tips longeren/dubbele lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bonny123

tips longeren/dubbele lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 21:47

Momenteel staat mijn paard op rust ivm hoefbevangenheid. Nu stappen aan de hand en na 2 weken rustig aan beginnen met longeren. Advies van orthopeed kliniek Uithof (dus daarover graag geen discussie). Het is duidelijk hoe de hoefbevangenheid is ontstaan en daar wordt aan gewerkt.

Mijn vraag is t volgende: het zweet breekt me uit dat ik mijn paard moet longeren. Nu heb ik aardig wat ervaring met longeren, grote paarden, moeilijke paarden, geen probleem. Maar op een één of andere manier lukt t bij mijn eigen paard niet.
Wat gegevens over mijn paard: een koudbloed. Tinker Fjord kruising. Dikke korte nek. Wil graag bezig zijn. Houdt niet van eentonig werk. Onder het zadel heel licht, gevoelig mondje. Op de grond: blok beton. Ik moet heel streng zijn, paard heeft de neiging om dominant te zijn en zich aan je op te dringen.
Ik heb enkele pogingen gedaan om te longeren. Hij is heel snel, draait zich razendsnel om. En rent keihard weg. Met een flapperende longeerlijn achter zich aan. Ik ben geen voorstander van de techniek om een paard in een driehoek te laten lopen met een grote longeerzweep achter zich aan. Mijn paard weet niet eens wat hij met een grote longeerzweep aan moet. Op de juiste plaats gaan staan is veelal voldoende. Het betreft hier echt een dominantie probleem en ik heb te vaak het onderspit moeten delven. Mijn paard vind dat longeren één grote leuke grap.

Ik heb een kleine longeerbak. Longeren in deze bak gaat erg goed. Hij luistert echt heel goed. Maar deze bak is ivm de hoefbevangenheid niet goed (grond is ene helft zwaar, andere helft erg hard).

Ik wil liever niet met een bit longeren, hij heeft een gevoelig mondje, wil ik graag zo houden. En ik ben bang dat als ik m niet kan houden hij met een longeertouw aan zn bit gaat rennen.

Hij is beleerd voor de kar. Hij kent het idee van dubbele lijnen. Misschien kan ik dit gebruiken om werken met dubbele lijnen verder uit te breiden.

Sowieso wil ik les hebben van een instructrice tav het werken met dubbele lijnen. Ik zal echter eerst met 10 minuutjes moeten beginnen, een les van 30 minuten is in eerste instantie nog te zwaar, lijkt mij. Dus ik dacht een kort weekje zelf wat proberen, daarna les en het werken met dubbele lijnen uitbreiden.

Ik hoor graag van de medebokkers of zij tips hebben voor mij. Ik wil mijn paard longeren, met of zonder dubbele lijnen. Maar zit tegelijkertijd met een paard wat graag de kuierlatten neemt, terwijl dit niet mag ivm herstel hoefbevangenheid.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 21:51

Ik zou toch niet zelf gaan beginnen maar les te nemen. Juist vanaf het begin goed aanpakken is belangrijk.
En ook al ben je uiteindelijk maar 10 minuten echt aan het werk, daaromheen kan je ook veel tips krijgen en is je tijd (en geld) echt niet verspild.
Succes:)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 21:56

Waar ga je nu longeren als het niet in de longeerbak kan?
Ik zou sowieso een stuk afzetten, aangezien hij wat wegren acties had.
Daarnaast zou ik als je geen ervaring hebt en juist door het omdraaien en wegrennen, niet zelf gaan aanklooien met dubbele lijnen. Dat is echt een handigheidje wat je even moet hebben en als hij zichzelf erin draait heb je een probleem.
Ik zou dus gewoon even met enkele lijn longeren en wachten tot je les hebt gehad met dubbele lijnen.
Daarnaast moet hij momenteel gewoon even luisteren, anders gaat het ten koste van zijn gezondheid.
Nu zou je ook tussendoor aan het werk kunnen gaan met grondwerk (kan ook heel goed tijdens het longeren) , maar als hij wel luistert naar het bit en daar niet mee wegrent, zou ik nu even voor de veiligheid en gezondheid van je paard kiezen en met bit in longeren. En daarbij zeker een stuk afzetten, zodat hij niet weg kan rennen. Mocht het nou goed gaan, kun je altijd bitloos weer doen.
Dit zijn van die 'achteraf' dingen, maar nu weet je dus dat je je paard op de grond beter voor elkaar had moeten hebben.
Ik longeer zelf ook nooit met zweep, dus dat snap ik wel. Als je genoeg hebt aan je goede positie zou ik dat lekker zo houden. Al is een zweep soms wel erg fijn en net die stok achter de deur bij paarden die snel omdraaien.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:00

Zou sowieso gaan longeren met een kaptoom in dit geval. Verder lijkt het me ook zaak om sowieso grondwerk te gaan doen, zodat hij jouw als leider gaat zien, want als ik dit zo lees is dat nu niet het geval. Misschien dat je een instructeur kunt vinden die in beide les geeft. Dan kun je 10 minuutjes wat grondwerk oefeningen doen, en erna 10 minuutjes longeren bijvoorbeeld, zonder dat je hem meteen heel zwaar belast. Als hij nog zo uitbreekt kan dubbele lijnen helpen, omdat je hem iets meer kunt opsluiten, maar kan ook extra gevaar geven als ie m wel smeert...
En misschien is het een optie om een stuk met lint/prikpaaltjes af te zetten in de bak waar je nu dan longeert??

Def

Re: tips longeren/dubbele lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:07

Kaptoom is ook een hele goede inderdaad!

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 22:14

Thnx voor de tips.

Inderdaad, al is de les maar 10 minuten, daar kan ik misschien wel meer aan hebben dan eerst zelf aanklooien en daarna tijdens een les 'herstelwerkzaamheden' doen. En inderdaad, de gezondheid van mijn paard is hierin het meest belangrijk, dus niet gaan aanklooien, maar gelijk onder begeleiding goed doen.. Misschien een idee om eerst met een ander paard te oefenen en pas als ik het goed onder de knie heb met mijn eigen paard aan de slag te gaan.

Dank jullie wel voor de tips. Ik weet wat ik ga doen: les nemen met ander paard totdat ik het onder de knie heb. Daarna les nemen met eigen paard, ook al is t maar 10 minuten, het is inderdaad goed besteed geld. En dubbele lijnen sws met bit.

O ja, als ik niet in de longeerbak longeer, ben ik aangewezen op de rijbak. Wel een kleintje, maar voor mijn paard groot genoeg om keihard weg te rennen :-(
Verder braaf paard hoor. Hij heeft mijn zwakke plek gevonden en vind dat erg leuk...

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:22

Haha ja, en als ze eenmaal geleerd hebben dat dat iets oplevert, is t lastig en tijdrovend om dat er weer uit te krijgen, maar niet perse onmogelijk ;) Overigens kun je bitloos net zo goed longeren als met bit hoor. Ik longeer mijne regelmatig met zijn bitloze hoofdstel of kaptoom, omdat hij hier beter op reageert dan een bit (maar dit geldt bij hem ook onder het zadel).

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 15:34

JA klopt, hij heeft t trucje door. Terwijl hij verder juist graag naar je luistert.
Allemaal bedankt voor de tips, ik ben er echt mee geholpen! Fijn om zoiets te delen en mensen te 'spreken' die op dezelfde manier over paarden en paardenopvoeding denken.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:54

Je zou als tussenstap ook nog kunnen lange teugelen. Dan loop je (schuin) achter je paard en kun je ook dressuurmatig werken. Ik gebruik daar mijn slofteugel voor omdat dat een mooie lengte is en je niet zoveel lijn in je handen hebt. Als dat goed lukt zou je de slofteugel kunnen omwisselen voor de dubbele longe en hem langzaamaan van je af kunnen laten lopen en voltes sturen, linksom en rechtsom. De slofteugels is dus niet bedoeld als slofteugel maar in plaats van je gewone teugels en lopen direct van bit naar je hand.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 00:06

Afbeelding

Dé oplossing voor gekloot met longeren in een bak of weiland :Y) Paard van mijn zus heeft er ook een handje van om uit te breken, vooral in galop als het te moeilijk word. Wij hebben geen longeercirkel, alleen een bak en een klein weiland, beide doen we gewoon met bovenstaande lint doormidden en je hebt een vierkantje waarin je kunt longeren.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 07:33

Daphne__ schreef:
[ Afbeelding ]

Dé oplossing voor gekloot met longeren in een bak of weiland :Y) Paard van mijn zus heeft er ook een handje van om uit te breken, vooral in galop als het te moeilijk word. Wij hebben geen longeercirkel, alleen een bak en een klein weiland, beide doen we gewoon met bovenstaande lint doormidden en je hebt een vierkantje waarin je kunt longeren.

Is heel praktisch inderdaad. Ik heb dit destijds ook gebruikt bij het beleren (longeren) van mijn Fries. Lint door prikpaaltjes heen zodat het op gelijke hoogte blijft en je kunt het zo groot/klein maken al je zelf wilt.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 23:00

Mmm Bertje kennende rent hij dwars door afzetlint. Hij is nergens bang voor. Hij heeft vandaag overigens de ijzeren balken waar de bak van is gemaakt gesloopt, hoe krijg hij t voor elkaar!

Het werken met een slofteugel, half achter t paard, dat spreekt mij wel aan. Inderdaad een beetje á la vrijheidsdressuur. Ik ga morgen daarmee starten want dat kan ook enkel in stap en met rechte lijnen. Inmiddels wordt ie erg sacherijnig van het 10 minuten stappen. Vandaag heb ik 'm een halstertouw gegeven om op te knagen tijdens het lopen. Het is net een kleuter...

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:05

Het werken met de lange teugel is niet zozeer bedoelt als vrijheidsdressuur. Je kunt namelijk ook prima werken aan de nageeflijkheid en schouder binnenwaarts en travers oefenen, slangenvoltes maken etc/ Als je paard dat allemaal door heeft kun je ook proberen te draven waarbij je zelf blijft lopen. Daarbij moet je paard dn draven zonder dat hij stug wordt. Een lastige oefening maar als het lukt wel heel mooi. Ik oefen dit met mijn Fries en daar gaat ze veel meer van dragen, naar daar ging wel wat oefening aan vooraf ;)

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 21:55

Eehhh akke, miss niet mijn bericht gelezen. Het gaat erom dat mijn paard met hoefbevangenheid weer een beetje gaat lopen. Ik ben niet op zoek naar uitgebreide vrijheidsdressuur oefeningen etc.

Ik heb vandaag mijn paard met 2 longeerlijnen en ik schuin achter laten lopen. Wel bitje in. Hij was erg braaf en voor t eerst leek hij er lol in te hebben (als ik gewoon met halstertouwtje naast m loop, lijkt hij alleen maar te balen).

Dus 1x per dag rondje aan t halster. 1x per dag met 2 longeerlijnen en 1x per dag klein rondje buiten. En over 2 weken heb ik een afspraak met een instructrice die mij kan helpen met dubbele lijnen en dan mag hij een drafje doen.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:32

bonny123 schreef:
Eehhh akke, miss niet mijn bericht gelezen. Het gaat erom dat mijn paard met hoefbevangenheid weer een beetje gaat lopen. Ik ben niet op zoek naar uitgebreide vrijheidsdressuur oefeningen etc.

Ik heb vandaag mijn paard met 2 longeerlijnen en ik schuin achter laten lopen. Wel bitje in. Hij was erg braaf en voor t eerst leek hij er lol in te hebben (als ik gewoon met halstertouwtje naast m loop, lijkt hij alleen maar te balen).

Dus 1x per dag rondje aan t halster. 1x per dag met 2 longeerlijnen en 1x per dag klein rondje buiten. En over 2 weken heb ik een afspraak met een instructrice die mij kan helpen met dubbele lijnen en dan mag hij een drafje doen.

Ik heb in het begin je openingspost wel gelezen maar was vergeten dat je paard hoefbevangen is/was. Ik gaf de oefeningen als voorbeeld omdat ik onder vrijheidsdressuur oefeningen als jambette, buiging etc vindt vallen en dat was niet zoals ik mijn suggestie had bedoelt.

Goed om te horen dat hij het leuk vond om zo te werken met de 2 longeerlijnen en als je straks die lessen hebt zal het helemaal goed komen. Veel beterschap met je paard en succes :)