Equixantos op TV! Over bitloos rijden en sturen met je zit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jizzie

Equixantos op TV! Over bitloos rijden en sturen met je zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 19:01

Een paar maanden geleden werd er een hele dag gefilmd op Equi, en woensdag was het dan eindelijk zover: Equixantos op tv, Petra (eigenaresse) vertelt in dit filmpje over bitloos rijden en je paard sturen met houding en zit, doet dit voor en laat vervolgens de presentatrice ook even uitproberen. Ik ben er zelf enorm blij mee, het is goed dat er aandacht aan dit soort dingen besteedt wordt, super gaaf samengevat in 3 minuten, dus ik wilde het graag even met jullie delen :)

Voordat er een giga discussie losbarst: ik wil niemand vertellen hoe hij/zij moet rijden, en vind de beelden in het begin inderdaad enigszins biased omdat echt niet iedereen zo 'hard' met zijn bit omgaat.

*filmpje duurt 3 minuten

_PatriciaH

Re: Equixantos op TV! Over bitloos rijden en sturen met je zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:24

Was wel heel erg kort vond ik...het komt niet goed over als je niets met bitloos rijden hebt! Ze hadden wel langer mogen uitzenden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:30

Best leuk gedaan maar het had wat mij betreft wel veel informatiever mogen zijn. Dit is wel heel beknopte info...

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:35

Ik vind het leuk! Toch weer een beetje meer aandacht voor dit soort dingen :)

Al is het ergens jammer dat het nu lijkt dat dit alleen bitloos kan. Ik rij ook zo, maar dan met bit ;)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:58

sorry maar o ik stuur niet met me teugels proest proest dat doet ze wel :+ en met je zit sturen en je benen afsteken :')
nee niet heel geloofwaardig.... ook vooral het pony slaat af en o ja nog even snel mee doen _O- _O-

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 01:37

ze hebben een hele dag lopen filmen en uiteindelijk idd maar 2/3 minuten gebruikt :') tja that happens. Dit kan ook zeker met bit en is ook enigszins overdreven, op het moment dat je een paard dressuurmatig gaat trainen gaat dat niet alleen met zit en houding, maar het blijft nog steeds een hele belangrijke factor :)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 01:59

Pff nou vooral het stukje dat de instructrice net op het paard zit en even de teugels aanneemt en dat dunne touwtje op de neus even aantrekt komt heel vriendelijk over... Bitloos is niet vriendelijker als er alsnog aan getrokken wordt :+ en daar gaat het wel vaak mis denk ik. De presentatrice stuurt niet, dier loopt achter z'n voorganger aan. Idee is leuk, filmpje vind ik minder!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:03

Jammer dat nu gedacht word " dunne" touwtje en " paard loopt achter de ander aan"....hier is veel meer vooraf gegaan maar er word maar 3 min uitgezonden, jammer!
Laatst bijgewerkt door _PatriciaH op 01-06-14 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 17:36

_PatriciaH schreef:
Jammer dat nu gedacht word " dunne" touwtje en " paard loopt achter de ander aan"....hier is veel meer voraf vegaan maar er wird maar 3 min uitgezonden, jammer!

precies dit :) ik bedoel het is een stukje gefilmd door en bedoeld voor leken :)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:01

Maar het storendste vind ik de ruk aan het begin, ongeacht van de rest van het filmpje..

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:04

Waar zie jij een "ruk" ? Jij rukt je paard ook met een bit? Het gaat er niet om dat zonder bit beter is dan met bit? Rukken doen we allemaal? Ze wil uit leggen dat een paard ook zonder bit reageerd en niet zeggen dat dit het enige is, met bit is prima mits je er goed mee om gaat....toch?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:21

Dat is ook, maar het is zo zonde dan dat er niet opstaat wat er op moet staan :D Dat is het punt wat ik wil maken :))

Aan het begin van het filmpje worden de teugels opgepakt en er even aan getrokken. Dat is natuurlijk oerzonde! Want dan krijg je de 'wat is diervriendelijker' discussie!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:12

Nou sorry maar als dat oppakken van de teugels onder niet diervriendelijk en "een ruk aan de teugels" wordt geplaatst dan zijn er volgens mij maar héél weinig mensen die wel vriendelijk paardrijden.

ZowieZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:45

Leuk, maar inderdaad wat afgezaagd en te kort om er echt informatie uit te kunnen halen, en zoals andere ook zeggen, dit is ook prima mogelijk met bit en niet enkel haalbaar zonder. Wel vind ik het goed dat ze er wat meer aandacht aan geven!

catootjeenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:42

Wat leuk dat het bitloos rijden zo weer even onder de aandacht word gebracht!