[AR] onbeslagen hoeven en mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

crazyshar

onbeslagen hoeven en mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 12:31

Hallo,

Afgelopen week zijn we voor de 2e keer buiten gaan mennen met mijn haflinger.

Hij heeft onbeslagen hoeven, sterk en goed gevormd, staat 24/7 in een zand/verharde paddock en van tijd tot tijd op de wei.

Nu merk ik toch dat veel over de weg draven veel wegslijt van zijn hoeven en lichtjes op de straal.

Morgen komt de smid maar helaas kan ik ivm werk hier niet bij zijn.
Uiteraard zal ik dit nog bij hem navragen hoe hij hier tegen aan kijkt.

Maar ondertussen wilde ik graag de meningen en adviezen inwinnen van de bokkers hier die mennen met beslagen of onbeslagen hoeven.

Zit hier veel verschil in?
Gaan de hoeven zich aanpassen naarmate de intensiviteit?
Wisselen jullie qua seizoen?
Vierkant of enkel voor?
Groot prijsverschil?

Mijn paard had gelijkmatig over 4 hoeven slijtage, wel lichtjes meer gesleten op de buitenkant van de hoeven, liep niet gevoelig of korter.

Dus brand los :D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:34

Ik heb met die van mij een jaar lang onbeslagen gelopen. Ook over asfalt, maar zoveel mogelijk in de berm. Nu heb ik hem verhuisd en moet ik meer over asfalt, dus nu staat hij op ijzers. Ik wilde het eerst zo proberen, maar hij ging naarmate de tijd verstreek steeds gevoeliger lopen.

Hij staat nu vierkant op ijzers. Qua prijs, bekappen kostte mij 25 euro per keer, beslaan kost me 75.
Hij staat overigens vierkant omdat zijn achtervoeten het snelst sleten. En alleen achter beslaan doen ze blijkbaar niet of niet snel, dus staat hij er nu voor ook op :)

crazyshar

Re: onbeslagen hoeven en mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 12:39

dank je wel voor je snelle reactie!!

het is voor mij allemaal nog heel nieuw, zeg ik eerlijk, paard is vroeger beleerd geweest en dit pakken we nu weer op, bedoeling is lekker recreatief en in de toekomst vooral bos en menroutes, maar ja asfalt en betonplaten in de polder hou je niet tegen.

hij is nu voor de 2e x mee naar buiten geweest onder begeleiding van een ervaren menner en die laat hem lekker zijn energie kwijt raken voor als we wat onverwachts tegen komen hij toch beter in de hand ligt, vandaar dat er nu meer gedraafd wort op het harde.

de bermen hier zijn helaas niet zo breed dat we er met kar overheen kunnen zonder de paaltjes of de sloten mee te nemen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:13

Onze smid heeft een paar weken terug een (zeer terechte) preek gehouden tegen mijn man hierover. Manlief had namelijk een ritje gemaakt zonder hoefschoenen aan te trekken, met aardig wat gedraaf over de weg. De smid vond de hoefzool te dun geworden. Zijn waarschuwing: niet meer doen. Als het mis gaat, is dat erg pijnlijk voor de pony en kan je hem wekenlang niet gebruiken.

En nee, dat zei onze smid niet omdat hij ons een set ijzers wil slijten. Hij weet namelijk dat we normaal gesproken altijd hoefschoenen gebruiken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:18

Ik zou nu niet te veel mennen, rustig opbouwen en het hele lichaam (spieren, pezen, hoeven) laten wennen aan het lopen op asfalt.

Heb een KWPN staan waarvan de hoeven nauwelijks tot niet groeien (24/7 op de weide, nooit (?) een hoefsmid bij geweest). Nu ik enkele keren ben gaan uitrijden (asfalt) beginnen de hoeven bij te groeien, net zoveel als weggesleten wordt.

De hoeven van mijn pony passen zich ook heel netjes aan, als ik weer ga uitrijden (dit loopt uit tot een 100 km met veel asfalt per week) houden de hoeven het gewoon netjes bij, enkele week moet ik een paar dagen op het gras blijven en is het dan weer prima.

Aankijken hoe de hoeven van je paard het sluiten bijbenen met groeien, zou proberen ijzerloos te blijven.

Als ze in de winter minder getraind worden en/of meer op gras/zand getraind worden groeien de hoeven trager. :j In de zomer moet ik flink doorrijden of bekappen, anders worden ze binnen no time te lang, terwijl in de winter (met rij-stop) na 2 à 3 maanden een beetje hoefde bij te knippen aan de hoeven (niet nodig om de smid te laten komen, heel klein beetje te lang).

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:31

Het verschilt per paard, maar de meeste paarden hebben bij mennen op de weg wel iets van hoefbescherming nodig. Schoenen of ijzers. Ligt aan de hoeven (hoe hard groeien ze, hoe hard zijn ze, hoe snel slijten ze), aan hoe lang en hoe vaak je rijdt op de weg.

Ik men met hoefschoenen aan. Soms alleen voor, als achter lang genoeg zijn. Maar meestal met alle vier aan. Zonder schoenen slijten de hoeven te hard.
Onder het zadel rij ik meestal zonder schoenen, omdat ik veel ruiterpad in de buurt heb en er dan niets aan de hoeven nodig is.
Voor mij zijn hoefschoenen veel goedkoper dan ijzers, en ik vindt het fijner voor mijn paard, ze loopt buiten de menritjes gewoon lekker op haar eigen blote voeten.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:33

Mijne staat rondom op ijzers, omdat hij zowel voor als achter scheef afslijt. Mennen zonder ijzers of hoefschoenen zou ik niet doen als je veel over asfalt rijdt, dan slijt het veel te hard (en misschien wel scheef)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 16:03

dank je wel voor jullie inzichten.

het is de bedoeling om vaker over gras/ zand te gaan rijden, maar voor nu ong 1x/w door de polder om alles tegen te komen van verkeer tot sproeiers tot elke mogelijke hindernis.

onder het zadel ben ik een stuk zekerder van hem, weet ik waar hij wel of niet van schrikt ( met name groot verkeer) en dit wil ik er voor de kar ook uit hebben.
vandaar ook de begeleiding.

hoe reageert een paard op hoefschoenen als ze dit niet gewend zijn?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:26

Meestal net als springschoenen, even een rondje in de bak 'wennen' en ze zijn het alweer vergeten. Ik zou eerst gewoon kaal proberen, een ijzer kan er altijd nog op :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:30

Je moet het paard de tijd geven om zijn hoefgroei er op aan te passen.
Die van mij stonden toen ik ze kocht op ijzers. Duurde wel een tijdje maar nu hebben ze zulke sterke hoeven.

Rijd marathons, dressuur, vaardigheid maar ook lange ritten ook over de weg.
Dierenartsen vragen ook wel vaker of ik altijd al zonder ijzers rijd en zijn dan tevreden over hoe ze lopen en hoe de hoeven eruitzien.

Het kan dus zeker wel, maar het kost wel even tijd, en soms dan ook even niet of minder kunnen rijden om de hoeven de tijd te geven zich aan te passen.

Als je echt alleen maar over de weg rijd zijn hoefschoenen of ijzers wel wat. Ik rijd ong 50/50.

Idd wat hierboven word gezegd, zou het gewoon even aankijken :j

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 17:10

Staan de paarden met ijzers achter bij andere paarden?

Pony staat bij mij op stal en is de baas vd groep en durft weleens te meppen. Om eerlijk te zijn durf ik de andere paarden hier dan niet aan bloot te stellen.

Verder voeren we uit slowfeeders, hoe groot is de kans dat ijzers voor hierin kunnen blijven hangen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 17:41

Die van mij staat rondom op ijzers en staat met zijn meisje in een paddock :j Gaat so far prima *klopt af*. Nou scheelt het dat hij absoluut geen meppert is.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 18:07

mijne is ook geen mepper maar geeft af en toe wel een tik als de overige signalen niet snel genoeg opgepikt worden... die dan altijd wel raak zijn helaas.

daar zit ook vooral mijn twijfel of ik wel ijzers wil, daarnaast ben ik meer van het natuurlijk houden van paarden en passen ijzers niet in mijn visie ( uitzonderingen daargelaten).

hoefschoenen zou nog een optie kunnen zijn als het te veel zou slijten, en ik zal er info over inwinnen als de tijd daar is.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:52

Pony hier ook op ijzers. Ze heeft wat gevoelige hoeven, haar moeder had ik ook op ijzers om haar beenstand een beetje te kunnen 'veranderen'.

Overigens sloegen beide pony's in hun jongere jaren zomaar naar achter, als ze alleen een paard al hoorde aankomen. Eenmaal met ijzers was dit bij allebei opgelost.. Echt zomaar opgelost.. Heeeel apart

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 22:59

ik wil dit risico niet lopen.

vaker vlees wonden gezien met ijzers in een koppel of kudde paarden, not nice!

mocht ik geen enkele andere keuze hebben dan hem op ijzers te zetten in de toekomst zal ik moeten kijken hoe zijn huisvesting aan te passen valt, is dit niet mogelijk zal ik het mennen moeten laten gaan.

paard staat te goed op deze plek daar kan mijn eigen wens om te mennen niet tegen op.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:02

De pony waarmee ik mende is nu met pensioen, maar hem heb ik altijd zonder ijzers bereden, zowel onder het zadel als voor de wagen. Nooit problemen mee gehad. De hoeven werden altijd op een mooie manier afgesleten, zodat ze nooit bekapt hoefden te worden. Nu de pony met pensioen is, is dat wel weer nodig omdat hij niet meer zoveel op de straat komt.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 23:10

hoe heb je dit opgebouwd Ingrid_92?

hier nu voor de 2e zondag op rij over asfalt, en wil dit toch nog even wekelijks oefenen zover mogelijk.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:23

Het is een pony die van veulen af aan al zonder ijzers gelopen heeft. Hij weet niet wat hoefijzers zijn. Ik heb hem pas voor de wagen gezet toen hij 20 was, dus tegen die leeftijd waren zijn hoeven al zo gehard. Bovendien kwam hij zo'n 4 a 5 x per week op straat, dus was hij al (van jongs af aan) gewend aan de ondergrond ;)

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:32

mijn pony's had ik altijd op ijzers staan. toen ik verhuisde van stal heb ik een tijd zonder ijzers gedaan( sneeuw en 24/7 buiten).

dit ging redelijk als ik weinig reed.

inmiddels staan ze beiden voor op ijzers en achter zonder.
dit gaat prima, ondanks lange stukken op asfalt.

toevallig was de smid er vandaag nog om voor nieuwe ijzers te zetten. de achterhoeven zijn zodanig hard, dat dit hoogstwaarschijnlijk goed blijft gaan.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:33

Je begint gewoon met korte ritjes ts, weet je waar ze kort worden? Hier loop ik tot ze net (echt net) gevoelig worden op kiezels, dan gaat ze weer de wei op voor 5/6 dagen en weer lopen (als ze niet meer gevoelig is op kiezels).
Uiteindelijk weet je wanneer ze kort worden maar nog niet gevoelig, weer hup de wei op, als ze nog net niet gevoelig zijn maar wel goed slijten (goed voor de doorbloeding) weer de wei op, gevoelige hoeven groeien meestal minder goed.

Aankijken en naar het paard luisteren. Is die gevoelig na een klein ritje? Even aankijken en uitproberen op kleine ritjes en met rustdagen, werkt het niet dan hoefschoenen of ijzers eronder.

Sowieso in het begin veel stappen en minder draven, hoeven slijten sneller bij een snellere gang.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:41

Is de beenstand verder goed? Een paard met goede beenstand en sterke hoeven kan in principe prima zonder ijzers lopen.
Mijn vorige New Forester stond aan de voorkant Frans en had de voorijzers echt nodig; ze sleet de hoeven ongelijkmatig (binnenkant meer dan buitenkant).
Later heb ik haar achter ook op ijzers gezet omdat ze op ruwe wegen (grind en in Zuid Limburg, waar ik af en toe kwam, ook steil en rotsig) toch te gevoelig reageerde en niet de kracht wilde zetten die haar vierkant beslagen tweespan-genoot wel gaf.

Huidige paard liep met vier benen "op eieren" voor de wagen op grindwegen, dus heb ik snel vierkant laten beslaan.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:43

Denk dat het erg afhankelijk is in elke omgeving je woont. Hier zijn de meeste kilometers gewoon asfalt, zeker voor de wagen. Onder het zadel kun je een berm pakken, maar voor de wagen niet.

Mijn pony loopt nog niet voor de wagen (hopelijk aankomende zomer ergens). Maar ik neem hem wel 1-2x per week mee de weg op om zijn hoeven al te wennen. Toch merk ik dat hij in draf liever de berm pakt. Mocht het zo blijven krijgt hij wel hoefschoenen denk. Zijn hoeven zijn verder hard, dus ijzers zijn denk niet nodig. Mijn smid dacht zelfs dat zo op blote voeten we een eind moesten kunnen komen.

Timokyana, mijn merrie stond altijd op ijzers. Ze had ze nodig. Liep gewoon in de kudde, sloeg ook weleens en ik voerde uit slowfeeders. Dat gaf hier eigenlijk geen problemen.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:01

Mijn staat ook vierkant op ijzers. Alleen in strenge winters (als alle wegen spekglad zijn) laat ik de ijzers weg. Dan heeft ze meer grip op glad oppervlak. De belasting van een aangespannen paard en die OHZ is anders, vandaar dar de achter hoeven eerder slijten dan voor als ie voor de kar loopt. Deze winter heb ik de ijzers er weer onder laten doen op tijd. Hier veel asfalt en geen bermen, dus midden op de weg rijden. IJzers hier broodnodig.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:17

Ik heb mijn shetten nog nooit met ijzers gemend. Zelfs mendurance training en wedstrijd klasse 3 van 60 km op blote voeten maar wel wat vijlen in de vetgates. Nu woon ik gelukkig wel in het bos en rij niet veel kilometers over de weg. Aankomende zaterdag start ik in Etten Leur een mendurance waarbij ik wel sterk heb getwijveld aan hoefbescherming (ijzers zijn op korte termijn geen optie door de hardheid en struktuur van de hoeven op dit moment) Ik zou dan op hoefschoenen of plakijzers uitkomen. Toch besloten het erop te wagen. Van de 30 km gaat meer als de helft over verharde weg. Ik gok er toch op dat ik bermen kan meepakken met mijn sulky.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:27

Ook hier zijn ijzers niet nodig.
Wij rijden alleen maar over het asfalt, met ritten van ong 11 kilometer. Nog steeds moet de hoefsmid regelmatig komen omdat ze gewoon te lang groeien. Nu rijd ik wel maar 1 a 2 keer per week.

Ik zou het gewoon opbouwen als ik jou was en niet denken dat het niet mogelijk is. :)