Binnenkort krijg ik mijn Lemerij tweewieler voor mijn shetlander geleverd. Nu heb ik er een Ideal Eurotech tuig bij besteld met Hollandse veiligheidslichtogen / beweegbare draagriem. Dit blijkt bij Eurotech echter niet te bestaan, alleen met brancardbeugels. Volgens hen is dit geen probleem en kan dit prima met een tweewieler. Is er iemand van jullie die ook een Ideal Eurotech tuig heeft en hiermee rijdt met een tweewieler? Ik heb zelf geen ervaring met mennen en ga straks pas met lessen beginnen dus weet echt niet wat ik nu moet geloven, heb hier op Bokt immers gelezen dat een beweegbare draagriem met hollandse lichtogen bij een tweewieler veel beter is. Maar ook de instructeur waar ik vorig weekend een basiscursus mennen heb gevolgd, zei net als de Lemerij dat het niet zoveel uitmaakt...
Er is een centraal topic waar je deze vraag kunt stellen [AR] [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic . Zover ik weet kun je met een tweewieler alleen een tuig met een beweegbare draagriem gebruiken, want anders kan die niet goed in balans hangen.
Gem
Geplaatst: 02-06-14 08:17
Maartje, het is geen sulky-vraag maar een tuig-vraag.
Kaat: misschien kun je hier in de FAQ al het antwoord vinden. Verder geen ervaring mee.
Ik hrb geen beweegbare draagriem n vind dat ook niet nodig bij een lichte tweewieler. Mijn ervaring is wel dat een tweewieler moeilink in balans te krijgen is met brancardbeugels omdat het lamoen er niet in kan zweven. Ik zou het niet doen
b485
Geplaatst: 02-06-14 09:46
Eurotech heeft ook een schoftje met beweegbare draagriem. Heb het zelf ooit eens aan Ideal gevraagd en bevestiging gekregen via mail. De Lemerij zal het misschien niet bij hen op voorraad liggen hebben, maar ze kunnen het wel bij Ideal bestellen.
Een beweegbare draagriem is handig/comfortabeler omdat de riem dus mee kan bewegen.
Een ander (en voor mij zelfs belangrijker punt) is dat dergelijke schoftjes ook breder zijn. Met een tweewieler zal er af en toe wel eens gewicht op het schoftje komen (berg op; putten in de weg,...) en dan heb je dus een breder draagvlak.
In principe zou je kunnen rijden met een schoftje zonder beweegbare draagriem, maar ik zou het niet doen en al zeker niet als je een nieuw tuig koopt. Als je er toch zoveel geld aan uit geeft, dan moet het goed zijn.
Brancard beugels in combinatie met een tweewieler zijn geen goed idee. Omdat in brancardbeugels het lamoen vast ligt en dus niet kan bewegen en niet kan zweven.
Veiligheidslichtogen of ronde lichtogen kan wel. Veiligheidslichtogen hebben als nadeel dat ze nog al eens gaan tikken als je lamoen te hoog gaat zweven (metaal van de veilgheidssluiting tegen het metaal van het lamoen). Ronde lichtogen kunnen enkel indien je een open lamoen hebt.
Kaat1
Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-14 10:44
Bedankt voor jullie reacties!
B485": Ik heb net met Ideal Equestrian gebeld en idd, ze hebben zo'n schoftje met beweegbare draagriem wel degelijk, wordt voornamelijk geleverd aan de Engelse en Amerikaanse markt omdat ze daar veel meer met tweewielers rijden werd me verteld. De Lemerij gaat hem daar nu voor me bestellen, dus ik ben helemaal blij, dank je!
Stel je er niet te veel van voor. De draagriem van het Eurotech tuig is zo stug, dat het eigenlijk niet beweegt. Of je moet er echt een flinke ruk aan geven. Heb ook de classic variant gehad, weliswaar in minishet maat. Heb nu een Zilco tuig zonder beweegbare draagriem, maar wel een HCA sulky die prima in balans is.
Ik heb de zilco brun voor mijn tinker en tweewieler. Nog nooit een beweegbare riem gehad. Zilco heeft maar 1 tuig dacht ik? met dat en volgens verkoper was dat niet nodig.
Zilco heeft wel schoftjes met een beweegbare draagriem, de riem loopt door een aantal metalen beugeltjes, dus lijkt me vlot te kunnen bewegen. Het is wel in ponymaat. Maar als ik de afmetingen bekijk is de kleinste omtrek van het schoftje kleiner dan het luxe shetlanderschoftje op de ruimste gaatjes. Dus misschien past het wel voor een stevige shet?