Romana pessoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DewiRomana

Romana pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 22:19

Hee guys,
Vorige week heb ik voor het eerst Romana met de pessoa gelongeerd. Voor haar doen deed ze het al super goed omdat ze nieuwe dingen altijd wel even wennen vind! Ik had voor achter haar kont eerst een maillot gedaan (het bontje was nog niet binnen) zodat het niet zou schuren, maar hier heb ik ondertussen al een bontje omzitten!
hebben jullie tips voor mij? thanks! :)

Rechtsom
[url][URL=http://s34.photobucket.com/user/dewiromana_/media/foto33_zpsbaa2a873.jpg.html]Afbeelding[/url][/url]

Linksom
[url][URL=http://s34.photobucket.com/user/dewiromana_/media/foto21_zps38c028c6.jpg.html]Afbeelding[/url][/url]

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 00:23

De enigste tip die ik heb, is weg gooien dat ding en je eigen ruiter gevoel ontwikkelen.

DewiRomana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 00:38

midgie schreef:
De enigste tip die ik heb, is weg gooien dat ding en je eigen ruiter gevoel ontwikkelen.

Met mijn ruiter gevoel zit het wel goed hoor! Ik rijd al sinds mijn 5de dus dit is onzin!

Wwijk23

Re: Romana pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 00:50

DewiRomana je bent 16?..

eerlijk gezegd ben ik hier ook geen fan van om dit te zien. niet mijn manier van trainen en gaat het ook nooit worden.

DewiRomana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 00:55

Wwijk23 schreef:
DewiRomana je bent 16?..

eerlijk gezegd ben ik hier ook geen fan van om dit te zien. niet mijn manier van trainen en gaat het ook nooit worden.

Ja ik ben 16? Dat is je eigen mening maar de keuze van anderen om dit wel te doen moet je kunnen respecteren!

Bij deze: Graag POSITIEVE tips waar ik echt iets aan heb!

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 01:00

Pff hoezo is dit onzin? Als dit goed gebruikt wordt kan dit zeker een HULP zijn met het trainen van de spieren. Daarbij snap niet helemaal wat hier slecht aan is... alles zit vrij los en niks is opgebonden?

TS: ziet er goed uit hoor! Heb je deze pessoa zelf gemaakt? :)
Verder heb ik niet echt tips.
Ik weet niet of je Lammert Haanstra kent? Die heeft hele mooie boeken geschreven over het longeren en het trainen van je paard. Misschien leuk om een keer te lezen ;) Leer je echt heel veel van voor het longeren!
En dan nog 1 ding: Mooie opmerking hier boven TS! Mensen zouden elkaars keuzes eens moeten respecteren... of je het er nou mee eens bent of niet... ik respecteer de keuze van dat bitloze en boomloze gedoe ook wel ookal ben ik het er niet mee eens.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 01:05

DewiRomana schreef:
Wwijk23 schreef:
DewiRomana je bent 16?..

Ja ik ben 16? Dat is je eigen mening maar de keuze van anderen om dit wel te doen moet je kunnen respecteren!

Bij deze: Graag POSITIEVE tips waar ik echt iets aan heb!

nee dat is geen mening op je opmerking tegen madgie hier boven die ik nog al bijdehand vond overkomen. en er staat nergens dat ik jou manier van trainen niet respecteer toch? ik zeg alleen dat ik het never zou doen. tip: gebruik het niet. met alleen goedzotjes kom je er niet dus ik zou ook negatieve tips (jij vat het blijkbaar negatief op) zeker aannemen.

DewiRomana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 01:10

_xDyan schreef:
Pff hoezo is dit onzin? Als dit goed gebruikt wordt kan dit zeker een HULP zijn met het trainen van de spieren. Daarbij snap niet helemaal wat hier slecht aan is... alles zit vrij los en niks is opgebonden?

TS: ziet er goed uit hoor! Heb je deze pessoa zelf gemaakt? :)
Verder heb ik niet echt tips.
Ik weet niet of je Lammert Haanstra kent? Die heeft hele mooie boeken geschreven over het longeren en het trainen van je paard. Misschien leuk om een keer te lezen ;) Leer je echt heel veel van voor het longeren!
En dan nog 1 ding: Mooie opmerking hier boven TS! Mensen zouden elkaars keuzes eens moeten respecteren... of je het er nou mee eens bent of niet... ik respecteer de keuze van dat bitloze en boomloze gedoe ook wel ookal ben ik het er niet mee eens.

Ja Ik hen de Pessoa zelf gemaakt! Bedankt voor de leestip! Heb ik wat te lezen op het strand deze zomer :D dankjewel voor het compliment!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 06:59

Afbeelding

Wanneer je goed kijkt dan kun je zien dat je paard zich NIET loslaat waar het dat wel zou moeten, n.l. net achter de schoft.
Wanneer dat het geval zou zijn dan zou het de hals laten vallen, i.p.v. in een krul te gaan lopen.

Het brengt de achterbenen welliswaar verder naar voren maar DRAAGT er niet mee, het komt achter eerder omhoog.
Je paard loopt duidelijk ACHTER de loodlijn en begint een valse knik op de 4e halswervel te tonen, hiermee ontwikkelt het de gewoonte om "in tweëen" te gaan lopen, dat wil zeggen zonder ruggebruik en zonder te dragen, we noemen dat een schenkelganger.

Je paard loopt in een onnatuurlijke geforceerde houding, daar kan niets goeds uit voort komen.

Wanneer je een hulpteugel denkt te moeten gebruiken om een juist lichaamsgebruik te ontwikkelen gebruik dan een stootteugel, deze forceert niets.
Hier een foto met een voorbeeld van een stootteugel, maar pas op het paard hier is veel TE DIEP ingesteld.
Het mag NOOIT met de neus achter de loodlijn komen, op deze foto is de stootteugel dus 10 cm te kort ingesteld.
Wanneer een paard achter de loodlijn loopt KAN HET NIET DRAGEN, het is altijd fout, het leert slechts zich op een verkeerde manier te bewegen.

Afbeelding

Zoals hieronder moet het er wél uitzien:

Afbeelding

cherrypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 07:18

kan iemand me misschien uitleggen hoe zon passoa werkt, ik heb er namelijk al wel Weens van gehoord maar ik snap het niet . War voor nut heeft het?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:47

Een hulp teugel, en er zijn er heel veel verschillende, is ontwikkeld met een bepaald doel voor ogen.
Het is bijna altijd bedoelt om maar heel even te gebruiken, dus echt als hulp om net die bepaalde grens te kunnen overgaan.
De mensen die zoiets bedacht hebben in dit geval de pesoa is idd een ruiter trainer , toch wel met wereldfaam.
Zo'n mensen trainen 1000den paarden, vergelijk dit met iemand die als manége ruiter af en toe eens op een ander paardje rijdt en die nadien dan één of twee eigen paardje heeft en probeert op te leiden ???? idd dat vergelijk is eigenlijk onbestaande.
Die gewone mensen kunnen echt niet spreken van een ruime ervaring, die kunnen dus eigenlijk slecht vergelijken wat het één doet ipv van het ander.
Bovendien hebben die gewone ruiters bijna geen kennis over het skelet en de bespiering en de mogelijkheden van een paard zijn bewegings apparaat, de manier van leren, de manier van denken. .....
Kortom het ontbreekt aan heel wat informatie, kennis en kunde.
Stel je voor , je bent zelf niet in staat om mooi rechtop te lopen, geen probleem zegt een vriend van jou ik zal je even vastbinden op een manier dat je wel echt niet anders kan lopen dan mooi in de houding.
Probeer het maar eens een week of 2 zo uit op jezelf zou ik zeggen.
Wat denk je dat het uiteindelijke resultaat zal zijn ????
Idd je weet het zelf al, dat komt zeker niet goed, je zal nog meer last krijgen en dus naar een dokter en/of fysio/ostheo moeten gaan , en in sommige gevallen zal het nooit meer echt goed komen, want je hebt dan schade aan de spieren, botten en pezen veroorzaakt.
Dit is eigenlijk een beetje vergelijkbaar met hetgeen de meeste doe het zelvers met paarden zo een beetje doen, ze zien het bij een ander en denken ziet er mooi uit zal het ook eens proberen.
Dat is verkeerd, dat is geen kennis en kunde.
In feite beweeg je je op medisch terrein, zonder enige echte studie daar over te hebben.
altijd gevaarlijk, zou ik zeggen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 01:22

Achja, ze gebruikt hem voor het eerst en het moet meteen perfekt zijn :roll

Ts, het is nog niet perfekt maar dat komt wel. Ding niet korter instellen is zo prima, wel moet ze een stuk vlotter lopen dan zal dat rug en achterbeengebruik beter worden, ontspanning komt dan ook vanzelf, je moet niet alles in één keer willen.

DewiRomana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 01:28

anneliesdj schreef:
Achja, ze gebruikt hem voor het eerst en het moet meteen perfekt zijn :roll

Ts, het is nog niet perfekt maar dat komt wel. Ding niet korter instellen is zo prima, wel moet ze een stuk vlotter lopen dan zal dat rug en achterbeengebruik beter worden, ontspanning komt dan ook vanzelf, je moet niet alles in één keer willen.

Dankjewel !! Ja ze heeft altijd al een beetje moeite gehad met ontspannen i het algemeen maar de laatste tijd gaat het steeds beter! Hihi

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 01:29

cherrypower schreef:
kan iemand me misschien uitleggen hoe zon passoa werkt, ik heb er namelijk al wel Weens van gehoord maar ik snap het niet .

Inschenken en opdrinken.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:44

aeolusnr1 schreef:
Een hulp teugel, en er zijn er heel veel verschillende, is ontwikkeld met een bepaald doel voor ogen.
Het is bijna altijd bedoelt om maar heel even te gebruiken, dus echt als hulp om net die bepaalde grens te kunnen overgaan.
De mensen die zoiets bedacht hebben in dit geval de pesoa is idd een ruiter trainer , toch wel met wereldfaam.
Zo'n mensen trainen 1000den paarden, vergelijk dit met iemand die als manége ruiter af en toe eens op een ander paardje rijdt en die nadien dan één of twee eigen paardje heeft en probeert op te leiden ???? idd dat vergelijk is eigenlijk onbestaande.
Die gewone mensen kunnen echt niet spreken van een ruime ervaring, die kunnen dus eigenlijk slecht vergelijken wat het één doet ipv van het ander.
Bovendien hebben die gewone ruiters bijna geen kennis over het skelet en de bespiering en de mogelijkheden van een paard zijn bewegings apparaat, de manier van leren, de manier van denken. .....
Stel je voor , je bent zelf niet in staat om mooi rechtop te lopen, geen probleem zegt een vriend van jou ik zal je even vastbinden op een manier dat je wel echt niet anders kan lopen dan mooi in de houding.
Idd je weet het zelf al, dat komt zeker niet goed, je zal nog meer last krijgen en dus naar een dokter en/of fysio/ostheo moeten gaan , en in sommige gevallen zal het nooit meer echt goed komen, want je hebt dan schade aan de spieren, botten en pezen veroorzaakt.
Dit is eigenlijk een beetje vergelijkbaar met hetgeen de meeste doe het zelvers met paarden zo een beetje doen, ze zien het bij een ander en denken ziet er mooi uit zal het ook eens proberen.
In feite beweeg je je op medisch terrein, zonder enige echte studie daar over te hebben.

Pff ben jij zo'n klassiek dressuur geval? :+

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:47

Koper schreef:
cherrypower schreef:
kan iemand me misschien uitleggen hoe zon passoa werkt, ik heb er namelijk al wel Weens van gehoord maar ik snap het niet .

Inschenken en opdrinken.

:')

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:00

Simpelman schreef:
[ Afbeelding ]

Wanneer je goed kijkt dan kun je zien dat je paard zich NIET loslaat waar het dat wel zou moeten, n.l. net achter de schoft.
Wanneer dat het geval zou zijn dan zou het de hals laten vallen, i.p.v. in een krul te gaan lopen.

Het brengt de achterbenen welliswaar verder naar voren maar DRAAGT er niet mee, het komt achter eerder omhoog.
Je paard loopt duidelijk ACHTER de loodlijn en begint een valse knik op de 4e halswervel te tonen, hiermee ontwikkelt het de gewoonte om "in tweëen" te gaan lopen, dat wil zeggen zonder ruggebruik en zonder te dragen, we noemen dat een schenkelganger.

Je paard loopt in een onnatuurlijke geforceerde houding, daar kan niets goeds uit voort komen.

Wanneer je een hulpteugel denkt te moeten gebruiken om een juist lichaamsgebruik te ontwikkelen gebruik dan een stootteugel, deze forceert niets.
Hier een foto met een voorbeeld van een stootteugel, maar pas op het paard hier is veel TE DIEP ingesteld.
Het mag NOOIT met de neus achter de loodlijn komen, op deze foto is de stootteugel dus 10 cm te kort ingesteld.
Wanneer een paard achter de loodlijn loopt KAN HET NIET DRAGEN, het is altijd fout, het leert slechts zich op een verkeerde manier te bewegen.

[ Afbeelding ]

Zoals hieronder moet het er wél uitzien:

[ Afbeelding ]

_/-\o_ Al weet u waarschijnlijk al dat ik erg fan ben van uw tips en uitleg.

Simpelman verteld hier wat er goed is en wat verbeterd kan worden, maar waar je vooral je leer uit kan halen: hij verteld je wat de aandachtspunten zijn van deze foto en waar je in het vervolg op kan letten.

TS: je bedoelt het vast niet zo maar je komt heel erg over alsof je alleen maar complimenten wil horen. Ik zou het advies van Simpelman oppakken en daarmee aan de slag gaan.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:18

_xDyan schreef:
aeolusnr1 schreef:

Pff ben jij zo'n klassiek dressuur geval? :+

Advertenties:
Alle advertenties van aeolusnr1
Profiel laatst bewerkt: 16-11-09 22:34Profielviews: 4411

Groepen:Geregistreerde Gebruikers Woonplaats:St. Job in't Goor , Antwerpen , België Geslacht: ManLeeftijd:57Beroep:Interesses:Rijles, paarden leiden & begeleiden, gedragscorrectie, zadelmak maken, trainen, Natural horsemanship, ben ook hoefsmid.

meisje misschien moet je eerst even kijken tegen wie je zon opmerking maakt voor dat je het doet. het valt me trouwens zowiso op dat (buiten deze post om) de jonge garde 13/18 nogal fel en soms onnozel reageert tegen de oudere garde 30+... word er dan echt niet gekeken naar jaren ervaring voor dat er gereageerd word. het is toch duidelijk dat iemand die al 20/40 jaar met paarden bezig is net iets meer weet waar hij het over heeft dan iemand die er net 4/8 jaar mee bezig is? tis niet echt als commentaar maar het valt me erg op in het algemeen bij alle topics dat meisjes van 13 tot 18 nog al lef hebben om het maar zo te zeggen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:36

Geheimpje Wwijk23.....
De wat oudere schrijvers doen dat vooral voor de stille meelezers.
Er zijn honderden mensen die een topic volgen en er hun voordeel mee doen.

De domme opmerkingen van sommigen doen niet terzake, zij worden toch nooit wijzer.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:13

Hahahahaha jullie moesten eens weten :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:13

Wwijk23 schreef:
meisje misschien moet je eerst even kijken tegen wie je zon opmerking maakt voor dat je het doet. het valt me trouwens zowiso op dat (buiten deze post om) de jonge garde 13/18 nogal fel en soms onnozel reageert tegen de oudere garde 30+... word er dan echt niet gekeken naar jaren ervaring voor dat er gereageerd word. het is toch duidelijk dat iemand die al 20/40 jaar met paarden bezig is net iets meer weet waar hij het over heeft dan iemand die er net 4/8 jaar mee bezig is? tis niet echt als commentaar maar het valt me erg op in het algemeen bij alle topics dat meisjes van 13 tot 18 nog al lef hebben om het maar zo te zeggen.

Pff wat denigrerend.
Iedereen kan wel zeggen dat hij jaren ervaring heeft, dat zegt niet zoveel. Ervaring blijkt uit wat je zegt en hoe je in discussie gaat, niet uit wat je in je profiel hebt staan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:20

-> TVG

cherrypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:04

aeolusnr1 schreef:

oke het is ongeveer wat ik verwachte, bedankt voor het lange n duidelijke verhaal