Verdwaald in het Parelli Bos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Welliej

Verdwaald in het Parelli Bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 20:48

Hallo,
Met de angst dat dit topic erg snel wordt "geslot" toch deze vraag. Ik wil graag op korte termijn gaan beginnen met Parelli. Wel eerst bekijken hoe het bevalt voordat ik er 400 euro voor neerleg, dus bij deze vragen :D\
Er zullen ongetwijfeld heeeeeel veeeeeeel topics over zijn, maar ik zie dus door de topicbomen mijn antwoordbos niet meer -O-

[*] Wat is nou daadwerkelijk het officiële begin. Ik snap het niet, volgens mij level 1, maar mensen hebben het ook over the 7 games, en ik zie door de bomen het bos niet meer.
[*] Kan ik het daadwerkelijke begin ook bekijken door online savvy member te worden (dat je online de filmpjes kan bekijken?) Anders zit ik met levertijd van dvd's enzo en dat duurt allemaal weer zolang :Y)
[*] Wat voor artikelen moet ik ABSOLUUT hebben, en waar kan ik een fijne 'namaak' vinden (zelfde levertijd verhaal)

En om te voorkomen dat ik een stormvloed aan commentaar krijg:
als het goed bevalt ben ik zeker van plan te investeren in de 'betere' artikelen en de volledige dvd's, lessen etc.

Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:51

Voor 15 Euro kun je de getting started DVD krijgen van Parelli. De games zijn de basis van het hele pakket, en zijn voor de veiligheid van jou en om het dier de communicatie te leren.

Als je lid wordt van Parelliconnect kun je een maand lang alle filmpjes gratis inzien, daarna kost het 9.95 per maand.

En equiplay heeft goede spullen voor betaalbare prijs.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-06-14 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 20:52

En de filmpjes die op Parelli connect staan? Waar vallen die onder? Is dit het 'begin' van de levels oid?

Edit: beetje vaag verwoord

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:53

Dingen die je zeker nodig hebt zijn een stick, touwhalster en leadrope.
Voor de laatste 2 dingen raad ik je http://www.touwhalsters.nl aan en voor een stick kun je ook op internet kijken.

De DVD's zijn wel echt ideaal, omdat je dan in 1x overzichtelijk het hele verhaal krijgt. Je kan anders ook op marktplaats e.d. kijken voor de 'oude' level 1/2. Later zijn ze het volgens de 'Patterns' gaan maken, maar als je de oude kunt vinden werkt dat ook nog prima.

Veel succes!

Jessix

Je kan lid worden van Parelli Connect. De eerste maand is gratis. Daar kun je o.a. level 1 op kijken. In level 1 leer je de 7 games. Ook op youtube is natuurlijk veel te vinden, maar misschien is het dan wat lastig om te weten waar en hoe je moet starten.

Het boek Parelli Natural Horsemanship aanschaffen is ook nog een goede tip. Geeft duidelijke uitleg en is niet direct zo heel duur.

Veel succes en vooral heel veel plezier!

Cassidy

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:56

Jessix schreef:
Het boek Parelli Natural Horsemanship aanschaffen is ook nog een goede tip. Geeft duidelijke uitleg en is niet direct zo heel duur.

Het is persoonlijk natuurlijk, maar ik vond het boek niet zo. Mooi theoretisch verhaal, maar ik wilde graag concreet starten. De theorie wordt ook in de DVD's uitgelegd. Maargoed, t is maar net wat je prettig vindt :)

Eefje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:56

Het "officiële" begin is level 1 (online). Hierin worden de seven games uitgelegd. Deze seven games vormen de basis voor alles wat volgt.
Als je lid wordt van Parelli Connect, kan je daar het volledige level 1 bekijken. Ook heb je dan toegang tot vele andere filmpjes, magazines etc.

Wat je nodig hebt aan materiaal om te beginnen zijn een touwhalster, een 12 ft leadrope, een stick en een string. Dan kan je level 1 doorlopen. Na verloop van tijd zal je op wat meer afstand willen gaan spelen, en dan komt daar een 22 ft leadrope bij. Maar om te beginnen en handigheid op te doen is een 12 ft prima.

Ik kan je de materialen van http://www.equiplay.eu aanraden. Goede kwaliteit, en veel sneller binnen dan een bestelling uit Amerika :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:57

Het boek is al ouder, het programma door de jaren heen aangepast. Ze hebben het in het boek ook niet over de games. De paketten zijn idd duidelijker.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 08:18

Parelli connect is de eerste maand niet meer gratis, je hebt een creditcard nodig om je aan te melden daar.

Misschien zit er bij je in de buurt een parelli student, die je kan helpen met je vragen?

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:09

Als je meteen pakketten (dvd's + theorie) gaat bestellen kan ik je twee versies aanraden. Er zijn namelijk vele versies uitgebracht.

De versies die ik aanraad:
- 2005 Ook wel bekend als de rood-blauwe serie. Rood is level 1 en blauw is level 2. In deze pakketten staat heel veel informatie (theoretisch) en uitleg over het toepassen in de praktijk. Het zijn echte thuisstudie pakketten. In level 1 begin je @ online (met leadrope). Je leert dan de zeven games. In level 2 komt ook het rijden (@Freestyle) erbij. Later krijg je ook nog @Liberty (zonder leadrope) en @Finesse (verfijnd rijden). Deze pakketten kun je vast wel op marktplaats of ergens anders tweedehands vinden.
- 2013/2014 Dit is de nieuwste serie. Elke Savvy (Online, Freestyle, Liberty en Finesse) heeft zijn eigen pakket. In elk pakket worden alle levels behandelt. De pakketten bevatten veel informatie, maar ook veel praktijk. Zo zie je bijvoorbeeld Pat die zijn leerlingen les geeft. Deze pakketten zullen nog niet veel tweedehands verkrijgbaar zijn.

Het grote verschil tussen deze twee is de persoonlijkheid (horsenality) van het paard waarmee rekening wordt gehouden. In het pakket uit 2005 wordt geen rekening met de horsenality van het paard gehouden. Daarvoor is later in 2006 een pakketje uitgekomen. In de nieuwste pakketten is de horsenality wel meegenomen.

Het nieuwste pakket heb ik zelf niet dus ik weet niet hoe goed je dit pakket kan doen met thuisstudie.

Als je dus de nieuwste neemt zou ik de opbouw van het oude pakket aanhouden dus eerst Online voor het grondwerk, daarna Freestyle voor het rijden en later dan Liberty en Finesse.

Een compleet overzicht van de uitgebrachte series kun je hier vinden:
http://www.nhforum.nl/forums/showthread ... d-en-nieuw

Meer info over parelli en over nh in het algemeen kun je hier vinden: http://www.nhforum.nl/forums/
Misschien ook leuk om je aan te melden en lekker te kletsen met andere nh'ers.

Hopelijk heb je zo genoeg info, anders vraag maar raak.

bruja

Re: Verdwaald in het Parelli Bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 07:41

Je kunt op internet een checklist vinden van oefeningen die gedaan moeten worden in auditievideo's. Dat is een duidelijk overzicht van welke dingen allemaal horen bij level 1, 2 etc.
Om te weten hoe je een oefening aanleert of hoe het er uit moet zien, kun je youtube en parelliconnect bekijken. Veel mensen zetten hun auditievideo's op youtube, dus dat is alvast een grote inspiratiebron.

Parelliconnect is nog steeds gratis de eerste maand toch? Je moet wel alvast je cc gegevens opgeven, maar de eerste maand wordt er niets afgeschreven en kun je ook zo weer opzeggen.

_velowhisp

Re: Verdwaald in het Parelli Bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:53

Als het echt gaat over het begin-begin dus als je echt alleen wilt kijken of het iets voor je is: ik ben ook begonnen met longeerzweep, longeertouw en alleen een goedkoop touwhalster erbij gekocht. Ik raad je dan wel aan om als je er achter begint te komen dat het werkt en leuk is, zo snel mogelijk spullen te kopen maar zonde om dingen te kopen voor 3 keer waar je daarna niks meer aan hebt (al kan ik me niet voorstellen dat je er niet mee door zou gaan, maar voor het geval dat).
Verder heb ik de eerste 2 jaar helemaal nergens geld aan uit gegeven behalve dan na een tijdje wel een stick en leadrope gekocht. Het ging alleen wel een heel stuk langzamer, is heel veel meer werk en het zal niet altijd goed gaan, maar ik was toen 14 jaar, had geen geld dus kon niet echt anders. Ik heb vooral het hele internet afgestruind, zo'n beetje alle youtube filmpjes van parelli gekeken en dan gewoon uitgeprobeerd, als het werkte werkte het, zo niet probeerde ik het anders (je paard is je beste leermeester) Voor als je bij 'youtube parelli level 1 passed' intikt krijg je zo'n beetje alle oefeningen en die probeerde ik dan uit met uitleg die ik op internet vond. Na 2 jaar kon ik het level 1 pakket van iemand op stal lenen (misschien zijn er bij jou ook meerdere mensen op stal die parelli doen?) toen begon het allemaal wat sneller te gaan en ging het steeds beter en kwam ik verder, toen mocht ik met stage voor school 2 dagen meelopen met een parelli professional (waar ik nu ook les van krijg) en sinds ik haar ken kom ik nu echt verder.

Om te kijken of het wat voor je is hoef het echt niet veel te kosten en zeker als je veel tijd op het internet doorbrengt met opzoeken, filmpjes kijken, etc moet het in het begin lukken, later als je echt verder er in wil komen moet je misschien wat gaan betalen maar 400 euro heeft het mij nog niet gekost in de afgelopen 4 jaar. Al zullen er genoeg mensen zijn die dit wel hebben betaald, het is niet dat je zonder veel uit te geven geen parelli kan doen.

waar ik vooral veel aan heb gehad om toch uitleg te krijgen zonder te betalen in het begin is dit youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/horseawareness/videos
Het heeft niet de naam parelli maar het komt op hetzelfde neer, zelfde principes, vooral de uitleg over 'pressure release' is heel belangrijk voor de 7 games en dus het parelli programma.

veel succes en plezier met je journey en als je eenmaal begint is er kleine kans dat je ooit nog terug wilt ;)