Ik wist niet precies waar ik het moest zetten dus ik waag het er hier op...
Ik heb een heel leuke pony, een shetlandruintje van 9. 2 jaar geleden ben ik begonnen met met hem te werken. Hiervoor kende hij enkel het halster, maar kon hij niet mooi meelopen en had hij geen respect. Na een zomer hard te werken heb ik hem 3 maanden gewoon rust gegund om alles te kunnen verwerken. Nu ben ik weer vol op met hem aan het werk ivm schriktraining. Ik merk dat hij mij heel erg vertrouwd en dat als ik hem aan de longe vast heb en gewoon bv een bal naar hem toe rol of onder hem doorrol, hij helemaal niets doet. Als hij dan weer los in de weide staat (wat hij ook begrijpt als 'speeltijd') en ik rol dan die bal naar hem toe, lijkt het alsof hij alles vergeten is en het niet meer kent. Dan loopt hij er ook altijd van weg.. en is hij er oprecht bang van
Ik wil graag begrijpen waarom hij van nature niet zo zelfzeker is.. zijn moeder die bij hem staat, vindt die bal nu totaal geen probleem.. mama is de leider is de kudde.. Ik merk wel dat hij de laatste 2 jaar enorm vooruit is gegaan.. hij voelt zich beter, is geen veulen meer in zijn hoofd en ziet het zitten om mee te werken..
Ik zou alleen heel graag met hem willen gaan wandelen aan de hand en misschien eens een keuring meedoen aangezien hij toch wel enorm mooi gebouwd is en een leuke kleur heeft.. maar ook daar zit een probleem.. In de omgeving die hij goed kent, loopt hij ontspannen mee, maar de vorige keer dat ik met hem buiten ging begon het al goed: meteen schopte hij naar iemand die schuin achter hem liep en wilde hij alleen maar naar mama toe crossen.. ik heb hem toen stilgezet en gewacht tot hij weer rustig was. Was dat een goede reactie?
Ik ben dus vooral bezig met grondwerk.. om die reden staat het hier (hoewel ik twijfelde omdat het over zijn gedrag gaat).. hoe kan ik ervoor zorgen dat hij meer zelfvertrouwen krijgt? Ik vind het jammer dat hij zo onzeker is aangezien het echt een leuke pony is en ik het zo leuk vind met hem te werken.. zijn er misschien nog dingen waar ik op moet letten? Welke dingen oefen ik best nog op schriktraining? (Heb al een bal, flesje water, vliegenspray, zeil en daar reageert hij niet meer op..) zouvhet helpen als ik hem eens alleen buitenhaal? Met desnoods een bitje in?
Alvast bedankt! Ik hoop day mijn vraag niet te moeilijk is..