Friese merrie moeilijk te longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NandaFanM

Friese merrie moeilijk te longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 19:51

Ik heb sinds 3 weken een 7 jarige onbeleerde Friese merrie...ook heeft deze merrie een veulen van 3,5 maand aan de voet.

We zijn begonnen met longeren rechts om kan ze het netjes ...plakt ze niet zo tegen de rand van de longer paddock aan en linksom is het drama...ze kan geen normaal rondje lopen en hangt alleen maar aan de lijn.
Wat zou ik hier nou aan kunnen doen?? Iemand tips???

smurfje1

Re: Friese merrie moeilijk te longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:49

Hmm kan vanaf de computer niet zo goed de situatie inschatten maar ik zou dr gewoon lekker naar voren houden en blijven oefenen. Komt vanzelf goed.

pauline183

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:14

misschien iemand ernaast laten lopen?

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:43

Ze heeft duidelijk nog een gebrek aan evenwicht. Longeer je haar in een longeer cirkel? Zo nee, kijk dan of er mogelijkheden zijn om er dan eentje af te zetten. Als ze dan wilt 'hangen' niet terug trekken (ze kan toch niet veder dan waar het is afgezet) en ze krijgt vanzelf meer evenwicht.
Misschien een hulpteugel erbij, als het niet zonder lukt.

Mijn paard had dit ook en liet zich gewoon tegen de longeer bak aanvallen. Voor het geval dat je ook zo'n dwaas blijkt te hebben :+. Probeer hem los te maken. Hiermee bedoel ik dat als hij gaat hangen je een kleine op houding geeft, gaat hij weer hangen, weer op houding enz. In het begin maak je er waarschijnlijk 100, daarna 50, 20 net zolang totdat hij op zich zelf leert te lopen.
Laatst bijgewerkt door x_Kimberlyxx op 05-07-14 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:47

x_Kimberlyxx schreef:
Ze heeft duidelijk nog een gebrek aan evenwicht. Longeer je haar in een longeer cirkel? Zo nee, kijk dan of er mogelijkheden zijn om er dan eentje af te zetten. Als ze dan wilt 'hangen' niet terug trekken (ze kan toch niet veder dan waar het is afgezet) en ze krijgt vanzelf meer evenwicht.
Misschien een hulpteugel erbij, als het niet zonder lukt.

Dan heb je straks een paard dat alleen nog maar op de hulpteugel goed kan lopen, geen goede oplossing dus.

Gewoon veel kilometers gaan maken, dan komt het vast goed!

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:53

Ik bedoel ook als het echt niet anders lukt en ook als je weet waar je mee bezig bent. Ik heb mijn paard ook een tijd aan een losse Pessoa gehad, omdat ik niet kon rijden doordat de bak te nat was en 'normaal' longeren niet meer arbeid genoeg was voor haar. Ze kon zich erna juist meer ontspannen zonder Pessoa.

Maar omdat jij pas begint met longeren is het misschien inderdaad beter om nog geen hulpteugels te gebruiken.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:56

Klinkt een beetje als categorie paard heeft nog nooit wat gedaan en moet nu ineens netjes een rondje lopen. Dr goede kant lukt haar nog wel, de andere kant nog niet. Trainen trainen trainen (en niet alleen longe, ook bv een stuk gaan wandelen en bochtjes en slangenvoltes lopen etc) en dan komt dat vanzelf! Mijn merrie heeft tuigpaard bloed erin, galopeerde moeilijk. Dat heeft me ook driekwart jaar gekost voordat ze fatsoenlijk een beheerste volte kon galopperen. Je moet ze de kans geven sterker te worden en te ontwikkelen.

Succes!

Edit typefout

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:57

Maar hoe ben je begonnen?

Heb je de longeerlijn er aangeklikt en hup lopen? Of heb je eerst nog een tijdje grondwerk vooraf gedaan?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 10:00

Daarbij hebben alle paarden een natuurlijke scheefheid en zijn net als ons links of rechts benig (in dit geval). Dus heel logisch dat het de ene kant op wat moeizamer gaat als de andere kant. Je bent nog maar net begonnen..... Je kan niet van haar verwachten dat ze het in een keer goed doet.

Het zou misschien handiger zijn om dit onder goede begeleiding op te pakken?