leren stijgeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hannabuter

leren stijgeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 12:45

hoi!
ik ben bezig met mijn pony met vrijheidsdressuur en ik wil mijn pony op commando laten stijgeren
t is n lastige opgave want hij is best sloom en niet zo speels
tips? :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 13:06

Beter eerst de basis en dan met behulp van goede begeleiding eventueel aanleren. Maar pas op, sommige pony's maken er misbruik van!

En het is steigeren ;)

Flitsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 13:11

Heel veel mensen leren het de pony zelf aan op de raarste manieren, maar ik zou hier iemand voor zoeken die je ermee kan helpen.
Als zoiets niet goed geleerd wordt is het heel slecht voor de achterhand. :)

ElineR

Re: leren stijgeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 13:18

Sowieso is steigeren superslecht voor de rug
Ik zou professionele hulp vragen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:28

Steigeren is niet altijd slecht voor de rug hoor ;) Mits je het maar correct uitvoert.

Mag ik vragen wat je al kunt? Want vaak als je alle oefeningen doorloopt kom je vanzelf bij een oefening die jou de ingang geeft naar het steigeren :)

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 16:56

Altijd eerst de basis, voetje, flemen, buigen.

Ik raad je niet aan om je paard te leren stijgeren! Sommige paarden maken er misbruik van en gaan aldoor stijgeren, hierdoor kun je je zelf in gevaar brengen.

Gr.

PrinceRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 17:38

Hallo!
Voordat je je pony laat steigeren op commando moet je eerst goed nadenken of je het wel echt wilt, en ook er eens bij stil staan wat de gevolgen er van kunnen zijn :) Je pony moet eerst en vooral bekend zijn met andere kunstjes zoals : de spagaat, compliment, knielen, jambette,....
Je kan het aanleren op verschillende manieren! ik zal er je er een paar laten zien
Manier1:
vraag de jambette aan de 2 benen te gelijk, dit is niet echt een aanrader maar ik heb het ook aan een van mijn 9 paarden zo aangeleerd.
Manier2:
Pak de voet van je paard (niet de manier zoals je de hoeven verzorgd maar naar voren , de jambette eigenlijk) en geef druk op het halster naar boven toe, beloon hem over enthousiast en beloon hem daarna alleen met een betere prestatie:)

saapke3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:16

Niet doen je paard kan het misbruiken :j

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:38

Kent je paard het liggen al? Lijkt mij erg belangrijk om eerst een onderdanige oefening te kunnen voordat je aan een dominante begint :)

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:46

doe het alsjeblieft niet!

Naast dat het superstoer is en echt kicke om te zien, is het echt gevaarlijk. Meerdere vriendinnen van mij hebben het aangeleerd, waarvan de meeste paarden nu misbruik maken. Ik ben er nooit aan begonnen.

Ook las ik in je profiel dat het niet je eigen paard is, maar lease? Overleg goed met de eigenaar wat de consequentie's zijn van het aanleren van steigeren.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:58

PrinceRider schreef:
Manier2:
Pak de voet van je paard (niet de manier zoals je de hoeven verzorgd maar naar voren , de jambette eigenlijk) en geef druk op het halster naar boven toe, beloon hem over enthousiast en beloon hem daarna alleen met een betere prestatie:)

Bovenstaande manier is dus een perfecte manier om ongelukken te creëren :)
Ik wil niet wéten wat er gebeurd als een paard dat bewuste been tegen je raap slaat!!

Wat kan je paard/pony al? Is het jouw eigen paard/pony?
En waarom zou je je paard willen leren steigeren?
Omdat het een leuk kunstje is? Omdat iedereen het doet? Of omdat jouw paard er gewoon klaar voor is
en dit zelf aanbied? :)

Mijn paard kan het ook, daar niet van, maar daar heb ik 2 jaar lang trouw op zeer regelmatige basis
les mee genomen (ik neem nog stééds les) en zij bood het aan vanuit het spelen.