Shetlander die niet wilt rollen...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IlovePuk

Shetlander die niet wilt rollen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 17:17

Hoi allemaal,

ik doe vrijheidsdressuur met mijn verzorgshetlander. Nu wil ik haar leren rollen/liggen. Een paar weken geleden was ze helemaal bezweet na het rennen in de bak. Mooi dacht ik, rollen met die handel! Dus ik ging vegen, en jawel hoor, mevrouw ging rollen! :D
Wil ik rustig naar haar toe gaan, stond ze alweer op... (Ik hoefde overigens niet door een deur heen ofzo.)
Vandaag, lekker weertje, na het rennen helemaal bezweet en ik ging haar afspoelen. Volgens mij gaan daarna alle paarden rollen, maar je raadt het al: deze niet! -O-. Hoe kan ik haar nu leren te liggen? Want een week of twee gelden zag ik haar liggen in de bak, ik ging naar mijn andere verzorgpaard toe, en ze stond op. Ze vertrouwt mij dus niet in haar buurt als ze ligt.

Maar, dat is eigenlijk heel gek. Want toen ik haar net verzorgde, lag ze ook een keer, en toen kon ik gewoon bij haar komen. En toen poetste ik haar alleen. Nu doe ik vd, longeren zonder touw, over balkjes springen. Dus eigenlijk zou ze me nu juist beter moeten vertrouwen....

Wie o wie heeft dé tip voor ons?

swaatje

Re: Shetlander die niet wilt rollen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:25

Als een domimant paard een liggend paard nadert staat het onderdanige paard 9 van de tien keer op. Dit om 'plaats te maken' voor de leider...

Zou zij jou niet gewoon de ruimte willen geven die jouw als leider toekomt?

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:26

als je haar nou compliment leert en vanuit compliment kan je haar leren knielen, en vanuit het knielen kan je haar leren liggen, zo heb ik het ook bij mijn Shet gedaan, dit werkte erg goed... wel alles op heel vriendelijke manier met erg veel geduld en veel belonen, zo wek jje erg veel vertrouwen op:)

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:30

Ik denk ook dat ze jou als leider ziet en daarom opstaat om ruimte voor je te maken.
Bestudeer maar eens een kudde dan zul je zien dat er iets soortgelijks gebeurd wanneer de alfa op een lager geplaatst dier afkomt.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 21-07-14 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote van verwijderd bericht verwijderd

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:32

Gewoon rustig naar haar toe gaan klein maken en alleen maar bij staan dan leert ze dat jij in de buurt bent dan steeds dichterbij gaan en goed belonen. Dit hen ik geleerd .

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:36

Ik had dit probleem eerst ook..
Ik ging gewoon heel veel bij Gijs zitten, ik wist dat hij wou rollen maar omdat ik al zat was de stap voor hem makkelijker om te zetten om ook te gaan rollen.
Het heeft wel erg lang geduurd maar uit eindelijk vertrouwd hij mij en wil hij dus gewoon bij me liggen

Succes!

BrittFelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:52

Ik denk dat je pony het misschien makkelijker vind om eerst te leren knielen en vanaf daar te leren liggen/ rollen.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 21-07-14 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote van verwijderd bericht verwijderd

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 18:01

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb vandaag ook nog een half uur in de wei gezeten in de hoop dat ze toch zou gaan rollen...
Ik ben bezig met de spagaat aan te leren, ze kan het met balk, maar vind het nog lastig.
Voordat ik met het compliment begin wil ik wel dat ze de spagaat kan zonder balk. En daarna hoop ik ook het knielen aan te kunnen leren.

Het idee dat ze voor mij opstaat omdat ze mij als leider ziet, word ik eigenlijk wel blij van :o . SindyKaya, juist omdat ze zo onvoorspelbaar is met rollen, is het lastig uit te kiezen wanneer ik in de wei moet gaan zitten. Maar ik blijf het proberen hoor! Vandaag ook, kijkt ze me een paar keer aan van, hee jij ook hier? :+