Tips bitloos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

laura1705

Tips bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 10:15

Sinds een tijdje rij ik bitloos, maar ben nog zoekende naar het goede hoofdstel. Hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen.
Ik ben begonnen met de micklem multi. Die heb ik kaakgekruist geprobeerd, maar beviel heel slecht. Vervolgens de kinband geprobeerd. Ging de eerste paar keer erg goed, maar daarna ging mijn paard erg met zijn hoofd schudden. Ik denk door de slechte release.
Nu heb ik een kingekruist hoofdstel gekocht van per mi cavallo. Echter mijn paard wil niet lekker in de aanleuning, maar wel lang en laag lopen. Daarnaast is hij met dit hoofdstel erg slecht te sturen. Sturen op mijn zit gaat gelukkig wel prima.
Wat zou de volgende stap zijn om uit te proberen? Hoop dat die wel werkt, aangezien ik niet hoofdstellen wil blijven kopen.
Hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven!

Swift

Re: Tips bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:23

Ik ben zelf erg fan van de sidepull, lekker duidelijk en no nonsens. Al mijn pony's lopen er erg goed op en snapten het ook vrijwel meteen. Ik heb alle andere bitloze optomingen ook getest maar de sidepull vinden mijn pony's en ik toch het fijnst.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:29

Ik rij thuis met een low sidepull, touwhalster (teugels onderaan) en kingekruist hoofdstel. Paardlief loopt er allemaal goed op.

Misschien gewoon een touwhalstertje proberen, of anders een leren touwhalstersysteem (bij Per Mi Cavallo) of een low sidepull?

Een low sidepull is wat duidelijker dan een gewone sidepull omdat de teugels lager geplaatst zijn.

Lesly1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:31

Ts, de multibridle die kan toch ook als side pull? Zat zelf ook na te denken om dat hoofdstel aan te schaffen.

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 10:35

De multibridle kan inderdaad als sidepull. Ook al eens geprobeerd, maar ging ook niet super. Ik heb namelijk een paard van 185 cm, die nog wel eens een eigen wil heeft. Van de week trok hij opeens een sprintje met zijn kingekruiste hoofdstel. Best eng zonder stuur!

Lesly1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:56

Ik denk dan misschien ook een low sidepull, daar loopt die van mij nu ook heel fijn op. Heb zelf ook een side pull van per mi cavallo gehad, maar die schoof trouwens ook alle kanten op. Merkte bij dat hoofdstel ook veel ruis in de communicatie.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:15

lees ook even mee ik wil ook overstappen

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:29

Ik heb ook alle soorten geprobeerd, maar vind een touwhalster echt super fijn rijden!

Misschien is dit een keer te proberen, teugels dan wel onderaan bevestigen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:15

Goedkoopste oplossing is touwhalster. En wat is je reden om permanent bitloos te willen rijden? Optimale verfijning krijg je toch alleen maar met bit. Maar de zoektocht naar een goed passend bit kan lang duren, en net zo duur en frustrerend zijn als de zoektocht naar een geschikt bitloos hoofdstel...:D

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:19

Waarom zou je optimale verfijning alleen met bit krijgen? Niks van waar...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:21

Parelli zegt zelf dat je optimale verfijning alleen met bit krijgt. Ik heb het zelf gevoeld en kan het alleen maar beamen.

Maar iedereen mag zelf weten hoeveel hij zichzelf tekort doet....

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:31

Mja ik ben het op meer punten niet met m eens.
Of de verfijning in de mond, op de neus of over het hele lichaam ligt verschilt nog steeds per paard.

Voorlopig komt de aanleuning en basis stuurwerk niet bij de optimale verfijning en zal het paard van de ts eerst een goede basis moeten hebben, met of zonder bit maakt daarin niet uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:37

Eens met het laatste. De basis ligt in bitloos. Maar als je al zo aan het zoeken bent naar een geschikte bitloos optoming terwijl de oplossing zo voor de hand ligt, gaat ts nooit over dat stadium heenkomen.

Bitloos rijden met touwhalster vraagt namelijk een heel andere manier van rijden dan met bit. En het is een tussenstap.
Voor velen echter het einddoel wat ze voor ogen hebben. En dat is dan weer jammer.

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 22:02

Touwhalster zou geen probleem zijn, die heb ik in de kast hangen. Ik had de keus gemaakt om eens bitloos te proberen. Mijn paard hangt erg in de hand. Voor hem is moeilijk een goed bit te vinden, heeft een hangend rooster. De eerste keer bitloos ging heel fijn, hing niet meer in de hand en was veel gemakkelijker te rijden. Vandaag met bit gereden en hij begint gelijk weer met zijn hoofd te schudden, wat hij bitloos niet doet.
Dus ben nu op zoek naar een manier om lekker met of zonder bit te rijden. Ik rij normaal ook af en toe een wedstrijdje, dus zou handig zijn als dat ook weer kan.

Mijn micklem kan ik gemakkelijk ombouwen tot sidepull, dus kan ik ook proberen.

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:03

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 06:46

laura1705 schreef:
Touwhalster zou geen probleem zijn, die heb ik in de kast hangen. Ik had de keus gemaakt om eens bitloos te proberen. Mijn paard hangt erg in de hand. Voor hem is moeilijk een goed bit te vinden, heeft een hangend rooster. De eerste keer bitloos ging heel fijn, hing niet meer in de hand en was veel gemakkelijker te rijden. Vandaag met bit gereden en hij begint gelijk weer met zijn hoofd te schudden, wat hij bitloos niet doet.
Dus ben nu op zoek naar een manier om lekker met of zonder bit te rijden. Ik rij normaal ook af en toe een wedstrijdje, dus zou handig zijn als dat ook weer kan.

Mijn micklem kan ik gemakkelijk ombouwen tot sidepull, dus kan ik ook proberen.

Tanden na laten kijken, osteopaat laten komen, ander bit proberen. En misschien ligt het wel aan iets simpels zoals de neusriem.

Bitloos is de afkorting voor een hele zoektocht naar de eigenlijke oorzaak van het schudden.
Ik zou niet tevreden zijn met een oplossing zonder de reden te weten. Maar goed, jij bent de eigenaar. Jouw paard, jouw feessie.

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 07:11

Tanden worden elk jaar nagekeken. Osteopaat komt ook elk jaar. Ik heb het idee dat het aan het bit ligt door zijn hangend rooster. Daardoor passen er maar weinig bitten goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:42

Een hangend rooster heeft een reden. Hoe is het paard gehuisvest? Als hij op stal staan, wat voor strooisel gebruik je?

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 13:14

Cassidy schreef:
Een hangend rooster heeft een reden. Hoe is het paard gehuisvest? Als hij op stal staan, wat voor strooisel gebruik je?

Dat heb ik al eens eerder gehoord en heb ham daar destijds iets voor gegeven, maar niks heeft geholpen. Paard is 9 jaar en sinds 2,5 jarige leeftijd bij mij. Hij staat overdag op de wei en 's nachts op stal, op vlas.

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:36

Touwhalster bevalt mij erg goed, maar daarbij is het niet de bedoeling om constant contact te hebben. Rijden met een lossere teugel dus, en best neckreining, maar gewoon sturen met druk gaat ook.

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 16:57

Altijd met een touwhalster is geen optie, aangezien ik ook wedstrijden start.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:17

Misschien dan de Per mi Cavallo Sotto?
Kan je eerst kijken of je eigen touwhalster goed werkt. De Sotto is van leer.
http://www.permicavallo.nl/sotto.php

Hier wat regels (gevonden op bitloospaardrijden.nl):
-Het hoofdstel moet van leer zijn waarbij de neusriem een minimale breedte van 2 cm heeft. Er mag zich geen metalen kern in de neusriem bevinden.
-De volgende bitloze optomingen zijn toegestaan:
*de sidepull
*het kingekruiste bitloos hoofdstel
*het kaakgekruiste bitloos hoofdstel
*regulier toegestaan hoofdstel zonder bit waarbij de teugels direct aan de neusriem worden bevestigd.

Daarin maak ik op dat de sotto toegestaan zou zijn op wedstrijden :)

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:47

Ieder paard vindt een ander bitlooshoofdstel fijn. Maar aangezien je ook in wedstrijden wil meerijden, heb je een beperktere keuze.

Bij mijn fries heb ik de side-pull van F.R.A. gebruikt (de pardoes). Geen enkele omscholing nodig. Hoofdstel omgedaan en 2 keer even goed uitgelegd wat rechts en links is (en natuurlijk flink beloond als ze het snapte) en daarna liep ze zoals ze nog nooit met bit heeft gelopen.

kleine tip; blijf bij een bitlooshoofdstel niet teveel trekken, anders worden ze afgestompt