnen met lange lijnen in de bak. Pas toen ze dat helemaal snapte ben ik rustig wat buiten gaan wandelen met een rustig paard erbij. Daarna gaan slepen en toen dat helemaal perfect ging met het karretje :D

Ik ben begonnen op 4 jaar trouwens

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 20:04

hier ook een beginner Mijn Paardje is nu 16 mnd en heb de tijd gegeven tot hij vier is om alles te leren wat er te leren valt over Mennen.
In september begin ik met een men cursus en daarna wil ik graag mijn koetsiersbewijs halen..
Dan kan ik bij de buurvrouw mooi meerijden en ervaring opdoen voordat mijn Murrie oud genoeg is om te gaan belerenAfbeelding

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 20:18

Alexandra_ schreef:

Dat is opzich de meest logische volgorde ja, maar zelfs met alleen lange lijnen kan je wel dingen verkeerd doen. Ik denk dat het inderdaad heel leerzaam is om je eigen paard te beleren en het ook nog andere voordelen kan hebben (je weet beter hoe hij voor de wagen is dan wanneer je hem weggebracht hebt, je kan je eigen tempo aanhouden, je paard blijft op zijn vertrouwde stek etc.) maar denk er niet te licht over en investeer gewoon vanaf stap 1 in goede begeleiding!

@Rianne1994: ik vind dat altijd een beetje zo'n "mijn opa rookte en werd 101 verhaal" ja het gaat wel eens goed als je een doodmakke knol treft en je zelf aanleg hebt voor het mennen maar de meerderheid eindigt toch een keer in een greppel/tegen een boom/op de kant etc.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 20:24

Lange lijnen longeren ken ik al; les over gehad..
Mennen indd niet, maar hier wil ik ook les voor volgen.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 20:46

liedje89 schreef:
Alexandra_ schreef:

Dat is opzich de meest logische volgorde ja, maar zelfs met alleen lange lijnen kan je wel dingen verkeerd doen. Ik denk dat het inderdaad heel leerzaam is om je eigen paard te beleren en het ook nog andere voordelen kan hebben (je weet beter hoe hij voor de wagen is dan wanneer je hem weggebracht hebt, je kan je eigen tempo aanhouden, je paard blijft op zijn vertrouwde stek etc.) maar denk er niet te licht over en investeer gewoon vanaf stap 1 in goede begeleiding!

@Rianne1994: ik vind dat altijd een beetje zo'n "mijn opa rookte en werd 101 verhaal" ja het gaat wel eens goed als je een doodmakke knol treft en je zelf aanleg hebt voor het mennen maar de meerderheid eindigt toch een keer in een greppel/tegen een boom/op de kant etc.

Doodmak zeker niet. Maar ik denk als je goed genoeg naar je pony luisterd en gezond verstand hebt het prima kan :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 20:53

Ik heb er inmiddels een stuk of 25 betuigd en heb meerdere ponys hoog in de sport, maar heb nog heel regelmatig hulp van mijn instructrice.
Ik kan dus wel zeggen dat ik wat ervaring heb. Dus zonder ervaring lijkt het me echt zeker wel verstandig om hulp te zoeken.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 11:48

TS, wat voor een pony wil je voor de wagen zetten? De pony uit je profiel?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 13:58

Rianne1994 schreef:
Ik krijg nu vast alle menners over me heen maar ik had zelf pas 1x gemend en ben mn pony ook zelf gaan beleren. Nu kende ik haar al aardig goed en was ze al beleerd onder het zadel. Ik ben begonnen met lange lijnen in de bak. Pas toen ze dat helemaal snapte ben ik rustig wat buiten gaan wandelen met een rustig paard erbij. Daarna gaan slepen en toen dat helemaal perfect ging met het karretje :D

Ik ben begonnen op 4 jaar trouwens

Maar een shetlander beleren vind ik ook net weer wat makkelijker dan een grote pony.. Als je geen ervaring hebt zou ik het zeker zelf niet doen.