bitloos hoofdstel knutselen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

bitloos hoofdstel knutselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 19:00

Hoi,

Ik hoop dat iemand me hier kan helpen.

Mijn paard heeft een probleem met het hoofdstel. De oorzaak is niet bekend. Er is een tandarts bij geweest en woensdag kijkt de DA er ook nog even naar. Het paard kauwt gigantisch hard op het bit en het ziet er ongemakkelijk en pijnlijk uit. Daarnaast kreunt ze.

Afgelopen week heb ik haar een keer gereden op alleen een neckrope. Dit ging op zich goed, maar ik vind het gevoel dat ik minder controle heb heel naar. Daarom wil ik graag bitloos proberen, maar ik vind het wel erg duur om 'even' zo'n hoofdstel aan te schaffen om te proberen.

Zijn er misschien manieren om van een normaal hoofdstel of halster een redelijk bitloos hoofdstel te knutselen? Het dient niet om dressuur te rijden, maar om gewoon wat door de bak te kunnen sturen in stap en draf.

Chantalla

Re: bitloos hoofdstel knutselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:04

Je kan een sidepull neusriem bestellen of zelf maken. Deze kan je aan het bakstuk vastmaken.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:05

misschien een touwhalster? je kan ook gewoon een halster om doen en teugels/halstertouw aan de zeikanten vastmaken, over een hoofdstel heb ik geen idee.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 19:09

Chantalla schreef:
Je kan een sidepull neusriem bestellen of zelf maken. Deze kan je aan het bakstuk vastmaken.

Dank je wel, goede tip. Ik moet dan morgen wel even het hoofdstel bestuderen, want ik begrijp nog niet waar de ringen dan precies aan vast komen te zitten (behalve aan de teugels :+ )

ilangok schreef:
misschien een touwhalster? je kan ook gewoon een halster om doen en teugels/halstertouw aan de zeikanten vastmaken, over een hoofdstel heb ik geen idee.

Touwhalster zou kunnen, maar bij contact op de teugels snijdt dat toch in het hoofd?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:11

Ik ben gewoon begonnen met teugels aan een stalhalster. Toen dat goed bleek te werken heb ik een sidepull gemaakt.

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:13

Je kan je neusriem erover halen, mits je een losse hebt. Dan kan je het bit vervangen door de sidepull neusriem. Die kan je op dezelfde punten vastmaken als het bit.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 19:22

Chantalla schreef:
Je kan je neusriem erover halen, mits je een losse hebt. Dan kan je het bit vervangen door de sidepull neusriem. Die kan je op dezelfde punten vastmaken als het bit.

Volgens mij gaat dat niet. Ik heb zo'n soort hoofdstel: http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... dstel.html

Dus ik houd dan één riempje over als ik de neusriem en het bit eraf haal.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:26

Om 'gewoon' ff bitloos te rijden kun je best even een stalhalster pakken en de teugels aan de onderkant bevestigen (dat werkt vaak duidelijker dan aan de zijkant). :j

Een touwhalster snijdt niet in het hoofd, maar het is niet gemaakt om op constant contact te rijden. Een sidepull of gekruist systeem zou misschien beter bij jullie passen, maar dat moet je aan je paard vragen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 19:31

Appelmoes_11 schreef:
Om 'gewoon' ff bitloos te rijden kun je best even een stalhalster pakken en de teugels aan de onderkant bevestigen (dat werkt vaak duidelijker dan aan de zijkant). :j

Een touwhalster snijdt niet in het hoofd, maar het is niet gemaakt om op constant contact te rijden. Een sidepull of gekruist systeem zou misschien beter bij jullie passen, maar dat moet je aan je paard vragen.

Onderkant kan ook? Het lijkt me onduidelijker, maar het is natuurlijk uit te proberen! Hoewel het natuurlijk weinig uitmaakt, heb ik het liefst twee teugels in m'n handen, het maakt niet zoveel uit waaraan het vastzit.

Als we blijvend bitloos moeten blijven rijden, dan zal ik natuurlijk een goed lederen hoofdstel kopen.

FransienE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:32

Als ik het goed heb, kun je je teugels ook vastmaken aan de ringetjes van je neusriem.
Daar waar je hem normaal doorheen haalt om aan te snoeren.
Zou ik alleen wel even kijken hoe sterk deze zijn, zodat je niet zodadelijk je neusriem kapot trekt

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 19:38

FransienE schreef:
Als ik het goed heb, kun je je teugels ook vastmaken aan de ringetjes van je neusriem.
Daar waar je hem normaal doorheen haalt om aan te snoeren.
Zou ik alleen wel even kijken hoe sterk deze zijn, zodat je niet zodadelijk je neusriem kapot trekt

Maar ik houd riempjes over als ik het bit eraf haal, dus dit gaat niet. Voor de rest is het een prima oplossing!

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:43

Als ik jou was zou ik inderdaad gewoon een losse sidepull kopen.
Deze zijn erg fijn en kunnen aan een 'gewoon' hoofdstel vast gemaakt worden.
En ze zijn niet super duur.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:48

Bij de teugels aan de zijkant komt eigenlijk iedere hulp aan als druk bovenop de neus. Als je de teugels aan de onderkant vastmaakt, kun je echt discrimineren tussen links en rechts.

Ook voor blijvend bitloos rijden heb je geen duur hoofdstel nodig, hoor. Als je het mooier of fijner vindt, is er natuurlijk niks mis mee :D

itsfloortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:13

ik vind het mooier zonder bit

Melodyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:30

Volgensmij staan op de markt (hier op bokt) best veel goedkope bitloze hoofdstellen!

Een touwhalster is ook makkelijk te maken via youtube en andere sites.... aangezien je alleen het gevoel wil dat je wat in je handen hebt hoef je niet iets duurs te kopen (je moet natuurlijk wel kijken wat jij en je paard het fijnst vinden...).

Met een halstertouw snijd je niet in de huid als je het goed gebruikt :j

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:00

Ik heb ook zelf een soort sidepull in elkaar geknoopt, dat werkte toch niet helemaal super.. De losse sidepull neusriem die ik heb besteld was een beetje scherp. Ik heb er nu een van FRA, op zich niet zo duur en van zacht leer. Staan er genoeg tweedehands op de Markt :)