xSamSkipp schreef:Beginnen vanaf het begin.
Weet jij zonder je lessen pakt hoe je met de auto moet rijden? Neen toch?
Je paardje weet ook niet wat die moet doen. Begin dan bij cavalletis. Wat belangrijk is ( vind ik persoonlijk ) is de juiste afstanden. Dit helpt dan ook voor de afstand van je pony. Doe dat eerst in stap dan in draf.
Als je aan touw kan, kan je dat ook in galop doen. Dat kan geen kwaad alleen de afstanden moeten dan veranderen. Dan moet het paard zijn benenn meer opheffen. Als die dat door heeft dan leg je de balken een klein beetje hoger en je pony zou de benen dan iets meer moeten gaan opheffen. Eventueel kan je er eerst in stap overgaan, dan zal die gewoon er hoog overstappen. Dan in draf en zo naar galop. & hoe sneller je gaat, hoe meer het op een echte sprong begint te lijken dat kan ik je garanderen! Maar doe niet alles in een keer! Dat kan niet, echt niet want je pony moet alles onthouden en verwerken. Dat het soms niet van de eerste keer gaat is meer dan normaal soms kan je er zelfs een maand om doen voor wanneer die het door heeft. Zo kan je stilaan hoger gaan. Maar hoe hoger je gaat hoe gecontroleerder je tempo wel moet zijn. Wat wij met onze shetlander deden is op het momenten dat die moest afzetten een klein tikje met de zweep op de grond geven. Dit deden wij alleen maar in het begin omdat zijn afstanden eigenlijk op niets trokken en dat was dan ook op een lage hoogte. Zo stilaan lieten we die zweep ookwel weg want jij kan altijd eens fout zijn ( de pony natuurlijk ook ). Maar belast zo'n klein dier niet, dat heeft maar korte beentjes en ik zie dat geen 70cm springen. Je gaat al blij mogen zijn als die over 45cm gaat. Dan springt hij al de helft van zichzelf.
Ik zal beginnen met balkjes draven zodat ze haar benen meer optilt & daarna een klein kruisje neerzetten, bedankt!