Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
VisibreTeam schreef:Mensen gaan tegenwoordig al shows geven als het paard kan flemen, voetje geven en met hulp in het compliment gelokt moeten worden. Opzich niks mis mee, maar zo jammer en geeft echt een vertekend beeld van wat VD is...
Zelf heb ik inmiddels wel wat shows gedaan, van de eerste show in de Brabanthallen heb ik ENORM veel geleerd. Heb daarvoor wat kleinere dingen gedaan en toen de brabanthallen. Pony gelijk losgelaten maar ze vond het ENORM spannend... Ik heb daar geleerd dat een paard een paard blijft en dat je ALTIJD ALTIJD moet terug kunnen vallen op improvisatie.
Doet een paard iets niet, bijvoorbeeld het liggen vanuit spanning? Oke, doe iets waardoor zijn spanning afvloeid!
Gaat je paard er vandoor omdat je in vrijheid werkt? Doe alsof je hem wegstuurt en wacht tot hij terug komt...
Het is voor grote shows lastig voorbereiden, zoek maar eens een flinke hal waarin je alles kunt nabootsen wat je paard daar gaat zien: publiek, kraampjes, herrie, vlaggen, honden, spullen, lichten, geluidssetjes....
Zelf train ik dus altijd wel op muziek, vreemde omgeving etc, maar niet op de complete situatie. Hoe het paard reageert hangt compleet af van hoe jij bent (paard zal vaak veel op jou gaan hangen omdat het een nieuwe vreemde situatie is) en hoe het paard reageert op zoveel tegelijk
Zo heb ik ook wel eens een paard op show gehad die compleet dichtklapte en alleen nog maar op mij focuste, werkte geweldig natuurlijk, maar niet wat je wil... Uiteindelijk een paar shows later ging ze met het publiek interactie vertonen, dat is veel leuker
Op de EquiDay heb ik tot nu toe elke keer een paar beginnende combinaties meegenomen, maar dan praat je puur over een informatieve clinic, dan is het niet erg als het niveau nog wat verschild
Ga je over een echte show praten, dan vind ik toch wel dat een paard alles op zweepcommando vlekkeloos uit moet kunnen voeren
De kunsten liet ik nooit achter elkaar zien, dan ben je in 5 minuten klaar, altijd wat grondwerk aspecten er door