[AR] Voorbereiden op mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ILikeMyHorse

Voorbereiden op mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 19:18

Heey,

ik wil met mijn shetlander weer gaan mennen, ze heeft het 2 jaar niet meer gedaan maar nu wil ik het weer gaan oppakken, maar ik wil wel weer een goede voorbereiding

heeft iemand ervaring met dit soort dingen en weet hoe je het beste je pony daar op kan voorbereiden?

Michellette

Re: Voorbereiden op mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:20

Gewon net doen alsof gisteren de laatste keer was. Als het goed geëindigd is, de laatste rit is het net als met schaatsen, je verleert het niet, alleen de slag moet even weer worden opgepakt.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:20

Heeft ze veel achter de kar gelopen? Dan zal ze het waarschijnlijk snel weer oppakken
Als ze nog niet zoveel achter de kar heeft gelopen dan moet je het denk ik wat rustiger aan doen.
Ik zou beginnen met lange lijnen en er dan erachter lopen
Daarna kun je haar bijvoorbeeld iets laten slepen, wat het idee geeft van een kar

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:22

Je kan zelf wel mennen? (niet als; 'ff een paar leidsels vasthouden', maar er echt ervaring mee hebben?).

En is er een reden waarom ze 2 jaar heeft stil gestaan? Is er eerder wel eens 'wat gebeurd' voor de wagen?

Als je iemand met ervaring zoekt die je kan helpen (wat overigens zeker aan te raden is), dan kun je beter in iemand 'in real life' zoeken die je ook echt kan helpen met je pony te 'herbeleren'/op te pakken, dan wat goedbedoelde tips vanaf internet, want daar heb je dan niet zo heel veel aan.

Michellette schreef:
Gewon net doen alsof gisteren de laatste keer was. Als het goed geëindigd is, de laatste rit is het net als met schaatsen, je verleert het niet, alleen de slag moet even weer worden opgepakt.

Ja joh, inspannen en weg rijden, en dan maar kijken wat er gebeurd. Geen enkele voorbereiding niks niet, hoppakee op hoop van zegen. >;)
Dat je dat zelf misschien zou doen is iets heel anders dan het iemand anders adviseren vind ik. ík persoonlijk vind het vragen om ongelukken. Wat is nou in hemelsnaam de moeite om het gewoon even rustig aan te doen in het begin??? Je weet toch totaal niet hoe het dier zal reageren??
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 26-05-14 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:23

Nou ik ben het helemaal eens met Michelette. Doen alsof de laatste keer vorige week was en je dus iets HEUL normaals doet. Hoe gewoner je doet hoe minder spannend het is. Dus geen fuzz om maken..

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:23

mrie schreef:
Nou ik ben het helemaal eens met Michelette. Doen alsof de laatste keer vorige week was en je dus iets HEUL normaals doet. Hoe gewoner je doet hoe minder spannend het is. Dus geen fuzz om maken..

het zou maar verkeerd gaan, dan heeft de pony een trauma voor t leven

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:26

sadekeshia schreef:
Heeft ze veel achter de kar gelopen? Dan zal ze het waarschijnlijk snel weer oppakken
Als ze nog niet zoveel achter de kar heeft gelopen dan moet je het denk ik wat rustiger aan doen.
Ik zou beginnen met lange lijnen en er dan erachter lopen
Daarna kun je haar bijvoorbeeld iets laten slepen, wat het idee geeft van een kar

Voor de kar is handiger :-)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:26

geen 'fuzz' om maken, niet doen alsof het eng is, dat hoeft toch ook niet? Je kan toch ook voorbereidingen treffen zónder daar 'een heel gedoe' van te maken en zelf staan te stressen 'och god als ze het maar niet eng gaat vinden, als ze maar niet gek gaat doen'?

Keertje tuig er op, paar rondjes wandelen, beetje dubbele longe/lange lijnen is toch helemaal niet verkeerd voor je gaat inspannen? Even weer opfrissen?

Of ga je ook zomaar op ieder willekeurig paard zitten die al 2 jaar geen zadel van dichtbij heeft gezien? Bij sommige paarden zal dat inderdaad kunnen, maar dat heeft ook met karakter te maken en met het 'kennen' van een paard. Maar nee, de meeste personen doen dat niet zomaar...... waarom niet? Stel je voor, 't paard kan wat onwennig zijn en 'gek' gaan doen. Is dat onder het zadel wel erg, maar voor de wagen niet?
En als je een sensibel, gevoelig paard hebt, dan overdonder je die er misschien wel heel erg mee, waardoor ze óf juist nog sneller onwennig reageren, of juist zo overdonderd zijn dat ze de eerste keer misschien heel 'koeltjes' lijken te reageren, maar die keer er op stennis gaan schoppen.

Maar om een vreemd iemand met een voor ons vreemd paard zomaar te zeggen 'hupsakee gewoon inspannen' zonder het dier en het verhaal te kennen, vind ik persoonlijk toch echt heel vreemd en zelfs behoorlijk onverantwoord...... := :oo

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:32

Die van mij heeft een jaar niet voor de wagen gestaan, omdat ik de wagen had geleend van buren en die zelf weer gingen mennen. Ik ga die van mij een paar keer longeren zodat ze weer wat conditie kan opbouwen en dan knoop ik daarna de wagen er achter. Dat longeren doe ik niet omdat ik bang ben dat er wat gebeurd, want ik weet bijna zeker dat ik zo kan wegrijden met haar. Maar het is wel fijn om het werk weer rustig op te bouwen. Ze heeft de hele winter stil gestaan. Met rijden doe ik dat ook altijd, eerst het werk rustig opbouwen aan de (dubbele) longe en na een paar keer het zadel erop en rijden (bijrijdsters dan, ik rijd niet meer op haar).

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:39

Ik had vanuit de OP gelezen dat zowel baas als pony een tijdje uit de running zijn geweest maar het dus wel kunnen en dan blijf ik erbij dat het gewoon weer een kwestie van doen is.
Is eentje onervaren (of heeft een slechte ervaring) dan is het een ander verhaal, maar dat heb ik er niet uit op gemaakt.

ILikeMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 18:38

Bedankt allemaal, de reden waarom ik er even niet mee ben door gegaan (met mennen) kwam omdat ik zelf een blessure had en een groom het heb later overnemen, en die had wel ervaring maar niet op het gebied van mennen, nu (vanaf een jaar geleden) heb ik het zelf weer overgenomen en haar conditie weer opgebouwd. ik span haar morgen weer voor het karretje afwachten dus...

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:24

En, hoe is het gegaan??