paard wil niet stappen aan de longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gwahir

paard wil niet stappen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 12:17

Hoi allen!

Had even de zoekactie gebruikt maar vond toch niet de gouden tip. Mijn 5-jarige ruin is ontzettend voorwaarts aan de longe (altijd wel eigenlijk). Of je nu los, met enkel of met dubbele longe longeert maakt eigenlijk niet uit, hij is nauwelijks in stap te krijgen. Vanaf het moment dat je begint wil hij draven en dribbelt daardoor weg. Hij negeert hierbij mijn stemcommando's, die hij overigens heel goed kent (paard is ook betuigd). Ik longeer zelf met dubbele longe en daarmee krijg ik hem wel weer in stap, maar dat kost veel te veel kracht: hij reageert nl niet op je ophouding, komt tegen het bit of krult zich op en draaft door. Zodra hij wel vertraagt naar stap en je daarop de lijn weer ontspant gaat hij weer draven. Ik vind het ook vervelend om te zien dat hij zich hierdoor in stap niet kan ontspannen, hij loopt zich maar op te winden, hij vind het volgens mij echt niet leuk, maar ja, ook warming up en cooling down zijn belangrijk.Verder geen streken zoals omdraaien, gewoon veel te voorwaarts :o
Wie heeft er advies voor mij?

Caira

Re: paard wil niet stappen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:19

Ik zou het in je eigen houding zoeken. Zelf ontspannen, overdreven aarden en rustig uitademen, eventueel je schouder indraaien. Is hij gewend om te werken op jouw houding en positie?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:22

Waarom doe je de warming-up en cooling down niet gewoon aan de hand, i.p.v. in het longeren?

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:26

Ik had hetzelfde probleem. Wat bij mij altijd heel goed werkt is richting haar hoofd lopen. Sta je achter je longeersingel, dan sta je in de drijvende cirkel en zal je paard voorwaarts gaan. Sta je ervoor of loop je er zelfs voor richting hem, sta je in de remmende cirkel en zal hij vertragen. Ik heb hier les in genomen en dit werkte na 1x al ontzettend goed. Nu hoef ik nog maar 1 pas naar voren te zetten en ze gaat al stappen :)

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 17:15

Ik draai idd mijn schouder naar hem toe als vertragende hulp en zorg dat ik zelf ter hoogte van de hals/ het hoofd sta (dus niet in een drijvende positie). Dit lijkt niet het gewenste effect te hebben... Pas als ik naar hem toe loop en hem zo'n beetje de pas afsnijd gaat hij in stap. Mss dit dan vaker oefenen? Groot nadeel vind ik dat ik hierdoor contact op de longes verlies en in een heel gekke positie voor het longeren kom te staan. Dit werkt denk ik het beste zonder longe, maar dan kan ik weer niet werken aan stelling e.d..

Ik denk zelf dat hij gewoon wil lópen, ongeacht hoe ik er bij sta :+ . Enige moment dat hij makkekijker naar stap gaat is na de galop, maar zodra ik dan bijv. iets van stelling vraag begint het dribbelen weer.

@princes: er moet ook buiging en stelling geoefend kunnen worden aan de longe in stap. En het probleem ontwijken vind ik geen oplossing.

Zijn er mss nog meer tips?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:19

Mijn 4 jarige heeft het ook als hij eenmaal op gang is.
Ik stap hem met dubbele longe in door er achter te lopen een aantal rondjes (als lange teugelwerk als het ware).
Tussendoor probeer ik hem wel op de volte te laten stappen korte stukjes, als dat niet goed lukt loop ik even op iets kleinere afstand mee.

Als ik wissel van kant loop ik er weer een paar rondjes achter in stap rechtuit, dan weer werken aan de longe, en dan stap ik weer rechtuit er achter uit.

Met elke longe stap ik altijd in en uit aan de hand lekker rechtuit door de bak

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:28

Niet meteen aan de lijn zetten maar eerst in het loswerken overtuigend de stap - draf en halthouden op jou houding en vooral stem erop zetten.
Paardje moet gewoon terugkomen op jou stem en lijf *\o/* , met of zonder lijntjes.

Ik start meestal met kort stukje loswerken voor het "effe uitleven" totdat ze daarin gaan ontspannen en loslaten en pak ze daarna pas op in sereneuse :D longeerwerk.

Stukjes rechtuit meelopen met ingekorte lijn doet ze vaak ook beter reargeren, gaat dat lekker verleng je lijn weer zonder haperingen terug naar je normale longeercirkel.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:39

Een maandje verder zonder reactie, TS heeft probleem opgelost ? :j

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 17:50

Heej leuk dat je informeert :)
Ik heb nog niet veel met de tips kunnen doen omdat ik tijdelijk in het buitenland zit, maar zodra ik terug in nl ben doe ik verslag :)