[AR] mennen op het gras en ijzers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marg

mennen op het gras en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 10:19

Hallo,

Wie ment er hier regelmatig op het gras met een pony/paard met (voor)ijzers onder?
Doen jullie als je alleen basis dingen doet (stap/draf/galop) dan stiften onder? Dus niet kegeltjes rijden of op hoog tempo snel wenden.

Ben benieuwd wat jullie doen.

Lizzzzz

Re: mennen op het gras en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:31

Op wedstrijd draai ik wel stiften.. en gewoon basis buitenrijden zeg maar niets.

gister toevallig een hindernis gereden zonder stiften.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:49

Hier train ik thuis zonder kalkoenen (rij altijd op gras), op wedstrijd wel altijd.
Thuis pas ik mijn training aan op de bodem, met nat weer geen voltes 10 meter galoperen enzo. Niet te fanatiek weg in de uitgestrekte gangen. Op wedstrijd wil ik gewoon kunnen rijden zonder er te veel om te moeten denken.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:05

Ik oefen regelmatig dressuur hier in de wei, op ijzers zonder stiften. Geen enkel probleem.

Maar het maakt volgens mij heel veel uit hoe je paard/pony zijn voeten neerzet.
Ik heb een tijdje op gras les gehad samen met een clubcollega met een fries. Die fries liep bijna te schaatsen over dat veldje, terwijl mijn fjord er geen enkele moeite mee had.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:53

Dennis schreef:
Hier train ik thuis zonder kalkoenen (rij altijd op gras), op wedstrijd wel altijd.
Thuis pas ik mijn training aan op de bodem, met nat weer geen voltes 10 meter galoperen enzo. Niet te fanatiek weg in de uitgestrekte gangen. Op wedstrijd wil ik gewoon kunnen rijden zonder er te veel om te moeten denken.

Hier hetzelfde.
Alleen basis, dan draai ik geen kalkoenen. Zodra ik kleine voltes ga rijden of op snelheid, dan kalkoenen in.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:57

Om op vraag van TS dan even in te haken; ik vraag me altijd af hoe jullie/andere menners dat dan doen áls je idd tijdens een SGMW de kalkoenen in de ijzers hebt gedraaid, en je gaat het hindernistraject in. Want helaas is niet op iedere wedstrijd het hindernistraject en dan het stuk tussen de hindernissen, steeds gras/zand. Soms is er een weg met berm, maar als er dan geen berm aanwezig is? Lijkt me dan toch helemaal niet goed voor benen/spieren/pezen/hoeven? Soms zie je de vonken er zelfs vanaf vliegen.

Ik heb ze in principe altijd zonder ijzers staan, maar ik zie wel eens medemenners die kalkoenen hebben en dan in volle draf met kalkoenen over de weg gaan in de stukken die tussen de hindernissen in liggen tijdens SGMW's.

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:48

Yep ik zie dat ook, ben daar absoluut geen voorstander van. Ik rij zelf recreatief, en pas mijn rijden idd aan de weersomstandigheden aan.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:24

Onze eerste sgmw heb ik op de tussen stukken met kleine stiften gereden.. was van plan om die te stappen. Maar mn pony was te fanatiek, dus mocht ze van mij ggewoon draven. Rijd de dressuur en vaardigheid nu met beste punt stiften.. en daar wilt mn pony absoluut niet mee draven. En dat hoeft dan ook niet.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:57

hier thuis met trainen geen stiften in op wedstrijd wel zowel in de dressuur als in de marathon en dan het gehele traject ik zie het niet zitten om in de kleine pauze die je hebt stiften te draaien met een jonge pony, ik kijk meestal sochtends hoe de bodem is en beslis dan welke stiften ik indraai, probeer in het traject wel zoveel mogelijk berm te pakken maar helaas kan dit niet altijd en heb in al die jaren nog nooit problemen gehad dat ik in volle draf over de straat ga met stiften, je kan niet altijd stappen anders haal je, je trajecttijden niet.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:23

Wij zetten alleen kalkoenen als het gras nat is. We zijn veel te bang voor peesblessures. Dan maar wat langzamer....

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:18

Thuis kijk ik hoe de wei is. Erg nat dan stiften in. Zo niet zonder.
Op de wedstrijd zowel dressuur als vaardigheid altijd stiften in. Voor en achter.
Ook ik doe ze met de marathon het hele traject in. Voor traject B heb je 10 min om ze in te draaien en dan staat hij ook ingespannen. Dat vind ik te gevaarlijk. Dus aan het begin zitten ze er al in. Rij wel met pony stiften. Maar zolang ik hier voldoende grip mee heb vind ik het prima zo.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:04

JoyCiej007 schreef:
Om op vraag van TS dan even in te haken; ik vraag me altijd af hoe jullie/andere menners dat dan doen áls je idd tijdens een SGMW de kalkoenen in de ijzers hebt gedraaid, en je gaat het hindernistraject in. Want helaas is niet op iedere wedstrijd het hindernistraject en dan het stuk tussen de hindernissen, steeds gras/zand. Soms is er een weg met berm, maar als er dan geen berm aanwezig is? Lijkt me dan toch helemaal niet goed voor benen/spieren/pezen/hoeven? Soms zie je de vonken er zelfs vanaf vliegen.

Ik heb ze in principe altijd zonder ijzers staan, maar ik zie wel eens medemenners die kalkoenen hebben en dan in volle draf met kalkoenen over de weg gaan in de stukken die tussen de hindernissen in liggen tijdens SGMW's.

Wij rijden de wedstrijden altijd met kalkoenen en ook gewoon het wegtraject. Vandaag dus ook eerst 8 km over de weg en ook gewoon in een vol tempo.
Onze pony's zijn te fanatiek om tijdens de verplichte rust nog kalkoenen te kunnen draaien. Wij deden dat altijd totdat bij mij vorig jaar het lichtje een keer uit ging door losse voorbenen.
Af en toe een wegtraject met kalkoenen in krijgen de paarden niks van en het geeft zoveel meer rust! Enkelspan zou ik het nog wel aandurven maar met 2 of 4, daar ga ik niet tussen staan om bijvoorbeeld het binnenachterbeen van een voorpony te doen. Dat vraagt om ongelukken als je het mij vraagt...