Overgangen bij het longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Heleeen_Imke

Overgangen bij het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 16:34

Heey,
Mijn paard (Fries) vind het lastig om tijdens het longeren de overgang van draf naar stap te maken. Ze wil sowieso liever harder dan zachter lopen, maar van draf naar stap vind ze lastig. Ik weet niet of haar achterhand daarvoor zorgt, die moet namelijk wat sterker worden na een blessure die een jaar heeft geduurd. Heeft iemand tips voor die overgang?

Groetjes Heleen

botoga

Re: Overgangen bij het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:41

Wat voor longeerhulpen gebruik je?
Zou het kunnen dat je en ander te strak hebt staan en dat ze daardoor niet terug wil komen ?

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:42

Ik volg even , dit heeft mijn pony ook , vooral zonder bijzet, en tuig en alles, gewoon los.. Ze is wel heel gespierd, ook haar achterhand, dus ik denk zelf niet dat het daardoor komt ..

dominiquew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:51

Die van mij had dit ook. Ik heb haar heel duidelijk en met heel veel rust uitgelegd wat de bedoelig was, soms gingen er wel 7 rondjes over heen tot ze stapte, maar toen deed ze het wel, zonder dat ik boos hoefte te worden. Nu gaat ze bijna altijd gelijk stappen als ik dat zeg. Het heeft bij mij ong een jaar geduurd. Boos worden heeft geen zin, maar als je echt merkt dat ze uitproberen dan ben ik wel consequent en dan is ho ho en geef ik wel een ruk dat ze moet luisteren naar me.

RobinvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:52

Begrijpt ze de hulp die je geeft voor de overgang wel volledig?
Blijf tijdens het longeren overgangen maken van draf naar stap en anders om, net zoals je zou doen als je op het zadel zit. Hoevaker je de overgang maakt hoe beter ze het zal snappen.

Heleeen_Imke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 17:00

Heel erg bedankt voor de reacties
@botoga ik longeer aan de enkele longe en gebruik een elastiek die best wel losstaat (hij komt alleen straks te staan als ze de hoofd omhoog doet)

@dominiquew
Aha! Dat heeft die van mij ook, die gaat echt na 6 rondje inderdaad over naar stap. Ik denk dat het inderdaad dan een kwestie van oefenen is

@robinvr
Ik zou niet weten of ze het snapt, maar hoe maak ik dat haar duidelijk? Ik beloon haar wel als ze naar stap is gegaan, en ja ik probeer juist zoveel mogelijk overgangen te maken maar het duurt zolang voordat ze terug in stap is....

RobinvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:05

gebruik je een longeerzweep? zoja probeer het eens zonder,
En wat zijn je hulpen, geef je haar stem hulpen?

Heleeen_Imke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 09:50

@RobinvR
Nee ik gebruik geen longeerzweep want voorwaarts is ze wel, en ik zeg hoooo, stap, hooooo en probeer met mijn lichaam geen drijvende houding aan te nemen

RobinvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:39

Oke probeer je stem hulpen zo laag en rustig mogelijk uit te spreken, wat ik ook wel eens probeer is de volte steeds kleiner maken. succes

Heleeen_Imke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 21:17

Dankje voor de tip RobinvR, ga ik zeker wat mee doen!

_Anjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:26

Mijn verzorgpony wil aan de longeerlijn ook nooit stappen als hij eenmaal gedraafd heeft dus laat ik hem eerst altijd maar even uitrazen tot hij wat energie kwijt is. Dan maakt hij de overgang van draf naar stap makkelijker.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:34

De mijne heeft het geleerd door het volgende: ik maakte de longeerlijn korter als ze draafde en ik wilde dat ze stapte, gaf de stemhulp stap en zette haar tegen het hek van de longeerbak. Dit klinkt wat grof, maar zo bedoel ik het niet. Terwijl ik de stemhulp gaf en haar dus opsloot tussen het hek en mijzelf liep ik naar voren, zodat ik net voor haar hoofd kwam. Als ze dan stapte beloonde ik haar uitbundig. Nu snapt ze de stemhulp beter en lukt het meestal ook gewoon op de gewone longeervolte. Gaat dat niet, loop ik weer naar voren en maak ik de lijn weer korter, dan weet ze het weer voor de volgende keer. Het duurde ongeveer 10 keer longeren voordat ze het goed door had, maar dat kan ook aan mezelf liggen :D .

botoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:05

Om te beginnen zou ik stoppen met longeren middels een elastiek !!
Daar komen ze teveel tegenin naar mijn mening.
Kijk eens op de volgende link voor een longeer hulpmiddel, misschien gaat dit jou paard helpen vanuit pure ontspanning:

http://www.ej.nl/products/10000043/2280 ... +EPPLEJECK

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:17

Let op je eigen energie, zorg dat alles in jou ook langzamer gaat en uiteindelijk stopt. (ik zak zelfs een beetje door mijn achterhand ;) ) Let ook op je eigen positie, zorg te hoogte van of voor de schouder staat. (alles achter de singelplek is voor drijven)

Het kan wel eens helpen om de voorkant te begrenzen door haar tegen het hek aan te zetten of je longeerzweep voor haar te houden. Sowieso leren dat je zweep niet perse bedoeld is om harder te gaan, maar een verlenging van jouw arm is. (Hiermee kun je haar aanwijzigingen geven zoals harder, zachter, maar ook zijwaarts)

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:47

Ik heb er hier ook een, en die begin ik altijd met op een kleinere volte met overdreven lichaamstaal (er zowat voorstaan en armen wijd, enz) duidelijk te maken dat ze moet stoppen (natuurlijk ook Hooooo) en gewoon heel rustig blijven. Vaak worden ze er ook gestressed van omdat ze het niet snappen en dan stoppen ze juist niet meer. Dus vooral rustig blijven, oefen op de kleinere volte zodat je agente een handje kan helpen, en zo uit breiden. Maak overgangen van stap, ho, stap, draf, stap, ho, stap, ho, stap, draf, stap, draf, stap, ho, enz. Dan wordt het duidelijk wanneer het gaat om versnellen en wanneer om terugnemen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! :D
Die ik hierboven beschreef wordt trouwens met de longeerhulp die botoga liet zien gelongeerd.

Heleeen_Imke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 17:54

Dankjewel voor de reacties, ik heb een paar tips uitgeprobeerd en het gaat al een stuk beter!
@botoga: Ik vond het inderdaad geen fijn beeld met dat elastiek en ik wilde inderdaad al die longeerhulp gaan bestellen :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:28

ik zou de longeerzweep er juist bijpakken en als je een gang terug wilt richting schouder ermee wijzen, dat remt af. Ook kun je dan zelf meer richting borst draaien met je gehele houding. Werkt dat niet, kun je de zweep ook nog voor zijn/haar borst houden om het commando aan te leren.
Je zweep is je been als je erop zou zitten, je kunt er aanwijzingen mee geven :-)