jonge pony hangt in longeerlijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

jonge pony hangt in longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 12:09

Hoi bokkers,

Ik ben al een tijdje bezig met de jonge Welsh pony van de buren. Ze is net 4 geworden en ik ben al even bezig met grondwerk wat ze onwijs goed oppakte. Later ben ik vanuit het grondwerk gaan oefenen met haar op de cirkel zetten wat ook geheel zonder problemen verliep. Nu zijn we inmiddels begonnen met het longeren wat onwijs goed ging. Tuurlijk schiet ze weg wel eens weg of staat ze ineens tegen over me maar het is natuurlijk allemaal nog nieuw en veel balans heeft ze nog niet dus dat is allemaal logisch en ze moet nog leren dus hoeft het niet allemaal goed te doen.
Maar nu loop ik de afgelopen week tegen een probleem aan. Ik longeer niet in een longeercirkel (dat is niet mogelijk) en nu heeft ze dus de uitgang uitgevonden. Dus wat doet ze nu, drie kwart van het rondje loopt ze netjes en ter hoogte van de uitgang gaat ze onwijs in de longeerlijn hangen om dichter bij de uitgang te kunnen komen. Ik maakte een paar keer een kleine ophouding om de druk wat van de lijn af te kunnen krijgen maar daar reageerd ze op dat moment helemaal niet op terwijl ze over het algemeen juist heel gevoelig reageerd op druk. Als ik haar meer ruimte geef zodat de druk alsnog van de lijn af komt draait ze meteen haar kont naar me toe en stormt ze naar de uitgang toe. Vervolgens kwamen we dus in een behoorlijk gevecht omdat ze na die ophoudingen van mij onwijs begon te klieren en nog meer in de lijn ging hangen ter hoogte van de uitgang. Later raakte ze toch ook wel een beetje in de stress waardoor ze meer snelheid maakte en haar balans helemaal verloor waardoor het dus overging in een paniekerige galop. Ik heb haar even stil gezet, laten 'nadenken' en daarna weer op de cirkel gezet. in stap hing ze niet in de lijn terhoogte van de uitgang maar in draf weer wel. Uiteindelijk heb ik in stap afgesloten maar ik heb hier geen fijn gevoel over. Zeker omdat het al die tijd al zo goed gaat en het hier nu even op mis loopt.
Het lijkt mij geen balansprobleem omdat ze het alleen ter hoogte van de uitgang doet.

Hoe zouden jullie dit oplossen?

Jellebie

Re: jonge pony hangt in longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 19:13

Niemand :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:17

Weer stap terug naar grondwerk.. pony heeft duidelijk lak aan je..
en toch als je wil longeren een stuk gaan afzetten zodat ze niet gewoon naar de uitgang kan lopen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 21:43

Kan, maar ze is op het moment ook erg hengstig dus ik denk dat dat ook wel meespeelt. Ik wil haar wel duidelijk maken dat dit zo niet mag. Ik vraag me allleen af hoe ik haar dat vriendelijk kan uitleggen :)