Paard gevallen met 'het blok' advies gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Paard gevallen met 'het blok' advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 22:51

Hoi lieve bokkers!
Met mijn verzorgpaard doe ik nu ongeveer een jaar VD. (Miss zelfs 2) en t laatste half jaar kent hij het blok.
Gaspard is 25 jaar oud en heeft artrose dus wil wat bij de hand hebben als we niet meer kunnen rijden. (Graag geen commentaar op het feit dat ik deze oefening doe met een paard met artrose. Heb voordat ik aan VD begon aan verschillende mensen met verstand van VD om meningen gevraagd)

9/10x gaat het zonder problemen. De 10e keer gaat hij op de rand staan. Normaal gesproken als ik mijn stem wat verhef en 'NEE' roep gaat hij terug, en over het algemeen weet ik hem prima te sturen zodat ik zijn gewicht kan verplatsen naar het been dat wél goed staat. Vandaag was echter die 10e x en luisterde hij een keer niet naar mijn stemhulp, en plaatste toch zijn gewicht op het been dat op de rand stond, met als gevolg dat dit been er af schoot, en m'n paard op de knieen ging... Het is een paard van 1.60/1.70 dat ineens maar een meter hoog was, + een blok eronder. Ben me rot geschrokken en heb hem meteen mee genomen om te kijken of hij in orde was. De eerste 3 paaien liep hij onwijs kreupel, en hield een voorbeen omhoog, maar daarna liep hij weer zuiver. Heb na 10 min toen ik zelf weer wat rustiger was (en dus van de schrik af was) nog een keer dat blok gedaan om te kijken of hij er niet angstig voor was geworden. (Gelukkig niet) Gas dus niet, maar ik wel.. Ben onwijs bang dat het nog eens gebeurd!

Wat raden jullie mij aan? Gewoon doorzetten en blijven corrigeren? Zijn er manieren om hem zijn hoeven er goed op te laten zetten..? Of zou ik het links laten liggen?

Bedankt alvast!

Faelynn

Re: Paard gevallen met 'het blok' advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:59

Gezien zijn leeftijd zou ik het toch links laten liggen, wieweet gebeurd het nog een keer en breekt die wel iets. Er zijn ook heel veel andere leuke oefeningen die je kan doen :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 23:01

Ja daar zat ik idd ook aan te denken.. In iedergeval niet regelmatig meer doen...

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:05

Ik heb niet veel verstand van VD. Maar heb je geen lager blok of iets waar je de oefening mee kunt doen? Misschien dat dat iets zou kunnen zijn?

Of het verstandig is om dit kunstje vaak te doen/blijven doen weet ik niet, maar als je het dan toch af en toe mee wilt pakken zou ik dan eerder een lager blok proberen?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:08

Ik zou het gewoon laten, de kans is groot dat je paard door zijn artrose ook wat moeite heeft met balans en coördinatie, en laat het blok nu net een oefening zijn waar je dat best voor nodig hebt :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 23:15

Angela, het blok is niet hoger dan een gemiddeld stoeprandje. Dit komt hij met de buitenritjes ook tegen :=

Nikki, klopt. Denk idd dat dat beter is. Wil er niet volledig mee stoppen, want mocht de coördinatie niet 100 % zijn, kan dit ook ten goede komen om dit juist te trainen. Gewoon eens in de zoveel tijd eens een keertje laten doen, en verder ga ik eens aan de slag met balkjes!
Het is zo jammer, zo bang als hij er eerst voor was, zo geweldig vind hij het blok nu. Laat dit dan net gevaarlijk voor hem zijn..
Misschien verzin ik er wel een ander kunstje mee... Herrie maken ofzo.. Kan hi ook heel

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 02:58

Kleine deurmat gebruiken ipv blok. Principe is gewoon voet ergens op zetten, alleen een deurmat kan niet omvallen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 05:29

Ik mis de eigenaar van het verzorgpaard een beetje in dit verhaal. Als ik in de schoenen van de eigenaar stond, zou ik niet willen dat je hier op deze manier mee zou door gaan... Ik zou niet willen dat mijn verzorgster de gezondheid van mijn paard in gevaar brengt.
Blok vervangen (zoals hierboven gezegd) door een matje of een ander laag en vlak oppervlak lijkt mij een goede oplossing.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:01

Vergeet niet dat het paard hier ook iets van geleerd heeft. We zijn onze paarden vaak zo aan het beschermen dat ze het idee krijgen dat ze niets overkomen kan waardoor ze overmoedig worden. Neemt niet weg dat in deze situatie we het natuurlijk niet over een gezond dier hebben. Het idee om het blok voor een matje te vervangen lijkt me daarom een hele leuke oplossing. Op zich is het ook echt niet verkeerd om nog eens te kijken of hij nu wijzer met het blok om gaat, dat heb je zo gezien. Als hij er voorzichtiger van geworden is zou je er wel mee verder kunnen gaan, juist omdat hij het zo leuk vindt. Een risico zit er aan, maar goed, het leven bestaat uit risico's. Op het moment dat ik met mijn paard de straat op ga kunnen we ook door een auto aangereden worden. Uiteraard wel allemaal in goed overleg met de eigenaar.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:07

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat er nogal overdreven gereageerd word. Alsof jullie nooit een opstapje nemen met je paard.

Juist het doen van dit soort dingen houd een paard fit en alert, ik zou dus toch kijken of je het af en toe kunt doen. Wat je hier van geleerd hebt is dat je het alleen moet doen als hij echt geconcentreerd is.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:09

Mijn advies is om eerst eens fe overleggen met de eigenaar. Hij/zij zal de situatie en het paard beter in kunnen schatten.

mable, moet wel een beetje lachen om jouw laatste zin in combonatie met het voorgaande. :+

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:10

Sorry maar begrijp niet helemaal waarom je het 10 keer gaat oefenen achter elkaar. Als hij het 5 keer braaf heeft gedaan lijkt me dat voldoende? Ik ben een leek kwa vd maar als je aan het rijden bent doe je neem ik aan ook niet 10 keer achter elkaar dezelfde oefening. Dus waarom niet minderen in het aantal keren dat hij op het blok moet staan. Kan me voorstellen dat hij ook moe wordt. En misschien doet het wel zeer na zoveel keer. Hij heeft immers artrose.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:12

Niet meer doen.Hij verdient het niet om met een gebroken been naar de slacht te moeten.Daarom rij ik met mijn oudje geen balkjes meer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:14

Zo lees ik het niet. Als iets 9 vd 10 keer goed gaat, dan bedoelt TS daar volgens mij mee dat het altijd goed gegaan is, en nou net deze keer ging het mis. Lezen is moeilijk blijkbaar.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 08:24

Gypsy, dat is idd wat ik bedoel.

Alles wat ik met hem doe is allang in overleg met de eigenaresse geweest.

Het blok vervangen door een matje is een goed idee.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:35

En die ene keer kan er geen been gebroken worden.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 08:41

Dat kan. Maar dat kan met een jong paard ook gebeuren. Een jong paard kan er ook mee vallen, en een been breken.

Hij staat ook in t land, kan hij ook struikelen en een been breken. Ik heb niet zo veel aan reacties als; hij kan een been breken. Dat snap ik ook wel. Dat kan altijd. Met alles. Dit is geen uitzondering. (Dan zou je je paard altijd in een hokje van 2 m bij 1 m moeten hebben)

Verder vind de eigenaresse de dingen die ik doe geweldig. Ze staat compleet achter mij. Dit zal ook komen doordat zij weet hoe ik met hem omga.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:50

Hmmm, het lijkt mij sterk dat er verder noooooiiiit....paarden hun voet niet goed op het blok zetten.... Dit kan gewoon gebeuren en dan schieten ze eraf.... je moet het niet groter maken dan het is....
Oefening baart kunst en met oefenen gaat het soms niet goed....
Ik wil wel eens weten welke mensen die dit met hun paard trainen gewoon hier zeggen dat hun paard er ook wel eens half opgestraan heeft of ia naast geschoten.... gebeurt vaker hoor!!!

Of het dier nou artrose heeft of niet zo'n blokje maakt echt niet uit....... een struikeltje over een stoeprand, greppeltje of bobbel in het land kan ook een verkeerde beweging opleveren.....
Ik heb een ruin van 26 met ernstige artrose.... ik doe gewoon mijn ding , met beleid, en hij is happy!!

Gewoon doorgaan als de eigenaresse het ook prima vindt....

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:56

Dat weet ik ook wel en je moet het zelf weten en de eigenaar.Maar je kan zoveel dingen met hem doen,dus waarom het risico nemen.Je heb gelijk hoor,hij kan ook in een mollengat stappen in de wei.Mijn pony heeft een keer een sliding in de wei gemaakt en liep ook 1 week kruipel.Als hij het zelf leuk vind is het ook goed.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 09:07

Het is gewoon een lastig iets..
Het is een paard dat graag voor je werkt, en je moet hem bezig houden. Doen we dit niet, word hij ongelukkig.

Ik ben hem nog veel meer aan het leren, maar op dit moment kan hij op het blok, jambette, kusje geven, nee schudden, en een slordige Spaanse pas. Om hem nou bezig te houden met de jambette en Spaanse pas, en zo af en toe een kusje te laten geven vind ik ook niet alles. Nu heb ik nog wat afwisseling voor hem..

Met het matje ga ik zeker eens doen. Misschien dat ik hem daarmee kan leren op het midden te gaan staan. En pas te gaan staan wanneer ik zeg dat t kan.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:23

Jeetje er gaan er een paar hier wel heel kort door de bocht.. Een ieder, niet alleen een paard, kan bijna op elk moment van de dag iets breken.
En het is maar goed dat onze ouders niet dachten: oh dat kan hij of zij niet dus niet meer doen. Dan had geen van ons ooit leren lopen laat staan paardrijden!!
het heet niet voor niets een oefening!! en een oefening baart kunst. tuurlijk zal ik toegeven dat er misschien een iets meer risico zit aan een paard van 25 met artrose, maar ook dat wil niet zeggen dat het paard niks meer kan!
ik vind het matje een hele goede oplossing.

Succes TS en geniet lekker van je vriendje en de VD die jullie doen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:32

Wat lekker overdreven weer...ik loop elke dag de trap op en af en toch viel ik laatst toen ik de trap op wilde lopen. Bam, dikke knie, vieze broek (was buiten) en nog steeds heb ik een pijnlijke en blauwe knie. Ondanks dat ik het elke dag doe, en voldoende geoefend heb, ben ik toch gevallen. Dus ja, een ongelukje zit in een klein hoekje.

De mat vind ik inderdaad een goede oplossing, misschien kan je een zachter materiaal gebruiken voor een blok? Ik neem aan dat je nu hout gebruikt, piepschuim misschien? Van dat stevige piepschuim is stevig genoeg, maar breek wel indien er teveel kracht op staat...

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:35

Niet te moeilijk over doen. Hij is één keer gestruikeld en heeft er niets aan overgehouden.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 09:47

Rena100 schreef:
Wat lekker overdreven weer...ik loop elke dag de trap op en af en toch viel ik laatst toen ik de trap op wilde lopen. Bam, dikke knie, vieze broek (was buiten) en nog steeds heb ik een pijnlijke en blauwe knie. Ondanks dat ik het elke dag doe, en voldoende geoefend heb, ben ik toch gevallen. Dus ja, een ongelukje zit in een klein hoekje.

De mat vind ik inderdaad een goede oplossing, misschien kan je een zachter materiaal gebruiken voor een blok? Ik neem aan dat je nu hout gebruikt, piepschuim misschien? Van dat stevige piepschuim is stevig genoeg, maar breek wel indien er teveel kracht op staat...

Piepschuim lijkt me niet zo'n goede.. Het is een paard van 1.60/1.70 dus behoorlijk wat gewicht.. Als dit afbreekt ligt hij sws op zn snufferd.
Gebruik dit; https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 2543_n.jpg
Zit een matje overheen, zodat hij niet kan blijven haken enzo. Het is goed stevig, en zwaar, dus omklappen doet het echt niet. Dat is in dit geval ook echt niet gebeurd, want toen hij overeind kwam stond het blok nog precies zoals het daarvoor stond. Hij is er alleen van afgegleden omdat hij met de voorkant van zijn hoef op de rand is gaan staan.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:50

Ah, tja heb eigenlijk geen verstand van VD. Veel succes in ieder geval.