[AR] Meerdaagse mennen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lori

Meerdaagse mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 09:50

Hoi,

Ik zou graag volgende jaar in de paasvakantie of zomer een meerdaagse doen met mijn paard, koets en groom (gezelschap).
Nu ben ik aan het nadenken hoeveel kilometer we de ritten kunnen maken en hoeveel dagen na elkaar je maximum kan mennen.

Het zou gaan om tinker ruin (volgend jaar 8 ) en een recreatie marathon koets. Bagage basic enkel het geen echt nodig is.

Zelf had ik al gedacht aan 25km per dag, 4dagen van de 7 (met tussendoor pauze). Zou enkel graag weten wat jullie er over denken. Hoeveel dagen men je maximum na elkaar in dit geval...
De ritten worden hoofdzakelijk verhard vrees ik, waar mogelijk neem ik wel eens een onverhard stuk. Enkel stap en draf,
paard word op conditie getraind tegen dan voor de wagen. De conditie onder het zadel heeft hij zeker al voldoende. Ik ga hem dus zeker niet over vragen.

Ik zou als het mogelijk is met een pauze werken tussen in.

Ik kijk al vroeg ik weet het maar heb liever dat we er beiden klaar voor zijn dan dat ik kort op voorhand maar kijk. Ik moet ook nog zien voor route's, logeeradressen enzovoort tegen dan... en het gaat sneller dan je denk altijd.

Bedankt voor het lezen en hopelijk de tips en opmerkingen. :)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:47

Hey,

Ik ga ondertussen al 2 jaar met mijn pony en de wagen op vakantie. Over enkele weken vertrekken we voor de 3de keer.

Het is een A-pony met onze gewone wagen (tweewieler)

Jaar 1: 3 dagen (3 dagen gereden); Jaar 2: 4 dagen (4 dagen gereden); Jaar 3: 6 dagen (verwacht 5 dagen te rijden; halverwege een dag rust).

We rijden 20 a 30 km per dag. 30km doen we makkelijk 5u over. Met dan nog onderweg 1 of meerdere pauzes (niet inbegrepen in de 5u). Ik draaf regelmatig omdat ik geen bepakking bij heb.

De vorige jaren heb ik telkens dagtochten vanuit 1 locatie gereden. Dat gaf mij de mogelijkheid om van dag tot dag te kijken wat we zouden gaan doen (conditie, weer en mentaal).

Onderschat ook niet wat het met een paard doet op mentaal gebied om op een vreemde locatie te zijn en te overnachten. Mijn pony voelt zich snel ergens thuis. Dag 2 zet ze de laatste paar km al haar turbostand in omdat ze weet dat ze bijna 'thuis' is. Hou hierbij ook rekening met de leeftijd van je pony/paard.

Dit jaar ga ik voor een deel van de vakantie van punt naar punt reizen. Dit vraagt sowieso meer voorbereiding: bagage: wat wel en wat niet mee; routes in combinatie met overnachtingen; eten voor mezelf (vorige jaren kon ik s'avonds de auto nemen om ergens te gaan eten),...

Locatie: ik ga steeds naar Belgisch Limburg. Daar is een uitgebreid Ruiter en menroutenetwerk. Veel onverhard, verschillende logies (ook voor paard), bewegwijzering, rustplaatsen,...

Tips:
- start met dagtochten vanuit 1 locatie (veel flexibeler, amper bagage)
- Doe 1 (of meerdere) testritten met bepakking (indien van toepassing)
- hou rekening met slecht weer, te goed weer en steekbeesten onderweg
- navigatie (kaarten, gps,...): best meer dan 1 (ivm wegenwerken, platte batterij,..)
- dit jaar heb ik in mijn routes een binnenweg proberen op te nemen: als het tegenzit, kan ik een stuk afsnijden zodat ik sneller op de volgende locatie ben
- voldoende training vooraf
- basis moet in orde zijn: tuig, kar, hoefbeslag,...

Maar, ik raad het iedereen aan. Het zijn voor mij heerlijke vakanties. Ik kijk er ondertussen jaarlijks enorm naar uit.

Lori

Re: Meerdaagse mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 12:32

Ik ben zelf recent naar Belgisch Limburg gegaan met mijn paard 4 dagen. Dit doet hem vrij weinig op vreemde locatie. Inderdaad prachtig voor te rijden daar.

Ik zit jammer genoeg tegen dan met een 4wieler kan dus niet zo makkelijk echt naar een locatie gaan waar het dagelijks de moeite is. Daarom zou ik wel iedere keer door trekken. Deze zomer ben ik wel al een 2daagse weg op deze manier onder het zadel als voorbereiding en hopelijk nog een meerdaagse naar zee ook.

Die proefritten moet ik wel onthouden tegen dan. :)

Heel erg bedankt voor de tips alvast! :)