[AR] Opknapper opknappen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Opknapper opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 20:52

In November 2013 heb ik een jonge Welsh B pony gekocht als gezelschap voor mijn paard in de wei. Het leek mijn vriend en mij wel leuk om hem te beleren voor de kar, aangezien wij veel te groot zijn om er mee te rijden. Nu is het zo dat door de oude huurders van het stukje grond een tweewielertje was achtergelaten wat qua maat wel mooi bij de pony leek te passen. Gelukkig is mijn vriend heel handig en is hij volop bezig om de kar te restaureren (ik noem het eerder 'vervangen').

Nu zijn wij beiden complete leken op het gebied van aangespannen rijden en weten we dus ook niets van het rijwaardig maken van zo'n oude kar. Voor het beleren van pony Peeke hebben we natuurlijk hulp, maar voor de kar is het wat moeilijker. Het leek me sowieso leuk om hier wat foto's te posten van de restauratie en mogelijk ook wat tips van de wat meer ervaren menners te krijgen.

Zo zag het eruit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het ijzerwerk laten we schoonmaken en coaten:
Foto

En mijn vriend heeft nu net nieuwe zitjes gemaakt (en even in het ijzerwerk gepast):

Foto

En dit is Peeke:
Afbeelding

We zitten vooral met de lamoenen en het materiaal wat we hiervoor gebruiken. Mijn vriend is officieel timmerman en houtbewerker, maar wat voor hout is hier geschikt voor (ik lees hier en daar over essenhout) en waar moeten we vooral rekening mee houden? We weten dat het lamoen achter wat breder mag zijn en voor wat smaller, maar hoe smal/hoeveel ruimte tussen pony en lamoen?
En wat zou een goede lengte zijn? Oorspronkelijk waren de lamoenen in lengte verstelbaar en een dergelijke constructie willen we nu ook weer maken, maar het hout is zo rot en verbogen dat de oorspronkelijke vorm moeilijk te achterhalen is. Alle hulp is welkom :)

arans

Re: Opknapper opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:06

Persoonlijk zou ik de moeite niet nemen om deze wagen op te knappen.
Bij de wagens is het moeilijk om ze in balans te krijgen en daarnaast zijn ze niet comfortabel. Wil je ook wat meer dan dan korte ritjes over de weg is dat met deze wagen niet mogelijk.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:10

Leuk zo'n creatieve geest, en zeker zal het uiteindelijke resultaat veel bevrediging geven, ongeacht of een nieuwe kar nu goedkoper is of niet. Het gaat uiteindelijk om je eigen gevoel.
Is er niet online een timmerman te vinden die ponyharen maakt en je kan adviseren.
En Arans, jammer dat je gelijk met zo'n reactie komt. Haar partner is timmerman, dus die zal wel weten hoe hij met hout om moet gaan. Misschien dat het niet de allerbeste kar wordt, maar dat mag de pret van het maken niet drukken..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:13

Inderdaad, ik zou er ook niet aan zijn begonnen. Je krijgt hem uiteindelijk niet in balans achter de pony wat voor drukplekken zorgt bij de pony en een hoop ongemak. Ik zou me het geld besparen en op zoek gaan naar een andere tweewieler.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:14

Ben benieuwd, ik volg :)

Ik wil wel even een opmerking over je tuig maken, dat is echt te klein, het borsttuig in ieder geval.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:14

Wat leuk, en wat een smullie is het zeg <3

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:16

tossielove schreef:
Ben benieuwd, ik volg :)

Ik wil wel even een opmerking over je tuig maken, dat is echt te klein, het borsttuig in ieder geval.

Dat wilde ik net in een edit gaan zetten, kan ik me die moeite ook weer besparen. :D Wat voor maat is het tuig?

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:17

Ze geeft aan weinig ervaring hiermee te hebben, vandaar mijn reactie.
En zeker iets opknappen geeft altijd een bevredigend resultaat. Dat hij mooi wordt geloof ik wel, maar uit eindelijk wil je hem ook echt gaan gebruiken. Als je er echt mee wilt rijden kun je misschien er voor zorgen dat diegene die de pony bestuurt recht vooruit kan kijken. Schuin zitten wordt namelijk snel oncomfortabel.

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:20

wat een leuk projectje zo'n karretje en wat een knappe pony! ik vind je tuigje ook veel te klein. voor de rest heb ik geen tips voor je ofzo bem benieuwd hoe het er over een tijdje uitziet!!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 21:26

Ik denk dat we er uiteindelijk misschien twee keer per maand een klein ritje mee gaan maken waarbij mijn vriend gaat mennen en ik ga rijden. Mijn vriend zegt dat hij de kar wel in balans gaat krijgen. Als je erin zit moet hij bijna 'zweven' in de lichtogen toch?

Qua tuig is het inderdaad nog niet zoals we willen. Een ponytuig is op veel fronten echt te groot. Dit tuig op de foto is een shetlander tuigje en daar hebben we gaatjes bij moeten maken. Uiteindelijk zal het wss een combinatie van maten worden denk ik.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:35

Leuk! Ik volg even. Ben benieuwd wat je van zo'n tweewieler kan maken. Eventueel kan het bankje Nog gedraaid worden op zo'n kar.. lijkt mij. Maar ik ben ook een leek op dat gebied!

Zelf wil ik ook een kar gaan opknappen (met behulp van vaders) om te gaan leren mennen. :j
Het zal denk ik niet heel veel schelen met een trailer opnieuw opbouwen.

Ben erg benieuwd naar het resultaat!

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:47

Wat de kar betreft, daar heb ik geen ervaring mee. Maar dit tuig gaat nooit passen, ook niet met wat extra gaatjes erbij.
borststuk zit te hoog en drukt zo op de luchtpijp. Haal er iemand bij met ervaring. Dit is zonde van je geld.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 22:09

Ik ben me bewust van het borsttuig. Wat betreft de extra gaatjes; die zitten op de rest van het tuig. Op dit moment oefenen we alleen nog maar met de singel en de broek. Peeke is nog niet zover dat hij al lasten kan trekken, dus zijn we rustig op zoek naar een oplossing voor het borsttuig. Dan kan peeke ondertussen wennen en leren aan de lange teugel en het verkeer ed. Hij is nog maar net 3 en we hebben absoluut geen haast om hem in te spannen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 07:51

Zoals gezegd is de kans dat je dit fijn in evenwicht krijg niet erg groot. En denk dat iets anders kopen echt goedkoper is, maar als je er lol in heb maakt dat niet uit. Ik hoop voor je dat het lukt.
Er scheef achter zitten rijd ook echt niet fijn.

Bij een 2wieler hoor je te rijden met een tuig met een losse draagriem. Eentje die door het schoftje heen naar links en rechts kan schuiven, dat kan bij dit tuig niet.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:15

als je met plezier wilt rijden , veilig en fijn wilt zitten, ( recht achter je pony) , dan zou ik op zoek gaan naar een andere wagen. ook al is het maar twee keer per maand. je gaat je echt ergeren als je niet fijn kunt zitten op een wagen.en ook voor de pony is deze tweewieler niet het fijnste.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:56

Het borsttuig kan je laten zakken door er riempjes tussen te zetten (bij de gespen), niet de schoonheidsprijs, maar wel prima oplossing verder. Dit soort karren zijn vaak niet zo'n succes, omdat je er scheef voor zit en ze inderdaad lastig in balans blijven, maar wie weet bevalt hij jullie prima met wat creatieve oplossingen! Handig zo'n handyman als vriend. Gewoon lekker proberen dus en anders kan je hem altijd te koop zetten. ;)
Veel plezier!