neckrope en bitloos rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janahxginger

neckrope en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 15:20

Hoihoi,
Ik doe nu met 1 van mijn paarden grondwerk, vrijheidsdressuur, rijden etc.
Ik zou graag beginnen in de zomer met bitloos en (hopelijk) ook neckrope rijden.
Hoe zijn jullie hiermee begonnen en hebben jullie nog tips? :)

CarlijnLizet

Re: neckrope en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:40

Iedereen denkt altijd wel dat bitloos rijden zo fijn en goed is voor paarden maar technisch gezien is dat helemaal niet zo. Het drukt heel erg op de neus wat juist het tegenovergestelde is van dat "diervriendelijke".

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:44

CarlijnLizet schreef:
Iedereen denkt altijd wel dat bitloos rijden zo fijn en goed is voor paarden maar technisch gezien is dat helemaal niet zo. Het drukt heel erg op de neus wat juist het tegenovergestelde is van dat "diervriendelijke".

Niet waar. Het verschilt per paard en ruiter wat vriendelijker is.

Ik ben ermee begonnen door het gewoon te doen. Halster ipv hoofdstel (later bitloos hoofdstel) en gewoon het hoofdstel eruit halen en touw om de neck.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 15:44

CarlijnLizet schreef:

Maar dit was ook mijn vraag niet..
Ik ga ook niet volledig overschakelen op bitloos. Het bit blijft nog dichtbij.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 15:45

Geryon schreef:
CarlijnLizet schreef:

Niet waar. Het verschilt per paard en ruiter wat vriendelijker is.

Ik ben ermee begonnen door het gewoon te doen. Halster ipv hoofdstel (later bitloos hoofdstel) en gewoon het hoofdstel eruit halen en touw om de neck.

Ok dankje!

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:45

Waarom wil je eigenlijk bitloos? Zoals gezegd is dit niet per definitie vriendelijker (kan wel, hoeft niet).

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 15:46

thirzanaomi schreef:
Waarom wil je eigenlijk bitloos? Zoals gezegd is dit niet per definitie vriendelijker (kan wel, hoeft niet).

Deze antwoorden had ik nu wel verwacht. Ik hoopte meer op antwoorden op mijn vraag.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:46

thirzanaomi schreef:

Stel je ook aan mensen de vraag waarom ze eigenlijk met bit rijden? Bit is niet het standaard meer hoor. Dus waarom je dat vraagt snap ik niet.

Equilis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:46

Ik heb vrijdag ook voor de eerste keer bitloos gereden. Ik heb dat eigenlijk gewoon gedaan :) Ik had wel mijn mama mee. Zodat moest er iets gebeuren, ik toch niet alleen was.
Probeer op voorhand ook wat op te zoeken over welke hoofdstellen er allemaal bestaan. Zo heb ik bijvoorbeeld met een sidepull gereden omdat mijn paard wel wat contact nodig heeft vooraan, anders gaat ze nogal snel. Met een touwhalster is het net niet de bedoeling dat je met contact rijdt, maar enkel op momenten dat het nodig is en voor de rest lange teugel. Dus was deze niet geschikt voor mij en mijn paard :)
Probeer een beetje te zoeken wat voor jouw paard zou kunnen werken en zoek dan iemand in je buurt waarvan je het hoofdstel kan lenen :)

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 15:47

Zoals ook eerder vermeld. Ik blijf nog met bit rijden.

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:47

Pony rijd ik ook wel is met neckrope en heb eigenlijk gewoon een touwtje om de nek gedaan en ben gaan hobbelen haha. Ik zag wel hoe ver ik kwam haha

De hand van de ruiter bepaalt wat vriendelijker is...
Laatst bijgewerkt door CxB op 04-06-14 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

janahxginger

Geryon schreef:
thirzanaomi schreef:

Stel je ook aan mensen de vraag waarom ze eigenlijk met bit rijden? Bit is niet het standaard meer hoor. Dus waarom je dat vraagt snap ik niet.

Dit dacht ik ook.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:47

CarlijnLizet schreef:

Pff wat een onzin.
Rijden met bit kan heel vriendelijk zijn en bitloos rijden kan heel onvriendelijk zijn.

Als je wilt beginnen met bitloos rijden zou je misschien een keer een hoofdstel van iemand
kunnen lenen. En daarna zelf 1 aanschaffen. Ik heb voor mijn pony een kaakgekruist hoofdstel
gekocht en dat bevalt heel goed. Mijn pony moest even wennen aan de nieuwe manier van druk op
haar hoofd ipv in haar mond maar na een maand was ze helemaal gewend.

janahxginger

CxB schreef:
Pony rijd ik ook wel is met neckrope en heb eigenlijk gewoon een touwtje om de nek gedaan en ben gaan hobbelen haha. Ik zag wel hoe ver ik kwam haha

De hand van de ruiter bepaalt wat vriendelijker is...

:j

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:48

janahxginger schreef:
thirzanaomi schreef:

Deze antwoorden had ik nu wel verwacht. Ik hoopte meer op antwoorden op mijn vraag.

Ik hoop op een antwoord op mijn vraag....
Hoe het moet? Hang er een bitloos hoofdstel om en rijden maar. Zo anders is het niet. Om met neckrope te rijden moet je paard goed op neckreining reageren.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:48

Ik heb een Micklem Multi bridle (bit en bitloos hoofdstel) en toen had mijn paard de riempjes van het bit kapot getrokken. Aangezien ik toch naar het bos wilde, heb ik er maar gewoon op gegokt en heb ik haar bitloos gereden. Dat ging gewoon goed :P Sindsdien rijden we bitloos.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:49

Geryon schreef:
thirzanaomi schreef:

Ik rijd zelf ook bitloos. Maar ik vraag me gewoon af waarom ze dit wil.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 15:49

xApple schreef:
CarlijnLizet schreef:

Pff wat een onzin.
Rijden met bit kan heel vriendelijk zijn en bitloos rijden kan heel onvriendelijk zijn.

Als je wilt beginnen met bitloos rijden zou je misschien een keer een hoofdstel van iemand
kunnen lenen. En daarna zelf 1 aanschaffen. Ik heb voor mijn pony een kaakgekruist hoofdstel
gekocht en dat bevalt heel goed. Mijn pony moest even wennen aan de nieuwe manier van druk op
haar hoofd ipv in haar mond maar na een maand was ze helemaal gewend.

Mijn vriendin zal vaak meekomen. Dus hoofdstel kan ik aan haar vragen.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:50

Rij zonder contact op je teugels, dus sturen en remmen met zithulpen. Als dat makkelijk gaat neem je daarnaast een neckrope. Op het moment dat je je teugels niet meer nodig hebt, kunnen ze net zo goed weg.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:51

Ik zou beginnen met touwhalster of sidepull. Afhankelijk van of je wat wilt hobbelen of met contact wilt rijden.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 15:52

thirzanaomi schreef:
Ik zou beginnen met touwhalster of sidepull. Afhankelijk van of je wat wilt hobbelen of met contact wilt rijden.

Ooit hoop ik dan wel op de galoppiste te kunnen gaan.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:52

CarlijnLizet schreef:
Dat is ook niet waar, bitloos is niet per definitie vriendelijker of minder vriendelijk dan met bit. Ligt aan t paard en de ruiter...

Bitloos rijden heb ik niet opgebouwd. Gewoon (touw)halster omdoen en rijden :+ Daar reageren ze gewoon al op zonder dat je ze het aan hoeft te leren oid. Bij mij dan.
Neckrope heb ik opgebouwd door het hoofdstel nog aan te hebben. Bij mij reageerde ze er al beetje op, waarschijnlijk doordat ik ook met neckreining (western) en heel veel op zit rijd. Ik had het hoofdstel er nog om zodat ik die er nog bij kan pakken als ze de neckrope negeerde. Eerst deed ik dan nog de neckrope wat hoger (richting haar hoofd), en als ze daar nog niet goed genoeg op reageerde, kon ik altijd nog hoofdstel erbij pakke. Zo kan je ook dingen aanleren, heb laatst bijvoorbeeld achteruit op neckrope aangeleerd. Ook met behulp van hoofdstel.
Vergeet ook niet de hulpen met neckrope steeds kleiner te maken, het is niet de bedoeling dat je alsnog hard gaat trekken aan dat ding natuurlijk :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:53

Overstap op bitloos is vaker meer een overstap voor de ruiter (of menner) dan dat het voor het paard/pony is. Je moet denk ik zelf even kijken wat jij en je paard een fijne optoming vinden. Ikzelf men met een gekruist hoofdstel, maar zou ohz toch liever een sidepull willen omdat ik vind dat het toch wat knelt en met een sidepull heb je dat niet. Maar ohz kan je je hand ook opzij doen, dat heeft op de wagen weinig zin dus een sidepull is voor mennen niet zo geschikt en met een gekruisde kun je dan wel goed sturen. Ik heb trouwens 2 keer lange lijnen gedaan en toen ingespannen en gewoon op weg gegaan. Merkte weinig verschil, dat lange lijnen was ook meer voor mijn eigen dan voor m'n pony.

Wat voor bitloze optoming zou je willen? Je hebt dus kin/kaakgekruisde varianten, zoals ik zei zou ik die onder het zadel niet zo snel kiezen, maar het kan voor sommige paarden heel prettig werken. Sidepull heeft een vrij duidelijke werking, heeft voor ohz meer mijn voorkeur. Dan heb je natuurlijk nog touwhalsters, bosall etc. etc. Is maar net wat jij en je paard prettig vinden en eventueel je doelen.

Wat neckrope betreft is dit wellicht interessant: http://www.bokt.nl/wiki/Rijden_met_neckrope

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:53

Wicky schreef:
Rij zonder contact op je teugels, dus sturen en remmen met zithulpen. Als dat makkelijk gaat neem je daarnaast een neckrope. Op het moment dat je je teugels niet meer nodig hebt, kunnen ze net zo goed weg.

Das een hele goeie ja.

Mijn paard deed dat al voor ik het hoofdstel uit deed. Maar je moet natuurlijk eerst zeker weten dat je je paard wel kan besturen en remmen zonder teugels!

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 15:56

Maartje1990 schreef:
Overstap op bitloos is vaker meer een overstap voor de ruiter (of menner) dan dat het voor het paard/pony is. Je moet denk ik zelf even kijken wat jij en je paard een fijne optoming vinden. Ikzelf men met een gekruist hoofdstel, maar zou ohz toch liever een sidepull willen omdat ik vind dat het toch wat knelt en met een sidepull heb je dat niet. Maar ohz kan je je hand ook opzij doen, dat heeft op de wagen weinig zin dus een sidepull is voor mennen niet zo geschikt en met een gekruisde kun je dan wel goed sturen. Ik heb trouwens 2 keer lange lijnen gedaan en toen ingespannen en gewoon op weg gegaan. Merkte weinig verschil, dat lange lijnen was ook meer voor mijn eigen dan voor m'n pony.

Wat voor bitloze optoming zou je willen? Je hebt dus kin/kaakgekruisde varianten, zoals ik zei zou ik die onder het zadel niet zo snel kiezen, maar het kan voor sommige paarden heel prettig werken. Sidepull heeft een vrij duidelijke werking, heeft voor ohz meer mijn voorkeur. Dan heb je natuurlijk nog touwhalsters, bosall etc. etc. Is maar net wat jij en je paard prettig vinden en eventueel je doelen.

Wat neckrope betreft is dit wellicht interessant: http://www.bokt.nl/wiki/Rijden_met_neckrope

Wat is het verschil tussen sidepull en kin/kaakgekruisd?