springen.. ik dacht dat ieder paard het kon?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DxFellow

springen.. ik dacht dat ieder paard het kon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 18:00

Hoi!
ik verzorg nu 3 mini shetlanders & ik wil met eentje (Caatje) verder gaan 'trainen' (grondwerk, Horse Agility, vrijheidsdressuur). Omdat er vroeger helemaal niks met ze werd gedaan, is er dus genoeg werk :) De eerste paar keren toen ik erheen ging, kende Caatje (& de rest) helemaal niks. Wel kon ze een halster aan & ze vond poetsen & knuffelen heerlijk. Nadat ze aan me gewend was, wilde ik een stapje verder gaan, het meelopen aan een halster. Dit duurde heel lang (zie ander topic) maar het is me uiteindelijk gelukt :D Ik heb ook geoefend met het mee draven & zelfs dat is gelukt :j Nu wil ik weer een stapje verder: springen aan de hand (op een pony zitten van 85cm gaat een beetje moeilijk :') )
Ik had 8 pionnetjes gekocht van ongeveer 20cm & die op een rijtje gezet in de wei, ik dacht dat ze daar we overheen kon springen :P Dus, we namen een aanloop & ik sprong hoog over de pionnetjes, maar wat doet Caatje.. ze loopt er gewoon omheen :') Geen probleem dacht ik, ik zorg er gewoon voor dat ze rechtdoor blijft lopen :j Het lukte, maar ze liep er gewoon doorheen xD
Toen heb ik de 'hindernis' ietsje hoger gemaakt (ongeveer 30cm), omdat ik dacht dat ze dan misschien zou zien dat ze moest SPRINGEN. Maar nee, ze liep er weer doorheen :')
Kunnen jullie me misschien helpen of wat tips geven om te zorgen dat ze wel SPRINGT of in ieder geval een hupsje maakt, ipv dat ze er doorheen loopt? :)

Kabayo

Re: springen.. ik dacht dat ieder paard het kon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:02

Een balk gebruiken?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:02

Zweepje meenemen en net voor ze af zou moeten zetten, een klein tikje geven.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:10

Leer de pony eerst eena balkjes draven voor je haar leert springen. Begin bij de basis ;) en zet ze steeds iets hoger en doe dat niet in 1 dag, wacht tot ze het balkjes draven echt snapt, bevestig dit meerdere dagen (en vooral niet elke dag achter elkaar)
Gun haar de tijd om het te begrijpen..

Door balken heen rennen is heel slecht voor de benen. Probeer dat echt te voorkomen

horserider22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:11

Elk paard moet leren springen, dit is niet iets wat ze van nature kunnen namelijk. Begin rustig aan met balkjes draven. Als dit goed gaat kun je de balken op kleine blokjes leggen zodat de pony zijn benen meer moet optillen. Bouw dit steeds verder uit door een klein kruisje neer te zetten en dit steeds meer op te hogen als het goed gaat. Onthoud dat een paard een dier is wat niet alles zomaar kan. Als het even niet lukt, gewoon nog een keer proberen en geduld houden. Zelfs de beste springpaarden hebben ooit leren springen(alleen hebben deze paarden net wat meer aanleg voor het springen).

xSamSkipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:35

Beginnen vanaf het begin.
Weet jij zonder je lessen pakt hoe je met de auto moet rijden? Neen toch?
Je paardje weet ook niet wat die moet doen. Begin dan bij cavalletis. Wat belangrijk is ( vind ik persoonlijk ) is de juiste afstanden. Dit helpt dan ook voor de afstand van je pony. Doe dat eerst in stap dan in draf.
Als je aan touw kan, kan je dat ook in galop doen. Dat kan geen kwaad alleen de afstanden moeten dan veranderen. Dan moet het paard zijn benenn meer opheffen. Als die dat door heeft dan leg je de balken een klein beetje hoger en je pony zou de benen dan iets meer moeten gaan opheffen. Eventueel kan je er eerst in stap overgaan, dan zal die gewoon er hoog overstappen. Dan in draf en zo naar galop. & hoe sneller je gaat, hoe meer het op een echte sprong begint te lijken dat kan ik je garanderen! Maar doe niet alles in een keer! Dat kan niet, echt niet want je pony moet alles onthouden en verwerken. Dat het soms niet van de eerste keer gaat is meer dan normaal soms kan je er zelfs een maand om doen voor wanneer die het door heeft. Zo kan je stilaan hoger gaan. Maar hoe hoger je gaat hoe gecontroleerder je tempo wel moet zijn. Wat wij met onze shetlander deden is op het momenten dat die moest afzetten een klein tikje met de zweep op de grond geven. Dit deden wij alleen maar in het begin omdat zijn afstanden eigenlijk op niets trokken en dat was dan ook op een lage hoogte. Zo stilaan lieten we die zweep ookwel weg want jij kan altijd eens fout zijn ( de pony natuurlijk ook ). Maar belast zo'n klein dier niet, dat heeft maar korte beentjes en ik zie dat geen 70cm springen. Je gaat al blij mogen zijn als die over 45cm gaat. Dan springt hij al de helft van zichzelf.

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 17:46

Nadiine__x schreef:
Leer de pony eerst eena balkjes draven voor je haar leert springen. Begin bij de basis ;) en zet ze steeds iets hoger en doe dat niet in 1 dag, wacht tot ze het balkjes draven echt snapt, bevestig dit meerdere dagen (en vooral niet elke dag achter elkaar)
Gun haar de tijd om het te begrijpen..

Door balken heen rennen is heel slecht voor de benen. Probeer dat echt te voorkomen

ik heb op dit moment geen balken, daarom gebruik ik nu ook pionnetjes :) en ik weet zeker dat het geen pijn doet of slecht is voor haar benen ofzo, want ze zijn van heel soepel plastic gemaakt. Ik zal binnenkort wat balkjes gaan halen, bedankt!

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 17:46

xSamSkipp schreef:
Beginnen vanaf het begin.
Weet jij zonder je lessen pakt hoe je met de auto moet rijden? Neen toch?
Je paardje weet ook niet wat die moet doen. Begin dan bij cavalletis. Wat belangrijk is ( vind ik persoonlijk ) is de juiste afstanden. Dit helpt dan ook voor de afstand van je pony. Doe dat eerst in stap dan in draf.
Als je aan touw kan, kan je dat ook in galop doen. Dat kan geen kwaad alleen de afstanden moeten dan veranderen. Dan moet het paard zijn benenn meer opheffen. Als die dat door heeft dan leg je de balken een klein beetje hoger en je pony zou de benen dan iets meer moeten gaan opheffen. Eventueel kan je er eerst in stap overgaan, dan zal die gewoon er hoog overstappen. Dan in draf en zo naar galop. & hoe sneller je gaat, hoe meer het op een echte sprong begint te lijken dat kan ik je garanderen! Maar doe niet alles in een keer! Dat kan niet, echt niet want je pony moet alles onthouden en verwerken. Dat het soms niet van de eerste keer gaat is meer dan normaal soms kan je er zelfs een maand om doen voor wanneer die het door heeft. Zo kan je stilaan hoger gaan. Maar hoe hoger je gaat hoe gecontroleerder je tempo wel moet zijn. Wat wij met onze shetlander deden is op het momenten dat die moest afzetten een klein tikje met de zweep op de grond geven. Dit deden wij alleen maar in het begin omdat zijn afstanden eigenlijk op niets trokken en dat was dan ook op een lage hoogte. Zo stilaan lieten we die zweep ookwel weg want jij kan altijd eens fout zijn ( de pony natuurlijk ook ). Maar belast zo'n klein dier niet, dat heeft maar korte beentjes en ik zie dat geen 70cm springen. Je gaat al blij mogen zijn als die over 45cm gaat. Dan springt hij al de helft van zichzelf.

Ik zal beginnen met balkjes draven zodat ze haar benen meer optilt & daarna een klein kruisje neerzetten, bedankt!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 17:52

Eigenlijk is je pony hartstikke slim. Waarom zou je ergens overheen springen als je er tussen door kan? Met een balkje is het natuurlijk veel duidelijker wat de bedoeling is :)

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 17:54

Ook al zijn de balkjes van plastic, kan dit nog steeds zeer doen.. en hoe wil je springen als je zegt dat je geen balken hebt maar pionnen? Gewoon lekker bij de basis beginnen.. balkjes op de grond en eerst daar over heen stappen, dan langzaam opbouwen en er over heen gaan draven. elke keer wanneer ze dit goed goed moet je d'r goed belonen. Hierdoor gaat ze het als een positief iets zien :)
Succes !

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 19:03

Sleeper schreef:
Eigenlijk is je pony hartstikke slim. Waarom zou je ergens overheen springen als je er tussen door kan? Met een balkje is het natuurlijk veel duidelijker wat de bedoeling is :)

ik denk dat het eerder een shetlander-streek is dan slimheid, hahaa :') maar ik snap wel dat het een best moeilijk te snappen is zonder balkje ;)

ArcoIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:43

misschien eerst iets proberen met balkjes? klinkt trouwens als een echte shet-actie :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:46

horserider22 schreef:
Elk paard moet leren springen, dit is niet iets wat ze van nature kunnen namelijk.

Wat een flauwekul. Elk paard kan van nature springen. Als mensen een paard willen laten springen moeten de mensen eerst leren hoe ze dat van een paard voor elkaar gaan krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:55

horserider22 schreef:
Elk paard moet leren springen, dit is niet iets wat ze van nature kunnen namelijk. Begin rustig aan met balkjes draven. Als dit goed gaat kun je de balken op kleine blokjes leggen zodat de pony zijn benen meer moet optillen. Bouw dit steeds verder uit door een klein kruisje neer te zetten en dit steeds meer op te hogen als het goed gaat. Onthoud dat een paard een dier is wat niet alles zomaar kan. Als het even niet lukt, gewoon nog een keer proberen en geduld houden. Zelfs de beste springpaarden hebben ooit leren springen(alleen hebben deze paarden net wat meer aanleg voor het springen).

Hmm dat moet je mijn veulen eens komen uitleggen dan. Tuurlijk kunnen ze wel van nature springen. De ene kan het beter dan de andere maar ze kunnen het allemaal.
Lijkt me eerder een slim dier. Pionnetjes kunnen ze nu eenmaal makkelijk doorheen lopen. Maak eens een echt sprongetje met een balk. :)

horserider22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:22

Ik citeer:
'Een paard is van nature geen springer dus het moet hem geleerd worden. Jonge paarden leren springen moet met veel rust en vertrouwen gebeuren. Een slechte ervaring in deze fase vormt een blijvende vervelende herinnering voor het paard.
In de ideale wereld springt een paard gewillig alle hindernissen, maar de realiteit is heel anders. De meeste paarden ontwikkelen allerlei trucks om het springen te vermijden. Er zijn paarden met een natuurtalent voor het springen en zij die zo,n paard bezitten zijn gezegend.'
bron: http://www.paarden-blaadjes.nl/springen ... geren.html (inleiding)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:27

Uiteraard kan een paard van nature springen. Zelfs veulens springen al in de wei over takjes of smalle slootjes. Springen onder de man is iets wat een paard idd moet leren. Dat heeft niet met het springen ansich te maken maar met het ruitergewicht dat een paard nou eenmaal uit balans haalt in het begin. Dat is iets waar ze aan moeten wennen, maar wat over het algemeen snel wordt opgepikt met een ervaren ruiter. Zowel het springen als dressuur rijden is beide gebasseerd op de natuurlijke bewegingen van het paard.

horserider22 schreef:
Ik citeer:
'Een paard is van nature geen springer dus het moet hem geleerd worden. Jonge paarden leren springen moet met veel rust en vertrouwen gebeuren. Een slechte ervaring in deze fase vormt een blijvende vervelende herinnering voor het paard.
In de ideale wereld springt een paard gewillig alle hindernissen, maar de realiteit is heel anders. De meeste paarden ontwikkelen allerlei trucks om het springen te vermijden. Er zijn paarden met een natuurtalent voor het springen en zij die zo,n paard bezitten zijn gezegend.'
bron: http://www.paarden-blaadjes.nl/springen ... geren.html (inleiding)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:28

En jij gelooft alles wat je op internet leest? :')

Paarden kunnen van nature springen. Veel paarden doen het liever niet maar ze kunnen het wel.

Je kunt paarden geen dingen laten doen die ze niet van nature kunnen. Ik wou dat het wel kon... dan zou ik mijn paarden leren schaatsen ;)

miraculous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:16

En? Heb je het al geprobeerd? gewoon lekker vanaf de basis beginnen, en daarna de rest! +:)+

AnnaxArchie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:01

gewoon met balkjes beginnen wat hierboven al vaak genoeg is gezegd! :)
en mijn pony springt in de wei vaak genoeg over struikjes heen zelfs toen hij 1/5 was, dus ze kunnen het zeker van nature! ;p maar de ene wilt het niet de ander wel denk ik? succes :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:02

Veulen zou juist een goede zijn in de eventing.
Benen niet hoger optilen dan strikt noodzakelijk. :+

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 13:08

Chanel1999 schreef:
En? Heb je het al geprobeerd? gewoon lekker vanaf de basis beginnen, en daarna de rest! +:)+

nee eigenlijk niet :') ik moet namelijk nog balkjes halen & voordat ik dat wil gaan doen wil ik eerst echt goed de basis hebben (meelopen, meedraven, stoppen, etc.) :)

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 13:09

AnnaxArchie schreef:
gewoon met balkjes beginnen wat hierboven al vaak genoeg is gezegd! :)
en mijn pony springt in de wei vaak genoeg over struikjes heen zelfs toen hij 1/5 was, dus ze kunnen het zeker van nature! ;p maar de ene wilt het niet de ander wel denk ik? succes :)

paarden kunnen idd springen van nature, maar ik denk dat je duidelijk moet zijn waarover ze moeten springen zegmaar, want wilde paarden springen ook over boomstammen en struiken heen, en dat is hun ook nooit aangeleerd :+

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 13:12

Iris82 schreef:
Veulen zou juist een goede zijn in de eventing.
Benen niet hoger optilen dan strikt noodzakelijk. :+

sorry, maar dit begrijp ik niet xD

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:13

Persoonlijk vind ik dat een hele normale reactie. Mijn Shetlanders gaan écht niet met mij over een sprongetje als ik ze aan een halstertouw meetrek. Ik spring altijd vrij met ze, oftewel met een longeerzweep in het midden staan en aanwijzingen geven naar een sprong. Als ik jou was zou ik eerst beginnen met balkjes, zo ben ik namelijk ook begonnen en zo heb ik het met mijn Welshje opgebouwd naar 80 cm.

yourxamira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 23:29

De meeste paarden hebben van nature geleerd dat als ze eromheen kunnen ze voor de makkelijke weg kiezen en eromheen gaan. Maak daarom aan beide zijden een lang touw vast zodat het paard weinig keus heeft dan achteruit lopen of springen zo heeft een vriendin van mij haar paard leren springen.