de titel zegt het al vanaf welke leeftijd kan je voorzichtig aan beginnen met wat grondwerk, met mn vorige paard ben ik het voor t eerst gaan gebruiken toen we erachter kwamen dat ie klophengst was en niet gewoon mans en bij andere paarden gebruik je wel eens wat kleins als wijken voor druk, maar met een jaarling wat kan je daar al meedoen, hij weet opzij voor mij en een stapje achteruit, wat kan ik nog meer doen, voordat we weer bokt reacties krijgen, hij staat hele dagen op de wei, maar wil nu al werken aan een band, meneer is nog hengst, maar dat weet ie zelf nog niet
Grondwerken moet je simpel houden voor een jong dier. Leiden, wijken voor druk en dat soort kleine dingetjes is een stukje opvoeding. Halthouden, achteruit lopen, staan blijven op de plaats.. allemaal opvoeding-stukjes.
Zelf begin ik pas net met mijn 3-jarige aan grondwerk, maar wel goed dat jij nu bezig gaat. Onthoud wel dat de spanningsboog heeel laag is voor een jaarling. Met 10 minuten zijn ze echt weer klaar en moet je ook stoppen. Ga lekker boeken over grondwerk lenen in de bieb! Helpt mij ook
PrimaDonna_
Geplaatst: 13-07-14 20:51
Het is belangrijk (en ik praat uit ervaring aangezien ik ook bezig ben met een jaarling) dat jou jaarling jou ruimte leert te accepteren. Dat er genoeg ruimte is tussen jou en de jaarling, dus niet op jou plek willen lopen, je weg duwen enz. Probeer veel bezig te zijn, stappen aan de hand naast je, halthouden, belonen, ik ben persoonlijk niet van het belonen met snoepjes, dit gaan ze leren en uiteindelijk gaan ze 'bedelen' om een snoepje als ze iets goed hebben gedaan. Lekker veel bezig zijn in de bak of buiten
Miepie77
Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-14 20:54
wat zijn goede boeken, waar je praktisch ook wat aan hebt?
Zal ook paar keer per week minuut of 10-15 zijn, moet leuk blijven.
dit boek lees ik op het moment en daar staat idd ook in wat PrimaDonna aangeeft. Het legt heel duidelijk uit Waarom je nou precies afstand moet hebben, en waarom die en die oefening goed is.
Verder de boeken van Emiel Voest zijn een aanrader: - loswerken - grondwerken - lange lijnen