Nu zijn wij beiden complete leken op het gebied van aangespannen rijden en weten we dus ook niets van het rijwaardig maken van zo'n oude kar. Voor het beleren van pony Peeke hebben we natuurlijk hulp, maar voor de kar is het wat moeilijker. Het leek me sowieso leuk om hier wat foto's te posten van de restauratie en mogelijk ook wat tips van de wat meer ervaren menners te krijgen.
Zo zag het eruit:



Het ijzerwerk laten we schoonmaken en coaten:
Foto
En mijn vriend heeft nu net nieuwe zitjes gemaakt (en even in het ijzerwerk gepast):
Foto
En dit is Peeke:

We zitten vooral met de lamoenen en het materiaal wat we hiervoor gebruiken. Mijn vriend is officieel timmerman en houtbewerker, maar wat voor hout is hier geschikt voor (ik lees hier en daar over essenhout) en waar moeten we vooral rekening mee houden? We weten dat het lamoen achter wat breder mag zijn en voor wat smaller, maar hoe smal/hoeveel ruimte tussen pony en lamoen?
En wat zou een goede lengte zijn? Oorspronkelijk waren de lamoenen in lengte verstelbaar en een dergelijke constructie willen we nu ook weer maken, maar het hout is zo rot en verbogen dat de oorspronkelijke vorm moeilijk te achterhalen is. Alle hulp is welkom
