Shet vindt longeren moeilijk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne19

Shet vindt longeren moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 12:46

Hallo mede-bokkers!

Ik heb een shetlander ruintje van bijna 2 jaar en ik ben actief met hem bezig. Het wandelen in de wei en buiten op de weg gaat erg goed. Ook het vrijheidsdressuur zoals het kusje geven en het 'lachen'pakt ie goed op.

Nu wil ik hem wel eens gaan longeren alleen het lijkt wel of hij dat niet goed snapt. Als ik hem op de rechterhand heb loopt ie netjes een aantal rondjes maar zo gauw ik wil omwisselen naar links dan draait ie de hele tijd om. Nu vroeg ik me af of jullie daarmee ervaring hebben en wat jullie ideeën zijn.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:48

Allereerst is het echt veel te vroeg om nu al te gaan longeren!
En als je gaat beginnen met longeren is het best om dat met z'n tweeen te doen, zodat er een naast de pony mee kan lopen.

Weggebokt

Re: Shet vindt longeren moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:49

Hij is nog veelste jong om te gaan longeren.. Blijf lekker met hem wandelen en laat hem nog even 'kind' zijn!

Daphne19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 19:47

Bedankt voor de tips! Wanneer zou ik evt kunnen beginnen met longeren? Zo gauw die uitgegroeid is met een jaar of 4 á 5?

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:51

Daphne19 schreef:
Bedankt voor de tips! Wanneer zou ik evt kunnen beginnen met longeren? Zo gauw die uitgegroeid is met een jaar of 4 á 5?

Als je shet 3 a 4 jaar is zou je zo af en toe eens wat kunnen beginnen.
Bv 3x in de week en dan max 10 minuten.
En niet op een te kleine volte maar juist een beetje ruime volte.

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:54

Ik ben het met silvia58 eens! Dat lijkt me het beste! rustig aan doen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:02

Daphne19 schreef:

Uitgegroeid is 6, maar ja dan kan het lijf wat meer hebben qua voltes ed.

Qua voorbereidingen moet je bij alles uitgaan van de 2! pony's die je traint, nl de linker en de rechter. Zijn die beide even goed heb je een echt hele pony en dat werkt het prettigst. Leer je pony dus bij het wandelen om zowel links als rechts van je te lopen en zorg dat je richting 50/50 komt qua kanten. Idem voor alles wat je verder doet. Oefen je iets nieuws (dekje op, singeltje om, etc.) doe dat dan ook aan beide kanten. Als longeervoorbereiding kan je pony leren op verschillende afstanden naast je te lopen zodat hij meer op eigen benen leert lopen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:13

Hij is nog veel te jong hoor!Lekker er mee wandelen!
Shetlanders vinden niets moeilijk....alleen luisteren :+

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:35

te vroeg is het zeker niet.. ik mag zometeen met 2 2jarige merrie grondwerk en longeerwerk oppakken , de bazen van de 2paarden zitten al heel hun leven in de paarden wereld , en zeggen dat dit alleen maar goed is ! Jong geleerd , oud gedaan !

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:53

osanta schreef:
te vroeg is het zeker niet.. ik mag zometeen met 2 2jarige merrie grondwerk en longeerwerk oppakken , de bazen van de 2paarden zitten al heel hun leven in de paarden wereld , en zeggen dat dit alleen maar goed is ! Jong geleerd , oud gedaan !

Sorry dat ik het zeg.......maar dit slaat echt alles !
Wat een domme opmerking Jong geleerd is Oud gedaan !

Natuurlijk zijn er mensen die paarden heel jong gaan beleren, maar dat zijn mensen
die paarden meestal voor de handel hebben en het interesseert hun niet dat die dieren
op hun 10e jaar of zelfs nog jonger bij de slager terecht komen omdat er
van alles aan mankeert.
Een paard/pony van 2 jaar is nog een peuter waarvan de botten nog lang niet sterk genoeg zijn
om aan het werk te gaan. Juist longeren op een volte is heel slecht.
Van een kind van 4 jaar verwacht je toch ook niet dat ie wiskunde kan !
Jij bent nog maar 15 jaar en moet dus echt nog heel veel leren over paarden en dan met name
wat goed is voor hun gezondheid.

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:57

silvia58 schreef:
osanta schreef:

Sorry dat ik het zeg.......maar dit slaat echt alles !
Wat een domme opmerking Jong geleerd is Oud gedaan !

Natuurlijk zijn er mensen die paarden heel jong gaan beleren, maar dat zijn mensen
die paarden meestal voor de handel hebben en het interesseert hun niet dat die dieren
op hun 10e jaar of zelfs nog jonger bij de slager terecht komen omdat er
van alles aan mankeert.
Een paard/pony van 2 jaar is nog een peuter waarvan de botten nog lang niet sterk genoeg zijn
om aan het werk te gaan. Juist longeren op een volte is heel slecht.
Van een kind van 4 jaar verwacht je toch ook niet dat ie wiskunde kan !
Jij bent nog maar 15 jaar en moet dus echt nog heel veel leren over paarden en dan met name
wat goed is voor hun gezondheid.

Deze mensen zetten hun paarden niet in de handel.
Ik weet niet of je Toevallig Thamar zweistra kent ?
Bekende grandprix ruiter ? zij gaat de paarden verder door rijden enzovoort.
ik moet misschien nog wel leren , maar over hun gezondheid niet ! :) ben ondertussen 12jaar fantieke ruiter in alle takken , van grondwerk tot vrijheidsdressuur , van dressuur tot springen..
dus ja ik weet wel wat er van paarden verwacht worden , deze merrie's worden verwacht dat ze in de top gaan lopen , dus ze moeten vroeg leren ja ! :)

Daphne19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 10:50

Echt bedankt voor de goede adviezen en tips! Ik kan hier veel mee en zal hier zeker ook mee aan de slag gaan. Verdere tips etc zijn ook zeer zeker nog welkom!!