het aanleren van steigeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SILVER7

het aanleren van steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 11:21

Hoi, Ik heb nog nooit een topic geplaatst... (Ik hoop dat het lukt)

Ik heb een vraag weten jullie hoe je steigeren kan aanleren!? Ik weet dat sommige mensen het er niet mee eens zijn, omdat het best een gevaarlijk kunstje kan zijn, Maar mijn paard kan al echt bijna alle kunstjes !! Ik wil heel graag steigeren aan leren!! weet iemand hoe? (Ik wil het wel diervriendelijk doen, niet dat ik haar moet laten schrikken of om moet trekken!! :( )
Alvast bedankt!

Eske_B

Re: het aanleren van steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 11:22

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 11:26

Dus je paard kan al de jambette aan 2 kanten?
Probeer de jambette bij allebei de benen te vragen.
Zo heb ik het ook gedaan bij mijn shet.
Je moet er alleen wel naast staan ipv er voor
Een neckrobe kan ook handig zijn. Ik heb mijn shetlander dan want leiding naar achter gegeven zodat hij wat omhoog komt.
Eerst liep hij gewoon heel erg snel naar achter, maar als je lang genoeg door blijft trainen dan komt hij vanzelf omhoog.

Zo doet mijn shet het nu, ik sta wel naast hem zodat hij mij sowieso niet kan raken
Afbeelding

SILVER7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 11:55

Oke, bedank! (Ja mijn paard kan de perfecte Jambette :) ) Ik ga het vanavond proberen, Als het wat frisser is! Heel erg bedankt voor de tip! Ik kan hier echt wat mee!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:47

VSW -> TVG

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:52

Wat ik altijd zeg, met het blok. Vraag eerst eens met twee benen tegelijk eraf, en later met twee benen tegelijk erop. En het blok steeds hoger maken. Na een tijdje eens kijken of het ook naast het blok kan, en dan steeds een stapje verder.

ChantalMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:52

kieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:20

Ik ben een paar keer met een zweep naar boven gesprongen voor zijn gezicht en toen ging hij mee doen en ben ik dat gaan belonen en na een tijdje kon die het

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:27

Ik had met longeren een keer dat mijn pony recht voor me kwam staan (op zweep+touw afstand) en toen zwiepte ik over de grond met de zweep voor de pony langs, ze steigerde. Hier ben ik haar het steigeren gaan leren.

Eerst een stemcommando bij de zweep op grote afstand, toen met het stemcommando en mijn lichaam, nu doet die het op enkel stemcommando. Belonen als die zich optilt voren.

Bij de ander heb ik het geleerd door hem snel naar achter te 'jagen' met spelen. Doe dit gewoon NIET ajb. Het heeft me niks opgeleverd en in een stressmoment (paard bang op uitrit, ik boos) kreeg ik zelfs een trap omdat ze steigerde en uitsloeg. :+
Denk dus goed na, het kan al snel fout gaan.