Longenceren met touwtjes.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

veerle1807

Longenceren met touwtjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 14:32

Hallo,

Ik heb een paard dat als ik rij heel bewegelijk is met het hoofd en pakt ook vaak het bit vast en is nog nooit dat je zegt 'soepel'. Nou hebben we er al verschillende dingen aangedaan tandarts erbij en veel les en etc. Nu kreeg ik vandaag de tip van een jury dat ik anders moest gaan longenceren. Want ik heb de touwtjes onder de singel vast tussen de voorbenen dan door het bit en weer terug aan de singel in bovenste ringetje op de rug. Nou kan hij zo heel gemakkelijk aan het bit hangen en waarschijnlijk heeft ze het zo ook geleerd van mij dat je dat zo moet doen. Nu moet dat er natuurlijk weer af! Maar ik weet niet hoe ik het anders moet doen :( Zal iemand mij kunnen uitleggen hoe ik dan het beste kan longenceren dat hij niet meer op het bitje loop aan de longe maar wel soepel word en stelling houdt ! Want stelling is het belangrijkst want dat vind mijn paard nog steeds heel moeilijk. Maar vooral niet meer aan het bit hangt en zo kan afleren ;)

Pommier

Re: Longenceren met touwtjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 14:35

Hoe je het paard bijzet tijdens het longeren is afhankelijk van de bouw van je paard, het africhtingsniveau en jouw eigen longeervaardigheden, de kwaliteit van de bodem etc. Vanaf het internet is daar moeilijk advies in te geven.

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 14:39

Ja maar ik wil mijn touwtjes zo hebben dat mijn paard niet meer aan het bit hangt want nu hangt hij als ware aan het bit. afstellen lukt mij wel alleen de touwtjes moeten anders want hij hangt in het bit en dat wil ik graag weten hoe die dan moeten :)

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 13:55

veerle1807 schreef:
Ja maar ik wil mijn touwtjes zo hebben dat mijn paard niet meer aan het bit hangt want nu hangt hij als ware aan het bit. afstellen lukt mij wel alleen de touwtjes moeten anders want hij hangt in het bit en dat wil ik graag weten hoe die dan moeten dus mis kun je dat uitleggen? :o

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 14:15

Hoe ben jijzelf met je handen? Je kunt je pony wel met touwtjes gaan longeren. Maar mijn ervaring is dat ze daar alleen maar stugger van worden en gaan hangen. Ik zou gaan zorgen voor goede instructie.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:06

Dat je paard gaat hangen op de touwtjes komt waarschijnlijk omdat hij nog niet voldoende in balans loopt. Zet de touwtjes niet te strak, mocht je paard ook nog wat overbouwd zijn zal ik de touwtjes niet onderaan de singel vastmaken, maar aan de zijkant. Ga aan de longe de achterhand trainen, door bijvoorbeeld veel te schakelen en overgangen te maken en zorg dat het paard aan je been of Longeerzweep is. Als je de achterhand traint zal het paard meer in balans komen en niet in je hand gaan hangen. Maar goed dit is op basis van jouw verhaal hier, ik zou iemand zoeken die je bij het longeren kan gaan helpen, en dan bedoel ik iemand die verstand heeft van een goed gaand paard en diverse methoden van longeren en niet iemand die weet hoe je een paard beweging geeft aan de longe maar geen verstand heeft van trainen.

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 13:56

Suzanne_k schreef:
Dat je paard gaat hangen op de touwtjes komt waarschijnlijk omdat hij nog niet voldoende in balans loopt. Zet de touwtjes niet te strak, mocht je paard ook nog wat overbouwd zijn zal ik de touwtjes niet onderaan de singel vastmaken, maar aan de zijkant. Ga aan de longe de achterhand trainen, door bijvoorbeeld veel te schakelen en overgangen te maken en zorg dat het paard aan je been of Longeerzweep is. Als je de achterhand traint zal het paard meer in balans komen en niet in je hand gaan hangen. Maar goed dit is op basis van jouw verhaal hier, ik zou iemand zoeken die je bij het longeren kan gaan helpen, en dan bedoel ik iemand die verstand heeft van een goed gaand paard en diverse methoden van longeren en niet iemand die weet hoe je een paard beweging geeft aan de longe maar geen verstand heeft van trainen.

Dankjewel! met de achterhand klopt ! die is niet sterk dat zegt mijn lesgever ook vaak! Maar de tip hoe de touwtjes zo moeten heb ik eerder gehoord zal het eens gaan proberen!

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:06

ik heb ooit een keer van een osteopaat gehoord dat je je paard ook kan bijzetten met 2 halstertouwen. Deze doe je aan het hoofdstel/halster (waar je mee longeert) en dat doe je onder de buik door en knoop je vast op de rug. Als je paard dan wil gaan hangen, heeft hij er zelf last van, omdat hij als het ware aan zijn eigen rug zit. ik weet niet meer precies hoe dit werkte, maar ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd :)

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 09:58

Larissajulia schreef:
ik heb ooit een keer van een osteopaat gehoord dat je je paard ook kan bijzetten met 2 halstertouwen. Deze doe je aan het hoofdstel/halster (waar je mee longeert) en dat doe je onder de buik door en knoop je vast op de rug. Als je paard dan wil gaan hangen, heeft hij er zelf last van, omdat hij als het ware aan zijn eigen rug zit. ik weet niet meer precies hoe dit werkte, maar ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd :)

Hoooii, dat heb ik gister geprobeerd en liep echt super had een mooi schuim mondje en gebruikte echt dr rug ! Bedankt voor de tip !

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:02

Kijk eens op de site van Lammert Haanstra ,daar zie je vast verschillende manieren.

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 14:19

kohtje schreef:
Kijk eens op de site van Lammert Haanstra ,daar zie je vast verschillende manieren.

Dankjewel voor de tip ben een stuk verder gekomen!