Ik heb een probleem met mennen, mijn appaloosa van 6 jaar Zet zich vreselijk vast aan een kant( rechtsom). Onder het zadel is dit ook wel z'n minder makkelijke kant, Maar krijg ik hem wel nageefelijk! Ook met longeren geeft ie na. Alleen als de kar er achter hangt is het bijna onmogelijk! Heeft iemand tips wat ik het beste kan doen om dit goed te trainen? Paard is nagekeken door de dierenarts en tandarts, en vond geen problemen ook de masseur die hem jaarlijks behandeld vond geen bijzonderheden! Alle tips welkom!
Toch even verder laten kijken; bijvoorbeeld door fysio of manueeltherapeut. Zowel DA als masseur kunnen niet goed voelen of er gewrichten niet lekker bewegen, en dat kunnen fysio en manueel wel.
Lessen in recht richten / werken aan de hand volgen? Ben ik zelf aan het doen en ik denk dat ik daar veel plezier van ga krijgen, ook tijdens het mennen.
Rijtechnisch meer richten op het flexibel maken van het paardenlijf. Dus rek en strek oefeningen, voorwaard neerwaards, inbuigen, links en rechts en veel afwisselen. Schouder binnenwaards en stelling tijdens schakelen rekt de spieren goed op. In goed instructeur kan je hierbij goed begeleiden. Zodra de kaak ontspant en het paard loslaat zelf vooral ook ontspannen. Succes
Echt een hele stomme vraag hoor, maar is het lamoen breed genoeg? Mijn paard is een keer met marathontraining tegen het lamoen opgelopen en sindsdien is het echt drama als we met een kar rijden met een iets smaller lamoen.
Misschien er even goed naar laten kijken of jij zelf ook niet erg vast hou op die kant.
Shenavallie
Geplaatst: 16-06-14 12:33
Het kunnen meerdere dingen zijn, maar het eerste waar ik aan dacht is: gebruik je een bit met longeren? Zo nee, dan kan dit misschien verklaren waarom hij alleen onder de man en voor de kar vasthoudt. Het kan zijn dat hij last heeft van zijn gebit (haken). Een combinatie van het gebit en nekwervels is ook een mogelijkheid. Ook is het mogelijk dat belasting (lees onder de man en lamoen/tuig) van de rug hem op één kant niet makkelijk laat lopen, omdat het ergens vast zit. Het paard gymnastiseren is eigenlijk pas mogelijk/beter als je deze bovenstaande zaken hebt laten uitsluiten.
Aanvulling: is het lamoen wel recht? Heeft het geen (kleine) afwijking?
Nouvel
Geplaatst: 16-06-14 20:53
Het meest is al gezegd. Als hij lichamelijk in orde is kun je er aan gaan werken om hem in het werk ook rechter en buigzamer te krijgen. Let op dat je vooral de kant die hij moeilijk los laat zelf niet vast gaat houden, dat gaat alleen maar tegen werken. Probeer met kleine ophoudingen te vragen en steeds weer los te laten, zodat hij niet vast kan pakken.
Iedereen weer bedankt voor de tips! We hebben het lemoen even beken en die is recht en breed genoeg! De tandarts is 2 weken geleden geweest en Bram had geen haken of iets! Ik ben vanavond eens aan de andere kant van de bok gaan zitten en weer gaan trainen, en warempel hij liet los!!!! Miss toeval maar van de week weer proberen op deze manier!!