Paard wordt boos en gefrustreerd.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard wordt boos en gefrustreerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:05

Hee,

Ik heb een aantal vragen over vrijheidsdressuur.

Ik doe dit enkele maanden, ze kent de jambette, volgen, achterwaard als ik voor haar sta en als ik naast haar sta, en de spagaat. Nu wil ik de Spaanse pas graag aanleren.
Maar op de manier hoe op nalanta staat lukt het niet zo goed.
Als ik de jambette vraag krijg ik haar niet mee naar voren.
Als ik haar daarna naar voren vraag (na de jambette) en beloon dan raakt ze gefrustreerd. Omdat ze niet weet wat ze moet doen, of de jambette of naar voren.

Ook de jambette wordt steeds minder goed, soms wil ze de jambette gewoon weg niet doen, dan staat ze te kijken van ja wat moet ik nu?
Ik ben bang dat ik te veel beloond heb met eten. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Catoohh

Re: Paard wordt boos en gefrustreerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:10

Oei, dat is lastig inderdaad. :(
Je zou een clicker kunnen kopen (bij een dierenwinkel) en daarmee proberen aan de slag te gaan. Dat ze weet dat ze pas een beloning krijgt als ze de klik hoort. Probeer veel af te wisselen tussen de dingen want als ze gefrustreerd raakt dan vind ze het niet meer leuk. Misschien kun je eerst wat andere trucjes aanleren? :)
Ik heb niet de beste tips, maar ik hoop dat het je gaat lukken. Heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:13

Catoohh schreef:
Oei, dat is lastig inderdaad. :(
Je zou een clicker kunnen kopen (bij een dierenwinkel) en daarmee proberen aan de slag te gaan. Dat ze weet dat ze pas een beloning krijgt als ze de klik hoort. Probeer veel af te wisselen tussen de dingen want als ze gefrustreerd raakt dan vind ze het niet meer leuk. Misschien kun je eerst wat andere trucjes aanleren? :)
Ik heb niet de beste tips, maar ik hoop dat het je gaat lukken. Heel veel succes!

Hmm, clickertrainging, ik heb er niet zo veel ervaring mee. Ik zou dat eens uit kunnen zoeken.

Ja misschien zijn we een beetje eentonig...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:18

Ze kan het ook gewoon niet leuk vinden om te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:35

Britta31 schreef:
Ze kan het ook gewoon niet leuk vinden om te doen.

Ik merk juist dat ze het wel erg leuk vindt, alleen vindt ze het ook moeilijk.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:07

Waarschijnlijk raak je zelf gefrustreerd omdat het niet lukt en doet zij gezellig met je mee ;) Sowieso, ga werken met een clicker, dan kan je namelijk veel beter het juiste moment markeren. Maar uiteraard is alleen een clicker ook niet een wondermiddel. Veel paard kunnen wel meelopen, maar niet stapje voor stapje, en dat is wat je bij de spaanse pas wel nodig hebt. Dus ze willen of lopen, of de jambette doen, maar beide snappen ze niet goed. Ga dus eerst oefenen op mee lopen, maar dan stapje, voor stapje. Dus 1 pas, halt houden, 1 pas, halt houden enz. Niet stiekem nog een voetje bij zetten, nee, direct bij de halt ook stil staan. Maak daar een oefening op zich van. Als je paard dat snapt dan pas kan je gaan combineren, 1 pasje, halt, jambette. 1 pasje, halt, jambette enz. Tot dat ze weet dat ze na iedere pas jambette gaat doen en weet dat ze daarna weer vooruit gaat stappen, dan kan je rustig aan meerdere passen na elkaar gaan vragen. Maar spaanse pas leren is als opnieuw leren lopen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:10

Ik ben het weer :+ met amable eens. Vaak als je iets in kleinere stapjes opdeelt, gaat het opeens een stuk beter en sneller. Je moet een nieuwe oefening altijd combineren met iets wat ze al kennen, of het uit een stuk gedrag halen wat ze uit zichzelf al vaak aanbieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:59

Amable schreef:
Waarschijnlijk raak je zelf gefrustreerd omdat het niet lukt en doet zij gezellig met je mee ;) Sowieso, ga werken met een clicker, dan kan je namelijk veel beter het juiste moment markeren. Maar uiteraard is alleen een clicker ook niet een wondermiddel. Veel paard kunnen wel meelopen, maar niet stapje voor stapje, en dat is wat je bij de spaanse pas wel nodig hebt. Dus ze willen of lopen, of de jambette doen, maar beide snappen ze niet goed. Ga dus eerst oefenen op mee lopen, maar dan stapje, voor stapje. Dus 1 pas, halt houden, 1 pas, halt houden enz. Niet stiekem nog een voetje bij zetten, nee, direct bij de halt ook stil staan. Maak daar een oefening op zich van. Als je paard dat snapt dan pas kan je gaan combineren, 1 pasje, halt, jambette. 1 pasje, halt, jambette enz. Tot dat ze weet dat ze na iedere pas jambette gaat doen en weet dat ze daarna weer vooruit gaat stappen, dan kan je rustig aan meerdere passen na elkaar gaan vragen. Maar spaanse pas leren is als opnieuw leren lopen.

Dank je wel! Hier heb ik veel aan! Ik ga hier zeker mee aan de slag.
Heel eerlijk, over de clicker twijfel ik nog, kun je me vertellen hoe dat werkt? Het is wel weer een extra hulp middel erbij. Krijg vaak ook commetaar dat als het vrijheidsdressuur is je ook niet met een zweep moet werken..

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:12

Want zwepen zijn om mee te slaan :roll: Een zweep is een verlenging van je hand, daardoor kan je je paard nog duidelijkere en kleinere commando's geven vanaf elke positie, daar waar je hem normaal met je hand aan zou raken kan je hem met een zweep aanraken.

Lees even op www.amable.nl onder het kopje werkwijze, daar staat een volledige uitleg over clickertraining :) Scheelt mij typen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:24

Ik heb het gelezen. Het klinkt erg intressant!
En ook erg paardvriendelijk. Gebruik je dan die clicker overal?
Of alleen met VD?

Zijn er nog meer mensen die met met een clicker werken?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:28

Ik gebruik de clicker bij vanalles inderdaad, niet alleen bij VD :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:37

Okay!

Even los van de clicker, hoe oefen/train jij?
Als je bijvoorbeeld met achterwaarts bezig bent, en het paard kent dit nog niet oefen je dan alleen daar mee en herhaal je wat oudere oefeningen of begin je ook wel eens aan 2 oefeningen? Bijvoorbeeld met het achterwaarts, en als je dat een paar keer hebt geoefend dat je al aan iets nieuws begint, op het blok staan, wijd staan etc.
Dus in het kort: 2 of meerdere oefeningen aanleren of echt 1 voor 1 en pas met iets anders beginnen als de ene oefening goed is.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:42

Ik leer meerdere nieuwe oefeningen aan. Een paard weet namelijk niet wanneer de oefening klaar is, voor hem is de oefening al "klaar" als hij op bijv druk van je hand een halve pas achteruit gezet heeft. Weet hij veel dat je uiteindelijk wil dat hij op alleen het optrekken van je wenkbrauwen 10 stappen achteruit zet.

Jij krijgt op school toch ook niet alleen maar schrijven tot je perfect schrijven kan en daarna rekenen? Juist de afwisseling maakt het leuk op school :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:06

Hier nog een fervent clickertrainer :)
Ik gebruik clickertrainen bij alles, bij trailerladen, wandelen, horse agility, VD, alles gewoon :)
Het maakt het voor mij en het paard een pak gemakkelijker om het exacte moment te belonen.

Op http://www.itrainmyhorsesbrain.com vindt je een gratis forum voor de (beginnende) clickertrainer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:16

Ik heb een clicker gekocht begin van de avond.
Gelijk geprobeerd en het is echt ideaal! :j
Geen misverstanden meer, Ja ik had een paar keer dat ik mis klikte.
Maar het is voor mijn paard als voor mij veel duidelijker!

Ik heb ook het stukje voor de spaanse pas geoefend.
1 stapje naar voren, halt en belonen.
Dan is het de bedoeling dat ze haar voor been en haar achter been 1 pasje naar voren doet toch?
Wat als het andere been ook mee gaat? Mag je dan belonen? Deed ik wel om het leuk voor haar te houden.

Ik leer nu ook de verrijking van het achterwaarts lopen. Als ik naast haar schouder sta kan ik haar zonder druk mee nemen naar achteren terwijl ik zelf ook achteruit loop.
Dit wil ik uiteindelijk uitbouwen naar achter haar staan en mee naar achteren nemen.

Ooit wil ik ook de grotere kunsten leren, maar ik denk dat we het eerst hier wel bij houden.
Op het blok staan wil ik ook mee beginnen, Als ik een goed en veilig blok kan vinden :+