Beginnen met longeren, hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Beginnen met longeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:06

Hallo,

Ik heb een 12 jarige fries die ik niet zo heel veel longeer.
Daar wil ik graag mee beginnen, maar wat is het verstandigste om te gebruiken?
Tijdens het rijden moet ze haar achter hand meer mee nemen en haar rug wat meer ontspannen.
Ook loopt ze vaak te diep.

Ik heb een pessoa, z'n ding met allemaal touwtjes, ik wordt gillend gek als ik dat ding om wil doen, :+ veel te veel moeite. Zijn er ook andere mogelijkheden?

Tanja_14

Re: Beginnen met longeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:09

Ik kijk ook even mee. Heb zelf een bijzetteugel dat vind ik echt niks. Had nu laatst met dubbele lijnen geprobeerd maar dat is best lastig als je niet precies weet hoe t moet...

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:18

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:21

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:10

Ik gebruik zelf de longeerhulp, netzoals Lissisanne zegt. Het werkt niet alleen bij alle paarden ;)
Laatst bijgewerkt door C_arola op 07-07-14 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: off-topic verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:33

Zijn er nog meer mogelijkheden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:03

Ik heb de longeerhulp gekocht, ze loopt er mooi laag mee.
Maar hij rukt vreselijk aan het bit. Ze lijkt er geen last van te hebben, maar als het linker been naar achteren gaat rukt hij aan de linker kant van het bit, rechts het zelfde.
Stal genoten gaven het advies om een maat groter te kopen.
Zal dit helpen of blijft dit probleem?

En is er nog een ander alternatief?

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:10

Ik vind dit ook het grootste nadeel amoorm. Ik gebruik m aan het halster, beide touwen aan de ring waar ook je halstertouw aanzit. Inmiddels bij verschillende paarden gedaan en effect is tot nu toe bij alle paarden goed en zonder getrek in de mond. Als halster geen optie is kun je evt. nog een longeerstukje aan het bit maken en daar de longeerhulp aan bevestigen, dat scheelt ook al een hoop.

aitl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:20

Persoonlijk vind ik dat de meeste paarden goed lopen aan de dubbele lijn. Helemaal voor paarden van nature wat hoger ingesteld zijn, zoals jou fries. Je moet er inderdaad wel even handig in worden maar als je daar een paar keer bij geholpen wordt en daarna flink oefent dan krijg je dit echt onder de duim.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:20

nikkietjuh schreef:
Ik vind dit ook het grootste nadeel amoorm. Ik gebruik m aan het halster, beide touwen aan de ring waar ook je halstertouw aanzit. Inmiddels bij verschillende paarden gedaan en effect is tot nu toe bij alle paarden goed en zonder getrek in de mond. Als halster geen optie is kun je evt. nog een longeerstukje aan het bit maken en daar de longeerhulp aan bevestigen, dat scheelt ook al een hoop.

Ik heb hem later ook aan het halster gedaan maar dan aan de ringen aan de buitenkant, daardoor ging het halster op de neus heel erg bewegen, dat vond ze maar niks. Maar ik kan inderdaad aan het ringetje waar het halster touw door heen gaat proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:22

Maar wat is een juiste maat bij de longeerhulp? Mijn paard heeft meestal altijd cob, het is een kleine fries.
Ik heb dus een M opgehaald, maar ik denk dat hij te klein is.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:26

Dubbele lijnen werkt super. Zou wel wat begeleiding zoeken om er wat handigheid in te krijgen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:35

Ik werk het liefste met een simpele bijzet, eentje met een stukje elastiek, niet die met rubberen ringen.