Hand paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Hand paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 13:25

Hoort het hier? zo niet, sorry!

Ik heb een leuke actieve shetlander die een beetje te dik is. Ze moet dus afvallen maar echt veel opties om te doen heb ik niet. Ik men wel met haar alleen ik ga liever niet alleen omdat ze moeilijk stil kan staan en ik gewoon liever een bijrijder heb, wat ook zo hoort. Nu leek het me wel een leuk idee om van haar een hand paard te maken die ik kan mee nemen op buitenrit als ik op mijn IJslander ga rijden. De shet die volgt braaf mijn ijslander en als ik ga rijden en mijn moeder gaat mennen blijft de shet liever achter of naast de pony dan dat ze er voor loopt. Ze is makkelijker met haar grote vriend er bij dan dat ze alleen is dus veel problemen verwacht ik niet met het mee lopen. Maar hoe begin ik nou eigenlijk? Moet ik een gewoon halster nemen, hoofstel of touwhalster? En neem ik dan een halstertouw of een leadrope om de pony mee te nemen? Haltertouw lijkt me te kort in verband met het hoogte verschil maar een leadrope te lang.

NailB

Re: Hand paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:10

heb je niet nog een paar teugels liggen? die zijn meestal wel wat langer, en dan gewoon enkel gebruiken. Snap je wat ik bedoel? :P
misschien kun je gewoon in de bak beginnen een paar rondjes te rijden en kijken hoe dat gaat?
Dan weet je ook hoever je kan gaan zonder dat het een ramp is als ze zich losrukt

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:16

Dit is hoe ik het doe met mijn mini in de bak:
Afbeelding

Halstertje om lang halster touw eraan. Vasthouden klaar

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:24

Halster (ik gebruik en hoofdstel) om lang halstertouw eraan en proberen.
Mijn shet mag van mijn half alleen rechts lopen, links wordt niet geaccepteerd.
In galop is het af en toe wel een wedstrijdje, daarom ook een hoofdstel.

Mijn shetje had ergen geen zin meer in mijn geplande ronde en trok zich toen iedere keer los, uiteindelijk maar zijn route genomen (de snlle richting huis) en toen war het weer goed.

Mijn shet, ik ben degene op de haf welke in het gras loopt.

Afbeelding

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:25

hotchocolat schreef:
Halster (ik gebruik en hoofdstel) om lang halstertouw eraan en proberen.
Mijn shet mag van mijn half alleen rechts lopen, links wordt niet geaccepteerd.
In galop is het af en toe wel een wedstrijdje, daarom ook een hoofdstel.

Mijn shetje had ergen geen zin meer in mijn geplande ronde en trok zich toen iedere keer los, uiteindelijk maar zijn route genomen (de snlle richting huis) en toen war het weer goed.

Mijn shet, ik ben degene op de haf welke in het gras loopt.

[ Afbeelding ]

Hier wordt een leadrope gebruikt zie ik.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 12:14

Bedankt voor de tips :D
Een eigen bak heb ik niet. Al grenst de manege/club waar de bak is wel aan ons weiland maar ons wijland is groot. Een van de redenen waarom ik met haar wil oefenen als hand paard. Dan kan ik haar ook mee nemen naar de manege. In de paddock oefenen word geen probleem dus dat ga ik proberen :)

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:12

Anders gewoon langs de weg en eerste paar keer iemand op de fiets mee. En als ze het principe snappen kun je alleen weg. Ik zou inderdaad een tussenmaatje nemen - leadrope is wel heel veel touw om vast te houden, halstertouw net te weinig. Korte leadrope misschien, of zelf een touw kopen bij zeilwinkel ofzo. :)

Succes!

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 08:08

Ik handpaard best vaak met twee Haflingers, ook door de duinen met paden zodat ze niet naast elkaar kunnen. Ik heb m'n handpaard een touwhalster om en ik heb bij Eveline (www.equiplay.nl) een 15ft featherline leadrope besteld. Ik wilde een dun touwtje, zodat ik er weinig last van had. Ik vond een 12ft te kort (met stoppen of ergens een blaadje snaaien) en 22ft vond ik te lang.

Ik ben begonnen in de bak, toen in de weide en ondertussen kunnen we overal heen. Twee paarden bij je hebben rijdt heel fijn, mits je handpaard netjes oplet en z'n taak uitvoert.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 11:44

Handpaard bij voorkeur aan een touwhalster met een touw van een meter of 3, leadrope is dus heel geschikt tenzij de clip erg zwaar is.
Hoofdstel met bit is eigenlijk niet geschikt, want dat is gemaakt om van achteren af aanwijzingen te geven en als de pony naast/achter de andere loopt kom je van voren in.