Shet luistert niet met longeren help!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wodant

Shet luistert niet met longeren help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 23:32

Ik heb een probleem mijn shetlander van ongeveer 14 jaar luistert echt niet met longeren.
Wat hij doet onder longeren:
-Hij komt zonder dat ik het vraag naar me toe lopen en wilt dan ook niet meer op het rondje gaan lopen.
- of hij gaat heel hard trekken en trekt het touw uit je handen vandaan.
- of als ik de longeer zweep gebruik voor aanwijzingen bijv naar draf galop waarbij ik ook mij stem gebruik. Komt hij boos op je aflopen en gaat vervelend doen.

Heeft iemand tips ?! Hoe ik het hem (opnieuw) kan leren wat de bedoeling er van is.

Of doet hij het omdat hij het gewoon niet leuk vind ?

Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door wodant op 11-07-14 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Shanna7836

Re: Shet luistert niet met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:35

Kent hij dit wel? Misschien is hem dit nooit geleerd of is het een aantal jaren niet gedaan en snapt hij het niet.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:38

Geef jij de hulpen wel goed?
Dus sta je in de goede positie (midden van het paard ) met als driehoek het touw en de zweep?
Als jij teveel naar het hoofd staat drijf je hem naar buiten en dus logisch dat hij gaat trekken, sta je teveel naar de kont drijf je de voorkant naar binnen.

Heeft je shetlander longeren geleerd?
M.i. doe je zelf waarschijnlijk iets verkeerd. Een pony die naar buiten trekt of naar binnen komt met hoofd kan als ze het niet kunnen. Maar op je af komen daar heb je toch nog altijd de verlengde arm van je zweep?
Misschien als je zelf kan uitleggen wat je precies doet of een filmpje is tips geven wat makkelijker.

wodant

Re: Shet luistert niet met longeren help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 23:41

Het is zo soms doet hij het super goed en loopt hij super maar dan na een paar rondjes komt hij weer naar het midden toe
Maar hebben jullie dan misschien tips hoe je het dan het beste aan kunt leren.

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 23:42

En het lijkt wel met longer zweep gaat het heel slecht dan komt hij naar het midden toe en zonder gaat het veel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:44

Dit had ik ook met een shetlander waar ik nu mee ''train'', ze was erg dominant en draaide haar kont naar me toe als ik haar wou laten lopen.
Ze kwam ook telkens naar me toe lopen en poging doen tot bokken.
Maar ik ben gewoon erg streng naar haar geworden en gewoon een tik op haar kont gegeven als ze zo iets probeerde.
Sinds toen gaat het nu super en ze reageert ook steeds beter op de hulpen.
Heel soms probeert ze nog om haar kont toe te draaien, maar dan is het echt gewoon tik en zorgen dat ze doorloopt, in de richting wat ik wil en in het tempo wat ik wil. :j

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 23:48

Believe schreef:
Dit had ik ook met een shetlander waar ik nu mee ''train'', ze was erg dominant en draaide haar kont naar me toe als ik haar wou laten lopen.
Ze kwam ook telkens naar me toe lopen en poging doen tot bokken.
Maar ik ben gewoon erg streng naar haar geworden en gewoon een tik op haar kont gegeven als ze zo iets probeerde.
Sinds toen gaat het nu super en ze reageert ook steeds beter op de hulpen.
Heel soms probeert ze nog om haar kont toe te draaien, maar dan is het echt gewoon tik en zorgen dat ze doorloopt, in de richting wat ik wil en in het tempo wat ik wil. :j

Dit gebeurt bij mij ook, toch ben ik ook streng voor hem want het is echt een hele eigenwijze shetlander. Maar waarschijnlijk nog niet streng genoeg met longeren

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:50

Is deze shetlander al eerder gelongeerd? Kent hij dit of is dit gewoon de eerste keer dat je het probeert?

Hoe lang per keer longeer je en hoe vaak doe je dit? En wat is jouw ervaring met longeren? Echt longeren is meer dan je pony rondjes laten lopen/rennen. In hoeverre weet jij hoe je correct moet longeren?
Ik zou je aanraden niet te veel te gaan klungelen met allerlei tips, maar gewoon een goed ervaren persoon met je mee te laten kijken. Daar heb jij het meeste aan en dit lost het probleem waarschijnlijk het snelste op.

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 00:03

Ja de shetlander is eerder gelongeerd en deed het ook prima, maar de eene keer gaat het super en dan andere luistert hij gewoon niet. Het is verschillend hoe vaak ik het doe. Maar het is niet zo dat er een hele lange tijd tussen zit.