Pony wordt boos als ik naast hem ren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimo_

Pony wordt boos als ik naast hem ren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 15:42

Nou zoals de titel al zegt, m'n pony wordt boos als ik naast hem ren..
En niet gewoon boos, nee ZWAAR pissig!! Oren in z'n nek, boos kijken, en me nog net niet weg jagen.

Nu wil ik met hem mee doen, met de nmprs zomershow.. Ik doe mee met vaardigheid, en een keuring voor ruinen leek me ook erg leuk. Dus geoefend met over een zeil rennen etc, allemaal geen probleem.

Dus ik dacht ooow dat komt helemaal goed! Tot ik dus met hem een rondje wou rennen om te oefenen. Kwam niet verder dan een meter of 2. Inmiddels bijna 2 weken aan het oefenen ermee, maar zit nog geen verbetering in..

Iemand een tip hoe je zo iets aan pakt?

Anoniem

Re: Pony wordt boos als ik naast hem ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:48

Zie dat je ook nog eens uit Waddinxveen komt. Ikzelf sta in Gouda, maar het linkje wat ik net gaf is van mijn stalgenote uit Boskoop.
Kan dus wel echt een uitkomst zijn!

neleehx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:21

Ik lees even mee: mijn merrie doet dit helaas ook. In stap niets aan de hand.. maar in draf..

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:22

Dit is een kenmerk van dominantie. :)

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:30

Dit is inderdaad dominant gedrag, een merrie die ik verzorgde deed dit ook. :j

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:31

Het blijft oefenen oefenen oefenen

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:41

ik volg ook even, ons welsh merrie die doet haar oren ook naar achteren als ik naast haar loop in draf

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:47

Start eerst met zelf achteruit te lopen voor je paard (gezicht richting je paard), zodra die dominant gedrag vertoont jaag je hem weg (zelf wel op je plaats blijven staan). Dit kan door met je touw te zwieren en je andere hand omhoog te gooien. Veel stoppen, stopt hij niet zodra jij stopt dan stamp je met je voet op de grond, gaat hij aan je voorbij dan doe je hetzelfde als wanneer hij dominant gedrag vertoont (want dat is het voorbij gaan ook). Je laat hem ook achteruit gaan, druk op je touw en zelf mee naar achterstappen. Zodra hij naar achter gaat laat je de druk los. Eventueel neem je een zweepje om langs zijn lichaam op en neer bewegingen te maken om hem aan te moedigen.
Wanneer dit goed gaat ga je je omdraaien. Je neemt het uiteinde van het touw vast en je stapt vooruit, normaal volgt je paard wel zonder druk op het touw, wanneer je wil stoppen stamp je met je voet op de grond. Als je weinig reactie krijgt na enkele keren proberen dan zwaai je je zweep recht omhoog. Dus voor jou houden en omhoog gooien, inclusief de stamp. Dat doe je net zolang tot je paard luistert wanneer je gewoon stopt. Dan wil het zeggen dat hij op je let. Als hij bij dit dominant gedrag vertoont draai je je om en zwaai je met je touw, en jaag je hem weg.
Zodra dit lukt kan je dan oefenen door langs hem te staan, hier moet hij nog meer op je letten omdat hij sneller aan je door is. En dan kan je beginnen met korte stukjes draf en dat uitbreiden tot lange stukken. Hier kan je ook in schakelen, stukken rustiger en stukken meer vooruit.

Timing is wel van groot belang, direct wegjagen (dit hoeft maar 1 pas te zijn, zolang die uit jouw cirkel gaat) maar ook belonen als het goed gaat. Een streel of klopje in combinatie met 'Goed zo' of 'Braaf' is voldoende. Het hoeft geen knuffel om de hals te zijn met 100 woordjes. Duidelijk zijn is hier de boodschap.

Dit is de manier waarop ik dit zou aanpakken, uiteraard zullen meningen verschillen. Maar hier heb ik toch al veel vooruitgang mee geboekt met verschillende paarden.
Lukt het je hier niet mee, dan zou ik eens kijken voor iemand die lessen in grondwerk doet. Of desnoods iemand die dit zelf voor je kan oplossen.

Edit: wat een handige tip is in verband het voor hem lopen, nooit achterom kijken of hij wel op dezelfde afstand staat. Daarmee toon je dat je niet zeker bent of hij het wel doet. Terwijl je zelfverzekerd moet staan, ook naar je paard toe: "Hij kan dit wel." moet je denken. Vraag eventueel iemand om te kijken of je paard nogsteeds een armlengte afstand heeft. Een snelle ja of nee waardoor je weet of je hem moet wegsturen of dat je verder kan gaan.
Laatst bijgewerkt door Leen op 27-05-14 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:48

Is gewoon uiting van dominantie. Kennelijk ziet je paard jou als een mindere. Dit hoeft normaal niet echt tot uiting te komen als je geen dingen doet die hem dwars zitten, maar goed is het natuurlijk niet.
Mijn paard deed dit vroegahh ook toen ik nog een klein meisje was en hij een grote kleuter, door gewoon duidelijk respect te vragen als je bij hem op de grond staat is het op te lossen (is eigenlijk grondwerk, maar ik zie het meer als gewoon logica, hij mag mij niet omver lopen, meesleuren en moet netjes achteruit als ik erom vraag ect.)
Kwestie van oefenen.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 18:16

Gaiyara ken ik! Is een oud stalgenootje :) die kan ik idd wel vragen! Achterwaarts gaan e.d. doe ik heel veel. Doe juist veel grondwerk en vrijheidsdressuur met hem, en dit doet hij ook allemaal prima. Wel met zn oren naar achter soms maar hij doet wel wat ik vraag. Juist omdat hij zo dominant kan zijn ben ik jaren geleden met grondwerk begonnen. Daarom sta ik er ook zo van te kijken. Kan normaal echt alles met hem. Al ga ik er bij wijze van spreken onder hangen. Vind ie allemaal prima. Maar naast m rennen accepteert hij gewoon niet. Ook al zet ik hem 100x stil en achteruit. (Of op zij, wil ook wel eens werken bij hem) Nou ja, dan maar flink blijven oefenen haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:44

_Kimo_ schreef:
Gaiyara ken ik! Is een oud stalgenootje :) die kan ik idd wel vragen! Achterwaarts gaan e.d. doe ik heel veel. Doe juist veel grondwerk en vrijheidsdressuur met hem, en dit doet hij ook allemaal prima. Wel met zn oren naar achter soms maar hij doet wel wat ik vraag. Juist omdat hij zo dominant kan zijn ben ik jaren geleden met grondwerk begonnen. Daarom sta ik er ook zo van te kijken. Kan normaal echt alles met hem. Al ga ik er bij wijze van spreken onder hangen. Vind ie allemaal prima. Maar naast m rennen accepteert hij gewoon niet. Ook al zet ik hem 100x stil en achteruit. (Of op zij, wil ook wel eens werken bij hem) Nou ja, dan maar flink blijven oefenen haha

Ik ben benieuwd wat Paula ermee doet, wil je me op de hoogte houden?

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:16

Ja idd dominantie, als je dan gaat rennen moet je hem vaak doen stoppen of terug laten stappen (heel kort) , en dan terug draf, zo blijf jij leiding geven en blijft hij opletten. Dus veel overgangen ! :)

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:23

Mijn merrie doet dit ook, bijt soms zelfs richting mij. Maar stoppen en achteruit gaat prima en doet ze ook echt meteen. Heel vreemd

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:26

Werken jullie vaak met snoepbeloning? De mijne doet het soms als ik haar teveel verwen met snoepjes, haar manier om eten af te bedelen.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 22:12

@Nikkitazz - doe ik zeker!

@ptje007 - Ja doe ik idd, maar helaas werkt het (nog) niet

@Nikkiloves - Kimo kijkt alleen boos, maar doet dan verder niks. Tot ik weer voorwaarts ga..

@Hwn - nee nooit. Juist vanwege het bedelen. Hekel aan paarden die bedelen haha Dan doet ie t alleen voor het snoepje, niet voor mij :P

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 22:16

Ik heb wel eens gelezen als je de positie naast je paard inneemt dat je je dan positioneert als veulen of rivaal.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 22:25

Hij wil waarschijnlijk dat je schuin achter hem loopt want dat zal in zijn beleving jouw plek zijn.
Aan jou om hem anders te vertellen. Google maar eens op leidposities.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 22:30

Heb zo'n beetje alle posities al gehad... Als ik verder naar achter ging, schoot hij naar voren of opzij. Heb naar mijn idee echt alles geprobeerd wat ik kon bedenken en heb gelezen. Maar hij accepteert niks.. Weet het echt niet meer :P (behalve niet meer mee doen met de keuring dan)

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 23:11

Paula raad aan om tempowisselingen in stap te doen. En daarna als dat goed gaat in draf proberen en als dat goed gaat belonen :) Dus ga ik dat maar proberen!

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 23:24

Mijn merrie wilde ook nooit met mij mee rennen, stappen was geen probleem, als het maar op haar tempo was (vreselijk sloom). Ik heb veel grondwerk met haar gedaan omdat ik merkte dat ik dat in het rijden en in het trailerladen nodig had. Mijn merrie had nauwelijks ervaring met communiceren met mensen. De eerste stap hierin was het vertrouwen winnen, ze durfde vroeger nooit iets lekkers uit mijn hand te pakken en ik merkte dat ze bij alles wantrouwend was. Na deze angst te overwinnen werd ze een beetje puberig in haar gedrag, echt merrie gedrag, trappen en gillen naar andere paarden en mij uitproberen. Wat bij mij heeft gewerkt is dat ik aan de ene kant heel Leif ben geweest voor haar als ze het goed deed, veel belonen met kriebelen, knuffelen en alles wat ze fijn vindt, maar aan de andere kant echt enorm consequent zijn. Bij het achterwaarts gaan aan de hand deed ze eerder heel lelijk, toen heb ik haar steeds meteen enorm op haar plek gezet, en daarmee bedoel ik ook echt een flinke tik, z moest dan niet een of twee passen achterwaarts, maar met een flinke snelheid totdat ik het goed genoeg vond, zodra ze bij het stilstaan onderdanigheid toonde, hoofd laag, kauwen en afwachten, mocht ze weer met mee mee voorwaarts. Bij het oefenen om mee te rennen heb ik deze oefening gebruikt. Steeds als ze weigerde met me mee te rennen, moest ze echt actief achterwaarts (proberen zo uit te dagen dat het niet meer fijn is, en je jouw leiderschap bevestigd), zo werd het voor haar fijner om mee voorwaarts te gaan. Bij elke pas dat ze in draf ging heb ik haar uitgebreid beloond. Nog een tip, gebruik een longeerlijn, als je echt geen actie krijgt achterwaarts, kun je altijd nog een stukje actie vragen aan de longeerlijn waarna je het weer opnieuw kunt proberen. En denk eraan, elk klein stukje verbetering belonen, maar straf al het dominante gedrag meteen enorm af!
Ik heb met mijn paard veel meegemaakt, ben veel meegesleurd aan de longeerlijn, ze is vaak uitgebroken, heb haar heel veel moeten straffen, maar heb haar ook veel beloond. Mijn paard weet nu waar ze aan toe is, wat er van haar verwacht wordt en heb er zo'n lief paard door gekregen. Het was al een lief dier, maar vaak hebben paarden niet door hoe sterk of gevaarlijk ze kunnen zijn als ze het idee hebben dat ze een gelijke aan je hebben. Zorg dat jij een consequente, eerlijke en vriendelijke leider bent, dan krijg je er een harmonieus paard voor terug!
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn hele verhaal!

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 00:48

Bedankt voor je uitgebreide verhaal! Fijn om te lezen dat alles nu zo goed gaat! :D

Rijden enzo doe ik niet. Kimo is een knappe shet man van 98 cm ;P Dus alles wat we doen, doen we op de grond! Dus qua grondwerk doe ik al super veel met hem. Belonen als het nodig is, straffen als het nodig is.. Ik hoef het inmiddels maar te denken, en hij doet het. Puur op m'n houding snapt hij wanneer hij zijwaarts/achterwaarts/voorwaarts moet. Dus dat zit (naar mijn idee iig) allemaal wel goed. Daarom heb ik er zoveel moeite mee dat het rennen niet gaat. Kan er gewoon niet bij met m'n verstand! Ik kan lezen en schrijven met die kleine man.. Ook echt wel rot periodes gehad uiteraard, maar we vertrouwen elkaar blind. Dat bleek wel weer toen ik ging oefenen met over een zeil lopen voor de vaardigheid. Hij had dit nog nooit gedaan en kende het dus ook niet, maar na even twijfelen liep hij zo achter me aan. Binnen 5 min lag het zeil zelfs op z'n rug! En ook als hij een dominante dag heeft, ik hoef me maar om te draaien en hij staat stil en als ik naar hem toe loop gaat hij achterwaarts (niet als ik gewoon naar hem toe loop natuurlijk :P Alleen als hij weet dat hij in mijn ruimte loopt, en ik dit niet wil)

Dus waarom het rennen niet gaat..

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:20

Ik heb een digitaal boek over grondwerk en posities. Die kan ik je wel mailen als je wilt.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:28

Terug naar de basis. Ergens moet daar iets fout gaan in mijn ogen als het rennen niet wil lukken.
Ik ga erin mee dat het dominant gedrag is. Als het grondwerk zo goed gaat als jij zegt, zou hij jou als leider moeten zien en niet met dit gedrag moeten komen.

Probeer eens een les in grondwerk van een bekwaam instructrice, die kan ongetwijfeld wel zien waar het fout gaat.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:43

Ik weet niet of ik het bij het rechte eind heb en of het de situatie wat kan verduidelijken. Maar als ik het goed heb zijn er bij een groep paarden in de natuur twee leiders: de leidmerrie en de hengst van de kudde.

De merrie bepaald de dagelijkse gang van zaken, waar ze gaan eten, wanneer enz. Zij loopt voorop, de rest volgt. De hengst neem af en toe de leiding, met name als hij de kudde weg wil hebben (b.v. uit de buurt van een andere hengst). Hij loopt achter de kudde en jaagt ze op.

Jij bent de merrie, je pony de hengst. Jij kunt heel veel bepalen, de rest van de kudde inclusief hengst volgt. Prima. Op het moment dat je hem laat draven neem je de positie van de hengst in. Ho even, dat was niet de bedoeling! IK ben de kuddehengst denk pony dan, niet jij, terug naar je gedrag als leidmerrie!

De ene leiderspositie heb je al, nu de andere nog zodat pown degradeerd naar gewoon kuddelid. Hoe je dat kunt doen heb ik geen tips voor, maar ik vermoed dat je dat op een hengst manier moet doen (héél kordaat).