1e dag cursus natural horsemanship

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

1e dag cursus natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 00:32

Vandaag de eerste dag van de 3 voor een cursus Natural horsemanship bij onze collega. Deze word gegeven door Adam Shereston. Ik ben vanochtend om 10:00 vertrokken op onze “Festa” om naar de locatie te rijden. Deze route had ik in lange tijd niet meer gereden en vroeg mij af of ik het nog zou weten en had er 3,5 uur voor uitgetrokken. Maar na een rustige rit en zowaar in een keer goed te zijn gereden was ik er in 2,5 uur. Mooie route! Ik heb genoten, en Festa naar mijn idee ook!

Daarna opgehaald door een vriendin van mij en thuis wat dingen gedaan en de kinderen van school gehaald om vervolgens weer heen te rijden om de demonstratie bij te wonen die Adam gaf met mijn Festa.

Leuk te zien, omdat zij daar nieuw is en hoe dan ook een ander beeld geeft dan de 7 paarden die daar op de quinta wonen en dus op hun eigen vertrouwde plek aan het werk zouden zijn.

Adam heeft eerst kennis gemaakt met Festa, die meer ook had voor de kudde en die middag ook spontaan behoorlijk hengstig was geworden, maar na 10min kwam ze toch naar hem toe en volgde braaf zijn voetsporen. Festa is een paardje die alles maar laat gebeuren, alleen het hoofdstel omdoen vindt zij niet leuk, eenmaal om gedaan is het ook goed. Problemen in de mond zijn al uitgesloten door de dierenarts en ook Adam denkt dat dit niet het probleem is. Nu komende dagen uitvinden waarom ze dit niet leuk vindt.

Adam werkt op een manier die mij aanspreekt. Hij dwingt een paard niet, maar vraagt iets te doen. Zo ook een zadel opleggen…als Festa haar gedachten niet bij hem heeft kan hij zo een zadel opleggen, maar hij wil dat zij de aandacht heeft bij wat hij vraagt en haar de keus laat om wel of niet weg te stappen bij het willen opleggen van een zadel. Loopt ze weg, dan vraagt hij als het ware om dit wel te mogen doen, en zo op bepaalde manieren er achter te zien te komen waarom ze iets wel of niet prettig vindt wat er van haar gevraagd word. Het is lasig omschrijven…maar denk dat je wel een idee kunt krijgen….. Vanavond was het enkel grondwerk. Morgen ochtend en middag krijg ik persoonlijk les.

Mocht iemand vragen of opmerkingen hebben dan graag… hoe meer ideeen hoe beter, dan kan ik er over na denken en dit vragen.

hieronder de foto's van vandaag...rit erheen, aankomst en demonstratie....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
hallo, buren, hier ben ik!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
oeh, die is leuk!

Afbeelding

Afbeelding

Festa is een jonge merrie van amper 6 die drachtig bleek toen wij haar hebben gekocht. Ze heeft 9 maand niks gedaan en was na het veulen veel te dun. Ze mag extra bespiering achter erbij.. ik weet het :-) ze is nu sinds een kleine 3 maand weer echt onder het zadel.

ydnew

Re: 1e dag cursus natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 19:04

Dag 2 zit er alweer op...wat gaat de tijd snel. Het was leerzaam en allemaal zo logisch. Vooral uitleg gehad in wanneer je wat kunt vragen aan een paard om goed te kijken hoe zijn/haar houding is zowel vanaf de grond als in het zadel. bv: Als het paard zijn rechter voorbeen optilt om een stap te willen zetten, dan kun je op dat moment niet verwachten dat ie op jouw comando naar een bocht naar links kan maken, dan haal je hem uit balans en geeft dus weerstand. Niet leuk voor het paard. Dus pas als het linker voorbeen omhoog gaat, dan kun je vragen om naar links te gaan, en dit met minimale druk en voornamelijk met lichaams houding. En zo waren er nog veel meer dingetjes.....achteruit stappen, stoppen, voorwaarts gaan....dat laatste was juist het omgekeerde. Niet druk met de benen uitoefenen om te gaan lopen, maar juist vrij laten...benen los en teugels los..... wel even omschakelen maar het ging eigenlijk best goed. Morgen ochtend en middag weer.....

lycil8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:07

Ohh wat leuk! En vooral super interessant :) Ben benieuwd wat je nog meer leert allemaal daar.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 01:38

Vandaag de laatste dag gehad. Ik had nog een side Pull hoofdstel hangen die we nog nooit hadden gebruikt maar heb deze mee genomen. Deze bleek volgends de kenners van zeer goede kwaliteit en hebben deze bij Festa om gedaan. Eerst Adam erop om te merken wat Festa ervan vond...dit ging goed, en daarna was ik aan de beurt. Dit ging beter dan verwacht! uiteraard weer veel uitleg, en dit keer meer om met je lichaamshouding haar te sturen, dit zonder teugels. dit ging de eerste 15 minuten erg klungelig omdat veel oude gewoontes mij in de weg zaten..maar na die over boort te hebben gegooid ging het boven verwachting goed...... Ben niet vaak blij met mij zelf..maar moet zeggen dat het echt heel goed ging!! helemaal glimlach van oor tot oor toen Adam Sheresten mij vertelde dat ik een goede ruiter ben en het echt zeer, zeer goed heb gedaan!! *\o/* *\o/* ( wel gemeend....ook gezien dit meerdere malen op de dag werd herhaald) Vandaag dus ook al in draf en 8tjes gereden zonder handen.... klinkt heel knullig maar is best wel lastig. Komende tijd lekker oefenen en volgend jaar ben ik zeker van de partij voor een volgende workshop! ( meen dat er in oktober weer een is) Ik heb echt genoten en heel veel geleerd! Vanavond hebben wij onverwachts op een zeer knulige tijd een nieuw paard gekregen..(zou morgen overdag komen) maar kon gelijk wat in de praktijk brengen....echt super om te merken wat je zoal kunt leren in een paar dagen!!!

hieronder een foto van Adam die Festa met het bidloos hoofdstel probeert....

Afbeelding

Ik krijg binnenkort meer foto's

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 02:13

Wat leuk zeg! Het lijkt wat ik zo hoor, wel een beetje op wat wij doen bij Chris Irwin. Ken je die naam toevallig?

dejoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:44

Ziet er uit als een hele leerzame ervaring :j

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 15:02

Het was zeker heel leerzaam!!! De naam Chris Irwin komt mij niet geheel onbekend voor, maar weet verder niet wat de beste man zoal doet. Ik ben helemaal niet thuis in het natural horsemanship behalve dan de ervaring van vorige week....