[AR] Weeral eens een tuigen vraag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Weeral eens een tuigen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 16:17

Ik ben opzoek naar een nieuw tuig voor mijn Welsh pony

Ik had een merkloos lederen tuig in shetlander maat, fijne kwaliteit maar voor pony "1" was die volgens bokkers aan de krappe kant. Ik zelf vond het borsttuig idd wat kort, schoftje kort (de 'bladen' zegmaar, rest paste goed) en de broek was wat kort. Het ging allemaal wel net hoor, maar... Deze pony was toen 3, smal gebouwd en 1.15 hoog. Deze pony heb ik nu al paar maanden niet mee gemend.

pony "2" is pas 2 jaar en nu al hoger dan pony "1" (namelijk al 1.17) en ook breder in de hals (hengst) en langer in de rug.
Het oude tuig heb ik een keer opgepast voor het passen maar ik vond het borststuk bij hem nog korter (bredere hals aanzet he....) en gezien hij nog 3 jaar moet groeien, dat gaat hem nooit worden.

Dus dat tuig is verkocht, en nu opzoek naar iets nieuws.

Ik heb voorkeur voor kunststof (Zilco, Arden, Ideal Eurotech).

Alleen nu de spanning... Welke maat???
Wie heeft er een beetje steving welshje van 1.20 en 1 van deze merken? Vallen ze ruim? Of moet ik gaan schaken met verschillende onderdelen in verschillende maten?

En bij Pony is de kans ntrlk dat pony '1' het niet past, en bij shet pony '2'? Hoeveel overlap zou er in zitten?

Zilco persoonlijk vind ik een erg 'smal' borststuk hebben en die empathy dingen lijken mij niet echt ideaal met een flinke hals..... Ik neig zelf dus naar Ideal, Arden vind ik prachtig maar of dat in NL makkelijk met maten enzo te regelen is......

xSCWx

Re: Weeral eens een tuigen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:22

Bij van Rijs kan je je eigen tuig maten samen stellen. Ik zou wel voor beide pony's een eigen tuig nemen want als je voor elke rit alles moet verstellen is dat heel irritant.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:49

Ik heb een ideal tuig voor mijn Shetlander, maar heb het idee dat het groot valt. Ik heb maat minishet, en dat zit echt bijna overal op zijn kleinst..l

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 17:16

xSCWx schreef:
Bij van Rijs kan je je eigen tuig maten samen stellen. Ik zou wel voor beide pony's een eigen tuig nemen want als je voor elke rit alles moet verstellen is dat heel irritant.

Maar zelf samenstellen hangt denk ik ook wel een belachelijk kaartje aan? of is dat met losse delen van bijv deze merken?

Pluttersput: oke dat is 'positief' en hoe valt het hoofdstel bij jou?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:18

Het hoofdstel is netjes. De keelriem is wat strak, maar de rest zit ook op het kleinste gaatje.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:26

Ik heb een imperial riding kunststof tuig wat lijkt op het Arden (vast dezelfde fabriek) Mijn shetten zijn 1,10 m en passen vaak geen shet maat. Ik heb het tuig maat pony gekocht en een tuigmaker heeft hem toen geheel op maat gemaakt want sommige dingen vielen te groot. Zilco shetlander viel veels te klein.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:28

Gewoon een dealer laten komen.
Vaak is het geen probleem om een pony schoftje en shetland borsttuig te krijgen om maar een voorbeeld te noemen.

Ik heb voor mijn shetten van 100/105 shetland tuigen, maar de rugriem is vaak wat lang.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:06

Check mijn profiel. Ik heb kunststof tuig van : zilco, lessing, kieffer en heb ook ideal gehad.
Alles maat pony.

Mijn schimmel is ook 1,20 en behoorlijk grof gebouwd. Andere Welsh de bruine is 1,18 en slank
gebouwd hij past ook shet en bij sommige delen moest ik gaatjes bijmaken in het pony tuig.

zie net dat het lessing niet in mijn profiel staat hierbij een foto:

Afbeelding
lessing op 1,18

Afbeelding
lessing op 1,21

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:46

Ik heb (geen kunststof) ideal leathertech. Welsh a pony 1.1.7 m
Maat shetlander. Past prima.
Afbeelding

Pluk_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:09

Ik heb toevallig net een Ideal Eurotech tuig gekocht voor mijn (nog erg puppy-achtige) Welsh van 1.24. Het tuig zelf is maat pony, het hoofdstel is maat shet. Het was bij de dealer waar ik mijn tuig heb gekocht geen probleem om met verschillende maten te werken, als iets niet paste kon ik het zo terug brengen (kon ook een tuig meenemen om te passen, maar was qua afstand niet heel handig). Een andere maat kostte niets extra.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:19

ik heb een ideal tuig maat shetlander voor mijn stevige pony van 1.20 :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:56

Ik heb maat shetlander voor mijn welshjes van 1.16.
Die paste ook zelfs nog op een C pony van 1.30 die we een tijdje hebben gehad.
Ideal is ruim verstelbaar.

Maat pony pastte ook nog op m'n welshjes maar moest toen wel gaatjes bijmaken ed en ik had toen leren tuig wat heel soepel was en wat toen het wat meer uitgerekt was ong te groot werd..

Dus ik raad tot 1.25 wel ideal shetmaat aan, zal toch wel moeten passen. :j

Demenner komt ook aan huis bijv om te passen, mocht je pony verschillende maten hebben. Mijn tinker had toen full en cob door elkaar, kost niks extra's bij Ideal.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 15:39

MelanieB schreef:
Ik heb maat shetlander voor mijn welshjes van 1.16.
Die paste ook zelfs nog op een C pony van 1.30 die we een tijdje hebben gehad.
Ideal is ruim verstelbaar.

Maat pony pastte ook nog op m'n welshjes maar moest toen wel gaatjes bijmaken ed en ik had toen leren tuig wat heel soepel was en wat toen het wat meer uitgerekt was ong te groot werd..

Dus ik raad tot 1.25 wel ideal shetmaat aan, zal toch wel moeten passen. :j

Demenner komt ook aan huis bijv om te passen, mocht je pony verschillende maten hebben. Mijn tinker had toen full en cob door elkaar, kost niks extra's bij Ideal.

Klopt ik heb ook contact met de menner, of langs komen a 75 euro of gokken maar dan mag ik achteraf wel ruilen.

Ik twijfel maar moet dan miss toch maar voor shet gaan. Ik twijfel omdat ie best wel wat meer hals heeft dan Syl en Noor bijv, maar als ie ook op jullie C pony heeft gepast dan moet het bijna wel goed zijn zou je zeggen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 18:12

Hier paste de ideal shet maat ook nog op C pony van 1,30.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 15:17

Oke het is mij duidelijk dat ideal groot valt dus shet dan afdoende is.

Bij Zilco echter die shet serie is veelste klein dus dat zou dan wel pony maat moeten worden (met hoofdstel en buiksingel shet).

Prijs verschil hiermee is 500 euro voor ideal en 1000 euro voor zilco. Slik!

Ennudan??

Zilco blijft veel langer goed, heb ik al begrepen, eurotech gespen willen roesten. maar dit is wel een giga prijsverschil zeg!

Ik snap dat sommige zilco plasticerig vinden, dat is het ook, maar ik vind het ergens wel mooi, ben niet zo'n leer fan dus hoeft er van mij ook echt niet op te lijken. Ik weet uit ervaring dat het materiaal na 8 jaar nog het zelfde is als de dag dat je t kocht (nadat ik t in de vaatwasser had gedaan om schoon te krijgen, na 8 jaar gebruik). Dus die 500 euro extra zal het wel waard zijn hoor, maar pffff wat een geld. Wat zouden jullie doen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:02

Ik heb zelf de eurotech en ben er super blij mee. Fijn tuig voor een nette prijs.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:02

Het nieuwe eurotech tuig gaat niet meer roesten geloof ik. Dat is al verbeterd.
Als je het geld hebt zou ik voor Zilco gaan.
Is het Ideal webtech tuig niks voor je? Al is dat wel iets mindere kwaliteit (gaat rafelen wat ik las + paarden krijgen schuurwondjes van het hoofdstel). Maar: ook dat tuig is weer verbeterd.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 17:05

Mijn tuig wordt op maat en naar wens gemaakt door http://www.chimacumtack.com/, komt op ongeveer 600 euro, heb ik de verzendkosten al meegerekend.
Ben er super blij mee, het is een erg mooi soepel kunstof tuig, hoofdstelletjes zijn een van de weinige die erg mooi passen en hun klantenservice is top ondanks dat ze zo ver weg zitten.

Heb goed contact met ze dus als je wilt kan ik altijd even een offerte voor je opvragen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:49

Ik heb de webtech als trainingstuig erbij, vind het echt onwijs fijn tuig maar echt mooi dat niet. Heb wel de nieuwste versie maar rafelt toch. Is natuurlijk nylon.
Wel vind ik het toptuig voor training, ben er voor die prijsdan ook super tevreden mee!

Eurotech roest idd niet (vroegere versies hoorde je t wel over ja)

Ik vind ideal super en toch wat mooier voor wedstrijden dan zilco. Zilco wwl gehad int bruin voor mn tinker en vond het wel heel fijn tuig. :j

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:52

Mijn ideal roestte wel. En was toch ook een tuig wat niet zo oud was (2012 nieuw gekocht).
Ik vind vooral het schoftje en de strengen nogal lomp. Bij mij was het ook niet handig met de gespen aan de uiteinde van de strengen. Dit hebben zilco, lessing en kieffer niet.

Ideal webtech heb ik ook dat vind ik dan weer wel mooie tuigen maar ben tot nu toe het meest
tevreden over mijn zilco!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:04

Je kunt bij Ideal gewoon losse strengen aan je borstje laten maken op aanvraag, dus een gesp zodat je elke soort streng eraan kunt maken. :j

Vond juist de zilco schoft wat lomper, of iig, breder.
Vond de bruine zilco wel erg gaaf bij Bon, maar belachelijk duur.. Helaas ook niet in ponymaten -O-

Dat lessing tuig vind ik ook wel mooi :j

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 22:57

Zilco heeft geen brede schoft toch? Vind zilco beetje ielig ogen :P maar goed.

Lessing heb ik ook even voor gemaild, kan ik weinig over vinden.

Dat webtech overigens vind ik echt helemaal niets hoor :P Het moet wel een kwalitatief tuig zijn anders kan ik net zo goed een 200 euro lederen tuigje halen wat ik ook had :P

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:28

Nee weet al waarom ik het zo breed vind ogen, dat is met tweespan tuigen, dan heb je geen lichtoog erop en vind het geheel dan te lomp ogen op de welshen. Kan hier geen foto's plaatsen want zijn niet m'n eigen foto's maar pb dr ff wat door.

Zit wel foto's van zilco op Bonny te bekijken maar die zijn niet echt duidelijk. Bleef mooi dat bruine zilco! <3

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:39

Voor onze welshen van 1.25 hadden wij zilco tuigen maat shetlander en alles paste gewoon goed.

Met de pony maat moest er erg veel versteld en bij geprikt worden.