[AR] Aangespannen gaan rijden? vragen van een beginner!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie_

Aangespannen gaan rijden? vragen van een beginner!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 23:31

Gezien ik rijden al een tijd niet meer zo interessant vind is het misschien tijd met iets nieuws te beginnen.
Ik heb 2 paarden en het lijkt me leuk om met ze samen te ´rijden´, dus een tweespan lijkt me wel erg leuk!

Nu, de ene is een al iets oudere half-koudbloed en de ander een groene volbloed (zo groen als een veulen, kan dus nog niks). ze verschillen 5 cm in hoogte en nog meer in karakter, natuurlijk.

- Is het mogelijk dat zij samen in 2 span kunnen?

- Ik heb koetsen gezien met 2 en met 4 wielen, wat zijn de voor en nadelen?

- wat zijn jullie ervaringen met nylon tuigen?

- Kan bitloos ook met aangespannen rijden?

Ja ik weet er nog niks van, de bedoeling is puur recreatief trouwens.
Tips over hoe op te beleren hiervoor zijn ook altijd welkom. Beter de volbloed eerst inrijden of eerst voor de kar opleren, bijvoorbeeld?

Vast bedankt voor jullie reacties!

ilaan

Re: Aangespannen gaan rijden? vragen van een beginner!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:35

Professionele hulp zoeken :)

Absoluut niet zelf aanmodderen. Beter goed aangeleerd als slecht en dat je dan met de problemen zit. Misschien zelf eerst ook meegaan met iemand zodat je zelf ook weet hoe het moet met een beleerd paard. Weet je ook meteen of je dit echt wat vind. :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:35

Laat het doen door een professional, hoef je ook niet zo veel vragen te stellen.

Nee serieus, ga niet zelf klooien.

Nylon tuig is prima en bitloos kán ook, is alleen minder safe.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:39

xSlvna schreef:
Laat het doen door een professional, hoef je ook niet zo veel vragen te stellen.

Nee serieus, ga niet zelf klooien.

Nylon tuig is prima en bitloos kán ook, is alleen minder safe.

Wat een onzin, alsof je een bit nodig hebt om die als rem te fungeren.
Je kunt prima bitloos mennen, ook al heb je een groen paard voor de kar.

Leuk TS dat je wilt gaan mennen! Neem sowieso les en bouw het rustig op. Laag eerst je paard goed aan de stemhulpen staan alvorens je gaat mennen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:41

Ik zeg alleen dat het minder safe is. Ik zei het overigens erbij omdat 'bokt' vindt dat je gestoord bent als je bitloos gaat mennen. Ik vind t prima kunnen :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:58

Rijdend doe je veel meer met zit, benen en gewichtshulpen dan je denkt. Mennend heb je enkel je teugels, stem en menzweep.

Ik heb geen goede bitloze optie gevonden om dat te compenseren bij LL/droog mennen werk.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 00:10

Bedankt maar reacties als professionele hulp zoeken kunnen jullie achterwege laten. Die kreeg ik 12 jaar geleden op Bokt ook. En hij is fantastisch geworden! gewoon een karakter van goud! zonder hulp

Nu is natuurlijk niet elk paard hetzelfde dat begrijp ik. Maar ik ben een beginneling wat betreft het aangespannen rijden, niet met paarden zelf.
Deze oudere (nou ja.. 14 jaar) kan ik er zo voor zetten en hij loopt ermee weg, dat kan ik voorspellen, maar de groene is natuurlijk nog iets anders.
Deze heeft een heel speciaal karakter en daarom lijkt het me juist goed als hij het van de ander kan leren hoe zich te gedragen, ofniet?

Nogmaals, het gaat om recreatief dwz eens per maand een rit maken, geen wedstrijden of professioneel gedoe.
Safe de weg op gaan, paarden die luisteren en weten hoe het moet, samen aan 1 kar kunnen, dat is de bedoeling niet meer en niet minder

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 00:15

Dan leer het eerst je oudere paardje. Wordt samen één met die oudere en ga dan de jongere ook oppakken (lange lijnen, eventueel bitloos zoals je wilt direct aanleen), tuig erop, bandje erachter als je denkt dat de tijd er voor is. Stapje voor stapje verder en ondertusse met de oudere al vaker onderweg zijn zodat die helemaal bomproof is als de jongere ernaast komt.

Een 'koets' met twee wielen is een sulky, hier zet je géén tweespan voor. Ga voor een degelijke wagen die eventueel versteld kan worden tussen één en tweespan. Beide 'los' beleren en dan pas samenzetten lijkt mij het verstandigste.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 06:51

Om een tweespan fijn samen te laten werken en goed samen te lopen vraagt heel wat van een ervaren koetsier.

Naast dat de paarden ongeveer dezelfde grootte moeten hebben, is het nog belangrijker dat ze hetzelfde temperament hebben. Het rijdt heel vervelend als je één paard steeds vooruit moet drijven, terwijl de andere dan helemaal crazy wordt. Ik denk zo dat dat het geval zal zijn met een koudbloed naast een onervaren volbloed. Zeker met een onervaren koetsier aan de leidsels.

Mijn tip
ga eerst zelf menlessen nemen met een ervaren menpaard en leer van het ervaren menpaard.
Kijk of het mennen je blijft boeien en of je talent heb voor het mennen, voordat je investeert in een enkelspantuig, 2 dubbelspantuigen, een koets en het laten beleren van 2 paarden.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 07:36

Ik denk dat het voor jezelf erg leuk en nuttig is, om eerst een paar keer met een ervaren menner mee te gaan. Eens kijken hoe het allemaal werkt, wat erbij komt kijken. Dan kun je voor jezelf een beeld vormen of je het echt leuk vindt, wat je zelf moet leren en of je paarden dit (samen) gaan kunnen.
Waar woon je? Je bent welkom om een paar keer met mij mee te gaan, mijn paardje staat in Santpoort-Noord. Of kijk in het grooms&koetsierstopic.
Mennen is echt wat anders dan onder het zadel, er zijn andere en grotere gevaren op de weg. Zeker als je recreatief wilt mennen, en veel op de openbare weg komt, is het nodig een goede menner te zijn met brave paarden.

Of je paarden bij elkaar passen... kunnen ze hetzelfde tempo lopen, reageren ze even snel op stemhulpen? Want met een tweespan geef je de meeste hulpen voor beide paarden, het is lastiger om er een andere hulpen te geven dan de ander. Dus ze moeten even snel/ gevoelig reageren en wegstappen.
Over bitloos zijn de meningen verdeeld. Ik rij wel bitloos ohz, maar niet voor de wagen. Je hebt minder hulpen voor de wagen (alleen stem, leidsels en zweep; geen zit/gewicht en benen), en de leidselhulpen werken heel anders in dan teugelhulpen. Dit omdat leidsel door de ringetjes op het tuig lopen, en je alleen voor-achter verschillen hebt, en je je hand niet zijwaarts kan bewegen zoals ohz (ja, je kan je hand wel zijwaarts bewegen, maar het heeft geen effect, omdat de leidsels door die ringetjes lopen). Dat maakt veel uit voor hoe duidelijk en specifiek hulpen doorkomen. En je hebt juist in het verkeer nodig dat je duidelijke hulpen kan geven omdat de situatie heel snel kan veranderen dooor de andere (soms wat domme) weggebruikers.
Over het soort wagen: voor een tweespan altijd een vierwieler nemen.
Over het tuig: ik heb een nylontuig. Oersterk, ook landbouwwerk mee gedaan. Maar net als met leer heb je goede kwaliteit, en slechte kwaliteit nylon tuigen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 07:42

Blondie_ schreef:
Bedankt maar reacties als professionele hulp zoeken kunnen jullie achterwege laten. Die kreeg ik 12 jaar geleden op Bokt ook. En hij is fantastisch geworden! gewoon een karakter van goud! zonder hulp

Erop zitten en achter zitten zijn 2 totaal verschillende dingen
En wat is er mis met professionele hulp?

Ga eerst maar eens goed ervaring doen bij een ervaren koetsier, voordat je zelf aan de slag gaat.

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 07:49

Blondie_ schreef:

Dat maakt je toch niet ook sowieso een adequate menner?? Rare redenatie...
Als je zoveel geld gaat investeren in tuigage en wagen kan er toch ook wel wat af voor goede menlessen? En voordeel als je je koetsiersbewijs hebt is dat je dan ook verzekerd bent voor ongelukken/schade die je met jou span veroorzaakt

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 08:00

ik zou eerst eens gaan lessen met een enkelspan..

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:15

biancaroze schreef:
En voordeel als je je koetsiersbewijs hebt is dat je dan ook verzekerd bent voor ongelukken/schade die je met jou span veroorzaakt

Als je gewoon verzekerd bent ben je dit ook.
Maar het koetsiersbewijs is wel handig om de eerste dingen te leren.

Esmeralda schreef:
Blondie_ schreef:

Erop zitten en achter zitten zijn 2 totaal verschillende dingen
En wat is er mis met professionele hulp?

Ga eerst maar eens goed ervaring doen bij een ervaren koetsier, voordat je zelf aan de slag gaat.

Ook mijn idee.
Ga eerst eens lessen nemen, en kijk of je het echt leuk vindt.
Daarnaast kan niet elk paard zomaar in tweespan, hoe goed en braaf ze ook zijn in enkelspan.
Tweespan rijden vraagt ook ervaring en veel inzicht van de menner, vooral als je je span fijn wil laten lopen, ook al is dit maar langs de weg.

Mensen denken vaak dat je voor langs de weg minder hoeft te kunnen dan als je wedstrijden wilt gaan rijden, maar als je in de bak rijdt heb je alleen jezelf, en het hek wat je stuk kan rijden, langs de weg heb je heel veel medeweggebruikers die jij in gevaar kan brengen als je een ongeluk veroorzaakt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:41

Professionele hulp is toch echt cruciaal. Iemand die nog nooit heeft paardgereden gaat ook geen paard zadelmak maken.

Bitloos kan prima is ook heus niet minder veilig, degene die dat hier roepen op bokt hebben er volgens mij ook geen ervaring mee.

Dus, ga eers lessen nemen, wellicht kun je je koetsiersbewijs halen. Of tweespan met deze combi mogenlijk is betwijfel ik. Maar als je de optie open wilt houden kun je wellicht een wagen kopen doe je zowel enkel als dubbelspan kunt gebruiken. En ook een combi tuig die je kunt ombouwen. Je zou ze dan wellicht beide kunnen laten beleren door een professional en eerst gewoon zo wat kms maken. En mocht je dan dubbelspan wilt proberen is die stap makkelijker gezet.

Wat betreft nylon tuig dat is prima mits je goede kwaliteit hebt. Goedkoop is duurkoop. Ikzelf ben zeer tevreden over mij. Nylon webgech tuig van ideal wat tevens ook kan worsen omgebouwd tot tweespantuig.

Wat de wagen betreft geld hetzelfde als het tuig. Ergens rond een 1000 euro moet je toch wel minstens denken voor een beetje kwaliteit. En dat wil je echt hebben, geen lompa zware wagen met autobanden die ervoor zorgen dat de wagen heel zwaar trekt. Als dat ding omkiepert ben je veel verder van huis dan met een slecht passend zadel. En die kans is toch kleiner als je kiest voor kwaliteit. Ditzelfde geld dus ook voor het tuig, goedkoop ding dat makkelijk knapt, dan vraag je om ellende.

Dat is ook de reden waarom professionele hulp zo belangrijk is, de ongelukken kunnen namelijk zo veel erger zijn dan die onder het zadel.

Veel succes ermee en veel plezier

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 23:05

Ik ga ook voor de zoek professionele hulp. Zeker omdat je nog niets van mennen weet.
En ga eens mee met iemand om te mennen, kan je kijken of je het wel echt leuk vind of niet, vergt namelijk nogal een investering.

Verder kan je natuurlijk wel al heel veel van het werk op de grond doen als je bekend bent met langeteugelen, kan je ook wel langeleidselen? En ze perfect gehoorzaam maken aan je stemhulpen.
Meer dan dat zou ik niet zomaar doen als ik jou was, laten beleren toch echt laten doen.

En ja, mijn fjord heb ik zelf gedaan, zwarte heb ik weggebracht, geen moment spijt van gehad.
Liever goed en safe beleerd dan verknalt.

En wat hier al gezegd is 2 span rijden is zo makkelijk nog niet, beide paarden moeten samen de kar trekken, is niet de bedoeling dat de een het werk doet en de ander er voor de mooi bij loopt.
En in het verkeer moet het wel echt safe zijn, paarden aan de haal is al ellende, maar paarden met kar aan de haal is vele malen erger.

Het is wel ontzettend leuk om te doen, dus ik zou zeggen ga ervoor!
Maar wel verantwoord.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 23:11

bitloos rijden kan het is wel dat hij natuurlijk moeilijker te houden is maar met alle vertrouwen in je paard kan het zeker

nylon tuig is erg makkelijk we hadden dat zelf ook altijd en werkte echt goed.

zelf zou ik voor 4 wielen kiezen dat rijd stabieler Enso.

ja waarom niet is dan meer een vraag het groene paard zou zo ook kunnen leren van het rustig paard en de hoogte maak met 5 centimeter geen verschil.

met professionele hulp zou je veel verder kunnen komen het is ook zeker een aanrader zo wet je zeker dat je niets iets verkeerd aan leert.

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 23:25

Wees verstandig en neem eerst zelf les, al is het om alleen al te leren inspannen van twee paarden / 1 paard. Alleen het inspannen is al vrij ingewikkeld maar moet echt goed gebeuren. (heb al meerdere ongelukken gezien door verkeerd in of uit te spannen. laat je paard beleren door iemand met veel verstand en niet iedere koudbloed of warmbloed die onderzadel super braaf is is geschikt voor het mennen. wat betrefd een dubbelspan zelf rij ik met een span wat ongeveer 10 cm verschild. Ook lopen ze niet het zelfde dat merk ik als ik begin te rijden maar later gaat het goed. En merk je het verschil bijna niet meer.

Maar denk echt goed na voordat je zomaar iets gaat doen. Mennen is echt heel anders dan onder zadel rijden.

Ik heb zelf een ideaal webtech enkelspan tuig en een eurotech (kunstof )dubbelspan tuig. bijde tuigen zijn super sterk even afspuiten met de hogedrukreiniger en ze zien er weer uit als nieuw. Je hoefd ze niet in te vetten.
Wat kar betrefd zou ik gaan voor een recreatie marathon wagen. Met zowel een lamoen als een langboom.
Succes en zoek ook een leuke groom die jou wil helpen en voorlopig altijd met je mee gaat.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:32

Ik heb nu iemand op les die ook dacht alles wel zelf te kunnen.
Ik had al eerder een pony beleerd voor hem.
Super braaf beestje, nooit een stap fout gedaan, slepen ging altijd super, en de ene keer dat ik de pony voor de kar had had ik direct een klein stukje over straat gereden.
Dus de eigenaar dacht pony kan voor de kar, dus ik kan rijden.
Weken niks met de pony gedaan, paar keer voor de kar gehad en mee gelopen.
Nu waren ze voor de lol maar even een weiland in gereden om te kijken of die dat kon (zonder iemand ernaast)
Pony schrok, en is er vandoor gegaan.
Eigenaar wil er niet meer mee rijden, en heeft nu menlessen met mijn brave fjordje.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:16

Om samen in tweespan te kunnen is het ideaal als de paarden
- Minder dan 10 cm schelen (met 5cm zit je goed, dat zie je zelfs niet)
- Qua gangen ongeveer gelijk lopen
- Min of meer evenveel voorwaartse drang hebben

Voor recreatief rijden zijn de eisen natuurlijk minder streng, maar als ze te veel verschillen qua gangen en tempo wordt het nooit een leuk span om mee te rijden, de menner is dan constant bezig met een paard aansporen terwijl het andere moet ingehouden worden.
Een en ander is natuurlijk ook aan te leren, in een wedstrijdspan dat perfect gelijkloopt kruipt zo'n 500 uur werk, maar om gewoon het tempo voldoende gelijk te krijgen gaat dat natuurlijk veel sneller :)

Een tweewieler is kleiner en lichter, maar houd er wel rekening mee dat je dan nooit dubbelspan zal kunnen rijden. Een vierwieler is over het algemeen comfortabeler voor een recreatieve menner, en biedt meer mogelijkheden. Ik ben een jaar terug overgeschakeld op een vierwieler en wil nooit meer terug!

Welk tuig je nodig hebt hangt af van wat je wil gaan doen. Een nylon tuigje kan leuk zijn en goed werken, maar dan kan je toch beter voor een merktuig gaan en niet voor een heel goedkoop tuigje...

Bitloos kan, en werd reeds uitgetest door verschillende wedstrijdmenners. Deze waren allemaal positief bij het werk in de bak maar vonden toch stuk voor stuk dat het niet geschikt is om over drukke wegen te mennen.

Ik denk dat de volbloed eerst moet worden opgeleerd. Als wij dieren laten opleren beginnen ze aan de lange leidsels of dubbele longe, waarna ze onder het zadel en daarna voor de koets beleerd worden. Onder het zadel hoeft niet, maar is wel interessant als je er ook wil mee kunnen rijden natuurlijk ;)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:45

@geekgirl: welke bitloze optoming wordt gebruikt door de menners die jij noemt? Of heb je (linkjes naar) foto's? Ik ben heel benieuwd namelijk welk type goed werkt zonder zijwaartse teugelhulp (wat bij mennen niet kan, maar ohz wel).

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:03

Kaptoom en dan de buitenste ringetjes. Heerlijk, maar makkelijk doorheen te lopen.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:19

Ik heb me het laatste jaar ook meer verdiept in het mennen voor de afwisseling.
Ik ben nog niet begonnen met mennen maar kan je wel vertellen wat ik tot nu toe gedaan heb, ik vind zelf dat ik het tot nu toe nog wel goed heb aangepakt :o
Ik ben begonnen met boeken lezen o.a menpaard in opleiding (veel info over het tuig enz), leren mennen voor het koetsiersbewijs (heel informatief!), mennen met gevoel enz
Ik heb de boeken ook echt 'geleerd' als theorie en weet nu behoorlijk hoe alles theoretisch in elkaar steekt.
Verder heb ik zo ongeveer alle bokt fora gelezen haha dat deed ik zo'n 2 uur per week.
Hier zie je ook duidelijk het verschil tussen meningsuitingen van gevorderen en beginners.
Nu ben ik aan het rondkijken voor wat praktijkervaring en bied ik mijzelf aan als groom. Ik ken zelf iemand die wel eens met zijn Friezen rijdt en mag misschien ook hier met iemand van bokt mee :)
Als zij jou nog extra dingen uitleggen is dat ook mooi mee genomen!
Veiligheid eerst. Als je een paard gaat beleren zou ik zelf persoonlijk gebruik maken van veiligheidsluitingen (ook bij de broek ed) en een slagriem. Kies voor een stevig tuig je wilt niet dat iets breekt tijdens het beleren!
Ik ben momenteel ook lekker aan het sparen! Het gaat niet zo snel dus ik zal nog wel even geduld moeten hebben.. Maar dat heb ik er wel voor over.
Ik hoop in de toekomst gewoon correct te kunnen inspannen en veilig te kunnen rijden, ik wil net als jou gewoon recreatie rijden. En dan misschien af en toe eens een lesje voor wat tips en tricks.

Verder is er op internet ook zat te vinden aan filmpjes, optuigbladen etc.

Ik denk dat je paardjes wel in tweespan kunnen, een nylon tuig kan prima zijn!
Ik denk zelf dat een vierwielige wagen wat stabieler is, een voordeel van een sulky/tweewieler is dat ze niet kunnen scharen.
Je kan bitloos rijden maar ik heb alleen gelezen dat daar heel verschillende meningen over zijn! Dus misschien kan iemand anders je dat beter vertellen..
Veel menplezier!! :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 12:03

Blondie_ schreef:
Bedankt maar reacties als professionele hulp zoeken kunnen jullie achterwege laten. Die kreeg ik 12 jaar geleden op Bokt ook. En hij is fantastisch geworden! gewoon een karakter van goud! zonder hulp.

En toch vraag je hier weer om hulp. Een karakter van goud heb je geluk mee, maar dat wil niet zeggen dat je daar op kunt rekenen. En zo wel, dan zou ik zeggen: koop een kar en tuig en knup'em d'r veur. Zonder hulp en adviezen, nergens nodig voor.

Bitloos kan :j , maar zou ik pas proberen wanneer je zeker weet dat je span 100% betrouwbaar is in alle situaties en omstandigheden en eerst oefenen in een afgesloten omgeving voordat je de weg op gaat. Ideal heeft een bitloos mensysteem, ontwikkeld door Madeleine Calkoen en getest door o.a. Herman ter Harmsel.

Jowien: http://www.ruitersport.com/ideal-bitloze-neusriem.html

Afbeelding

Afbeelding

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:13

Gem schreef:
Blondie_ schreef:
Bedankt maar reacties als professionele hulp zoeken kunnen jullie achterwege laten. Die kreeg ik 12 jaar geleden op Bokt ook. En hij is fantastisch geworden! gewoon een karakter van goud! zonder hulp.

En toch vraag je hier weer om hulp. Een karakter van goud heb je geluk mee, maar dat wil niet zeggen dat je daar op kunt rekenen. En zo wel, dan zou ik zeggen: koop een kar en tuig en knup'em d'r veur. Zonder hulp en adviezen, nergens nodig voor.

ja kan je dadelijk weer een topic aanmaken
ongeluk met aanspanning, snap er niks van, heb zo,n fantastisch paard