Voor en Na delen : Dually halster van Monty Roberts.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Voor en Na delen : Dually halster van Monty Roberts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 23:14

Hoi Bokkers,

ik weet dat er hier veel meer topics over zijn! ;) :D

Sinds een tijdje ben ik me meer gaan verdiepen in de methode van Monty Roberts! Ik heb een aantal boeken van hen gekocht die ik nu aan het lezen ben. ( Paarden : wijze lessen voor de mens , Vraag het Monty en Training Methode Monty Roberts. )

Mijn tinker merrie Tara is 3 jaar en zij is echt heel erg gevoelig bij veel dingen : hoefsmid / DA / mond . Ik wil met haar beginnen met het zadel mak maken en haar laten wennen aan een bit , dat heeft ze al 2 keer eens in gehad maar ik kan haar niet de bit in doen op de normale manier! Toen had ik een zachte dubbel gebroken bit

Nu komt mij vraag over de Dually halster: welke Bokkers hebben hier ervaring met het werken van een Dually halster ( longeren/ rijden !)

Omdat Tara een moeilijk karakter heeft denk ik dat ik het goed aan doet om haar eerst te beleren met een Dually halster!

Ik hoor graag de voor en na delen van een Dually halster of hebben jullie andere tips dan hoor ik die ook !

mnkortleve

Re: Voor en Na delen : Dually halster van Monty Roberts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 23:27

Ik denk dat ik zelf er eerst voor zou zorgen dat ze niet zo gevoelig meer is dat werkt allemaal veel makkelijker.
Waarom denk je eigenlijk dat je er goed aan doet om haar te beleren met zo'n halster?
Ik ben zelf bekend met het halster ik gebruik ze veel voor zowel het rijden als voor het longeren ( enkele lijn en dubbele lijn )en het werken met lange lijnen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 23:29

Een paard moet wennen aan een bit in de mond. De eerste keren is het vaak een onhandig gedoe. Soms helpt het om er wat honig aan te smeren.

Een monty roberts dually halster is een leuk ding,maar onzinnig duur en pas op! Het heeft een pittige inwerking op de neus. Doe er heel voorzichtig mee als je het gaat gebruiken. Ik geef zelf de voorkeur aan een simpel touwhalster.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 23:30

Hoi,

We hebben mijn jonge merrie ook met Dually ingereden. Echter is dit geen wondermiddel, net als elk hulpmiddel is het zo zacht als je eigen hand. Met mijn merrie hebben we eerst grondwerk gedaan. Zo leerde ze met de dually niet meer 'into pressure' te komen. Daarna gelongeerd met dubbele lijnen. Zo leerde ze sturen, stoppen en stemcommando's. Toen hebben we haar gedesensibiliseerd op het dekje en later het zadel. Toen we dat eenmaal onder de knie hadden is de ruiter erop gegaan. Door alle voorgaande stappen was ze heel relaxed. Ze heeft nu 7x onder het zadel gelopen. Nog nooit gebokt, gestaakt of er vandoor gegaan. De eerste paar keer nog het dually halster over het hoofdstel gedaan, zodat ze wel een bit in had maar daar nog geen druk op gezet. De teugels zaten aan het dually. Inmiddels loopt ze in stap en draf op een trensje op bekend en vreemd terrein.

Dus in combinatie met deze methode; een geweldig hulpmiddel. Let op! Een dually zit niet zo los als een stalhalster, maar volledig aangesloten. Hij zit 2 vingers vóor en 2 vingers onder het jukbeen.
Succes ermee

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 23:34

Jetta schreef:
Een paard moet wennen aan een bit in de mond. De eerste keren is het vaak een onhandig gedoe. Soms helpt het om er wat honig aan te smeren.

Een monty roberts dually halster is een leuk ding,maar onzinnig duur en pas op! Het heeft een pittige inwerking op de neus. Doe er heel voorzichtig mee als je het gaat gebruiken. Ik geef zelf de voorkeur aan een simpel touwhalster.

Een touwhalster is pittiger hoor! Snijdt heel erg en is moeilijker om op het juiste moment de druk eraf te halen.

Tip voor alle hulpmiddelen; laat je goed voorlichten door iemand met ervaring. Mocht het nodig zijn, mag je me PB'en.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 22:00

Ben ik niet met je eens. Ik vind het dubbele touw op de neus van de Monty Robertshalsters niet meteen loslaten als ik nageef. Ik heb touwhalsters die ik met beleid gebruik. Nooit mijn paard mee verwond. Als ik op dezelfde rustige manier met een MR halster werk, heeft mijn paard de strepen op zijn neus staan. Ik had het halster precies zo afgesteld, als in de gebruiksaanwijzing staat. En ik ben niet bepaald een beginneling hoor. Vanaf mijn 18e heb ik vrijwel altijd zelf paarden gehad, nu ben ik 51 ;)
Ik ken ook mensen die er wel blij mee zijn, maar ik heb liever mijn touwhalster voor grondwerk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 22:06

Het Dually halster heeft een ontzettend slechte release. Gebruik een touwhalster voor grondwerk, daar stopt de aanwijzing meteen als je stopt met het geven van die aanwijzing. Dat touwhalster kan vervolgens ook gebruikt worden voor het inrijden.

Persoonlijk vind ik het Dually halster een onding.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:37

Ik werk de laatste tijd vrij veel met de dually, maar ik vind het niet echt prettig werken. Ik stap waarschijnlijk toch weer terug over naar hoofdstel met slipketting om aan de hand te werken.

Rijden doen we sowieso met hoofdstel, maar mijn moeder rijdt wel met dually en dan heb ik hem met hoofdstel aan de longe omdat ze nog leert rijden. Een dually werkt dan minder zwaar in maar werkt ook minder duidelijk in. Ik moet veel meer en grovere hulpen geven met een dually-halster dan met het hoofdstel en ik werk niet met een pittig bit (18mm dubbelgebroken kneveltrens). Ik zou dan eerder voor een hannoveraanse neusriem gaan die voldoende hoog wordt bevestigt en dan aan die ringen de teugels vastmaken.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:44

Je zegt ze heeft het bit al twee keer in gehad. Maar dit is eigenlijk nog maar twee keer vind ik. Het ene paard is gevoeliger dan het ander en moet langer wennen aan bepaalde dingen. Als jij uiteindelijk met bit wil rijden zou ik gewoon meer tijd nemen haar daaraan te laten wennen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:43

Bij mij zou er sowieso geen bit inkomen voordat een paardentandarts de mond heeft gecontroleerd en eventuele wolfskiezen heeft verwijdert. Een negatieve ervaring met dat bit kan ontzettend lang doordreunen en is gewoon NIET nodig.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:51

Daar heb je inderdaad een goed punt cassidy wat ik een beetje voor logisch heb aangenomen.
Het is goed om je paard eerst te laten nakijken door de tandarts alvorens je met een bit begint.