Grondwerk met Tumtum, zien jullie ook vooruitgang?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

juliedo24

Grondwerk met Tumtum, zien jullie ook vooruitgang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 21:18

Ik ben de laatste tijd erg veel bezig met serieus grondwerktraining met Tumtum. Tumtum heeft best wel een shetlanderbouw en loopt graag op de voorhand, hol ruggetje enzovoorts. Ik ben vooral aan het werken aan ontspanning en onderbrengen van de achterhand, en dit gaat er goed voor mijn idee. Ik werk zonder hulpteugels. Ook ben ik bezig met activiteit.
Omdat Tumtum nu wat meer last heeft van zijn gevoelige hoeven dan normaal, heb ik amper gedraafd en geen kleine rondes. Vandaar vooral stapfoto's. Ik zou trouwens graag een academische kaptoom kopen, maar die kan ik echt niet vinden in maat shet. Als iemand tips heeft graag :)
Afbeelding
Hier komt er wat meer ronding in zijn nek:
Afbeelding
De power lijkt hier echt van achter te komen vind ik:
Afbeelding
Drafje. Ziet er redelijk ontspannen uit, maar hij mag echt wel wat zakken. Soms doet hij dit ook. Hij mag ook actiever.
Afbeelding
Lekker binnenachterbeentje als je het mij vraagt.
Afbeelding
En dit is een tijd geleden, januari, met grondwerk:
Afbeelding
Afbeelding
En dit is met loswerken, toen hij nog minder last had van zijn gevoelige hoeven(de foto is een beetje scheef, hij lijkt daardoor meer op de voorhand dan hij is):
Afbeelding
En nog langer geleden, hier zie je goed dat hij enorm van de achterhand af komt, voorover kukelt, niet actief is en daardoor een taktfout maakt:
Afbeelding

Zien jullie ook vooruitgang? Ik zet het expres hier, ik ontvang graag tips en kritiek maar wel lief blijven :)

Roxyloverr

Re: Grondwerk met Tumtum, zien jullie ook vooruitgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:02

ziet er goed uit hoor :)
hmm tipje ;) ik oefen altijd met tempo veranderingen van verzamelde stap naar uitgestrekte stap en van stil naar draf bvb.
veel plezier!

catootjeenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:25

Ziet er leuk uit goed bezig!
Voor de kaptoom zou je eventueel ook een gewone kunnen gebruiken. Ik train mijn paardje daar ook mee en het werkt prima, als ze die wel in maat shet hebben...

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 13:35

Bedankt! Ik doe ook veel tempowisselingen en dat heeft wel een goed effect :). Alleen omdat hij nu dus last heeft van zijn hoeven iets minder, en overgangen zijn ook redelijk zwaar.
Ik zat inderdaad ook te denken over een gewone kaptoom voor tijdelijk, want voor ik een academische kan kopen moet ik eerst een nieuwe camera kopen en daar zal ik nog wel even een jaar voor moeten sparen. Nu nog een kaptoom in maat shet vinden, want dat is ook nog een probleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:59

Ik zie zeker wel vooruitgang! :))
En ik vind hem er eigenlijk super uitzien, niet echt veel te dik.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:52

Leuke shet, en fijn dat jullie lekker aan de slag zijn! Je zou je training kunnen beginnen door eerst naast zijn schouder te lopen en van daaruit de juiste stelling en buiging te vragen en het dan uitbouwen door steeds iets verder van hem vandaan te gaan lopen (les in academische rijkunst/rechtrichten is heel leerzaam daarvoor :) ).

Goed idee om een kaptoom te kopen, dan kun je ook wat beter stelling vragen. Voor mijn shet heb ik een kaptoom aangeschaft op http://www.minihorse.eu/longeren.html. Hij is 90 cm en past de kaptoom goed, maar als jouw shet echt flink groter is, is deze kaptoom misschien net te klein. Ik vind het een fijne kaptoom voor een zachte prijs.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:06

Ik vind hem er zeker wel goed uitzien! Mooi op gewicht, goed onder controle, en voor zover mogelijk, zijn lijf goed gebruikt!

Deze kaptoom : http://www.equixantosbarefoot.nl/a-2830 ... art-leder/
Is verkrijgbaar in maat shetty, deze is zonder ketting door de neusriem, maar er is ook een variant met ketting door de neusriem.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 21:14

Bedankt voor de tips allemaal! Tumtum is een kruising shet, waarschijnlijk iets met welsh. Hij is 1.08. Ik houd zelf de academische/klassieke rijkunst ook een beetje als richtlijn aan, vind het een erg fijne methode. Ik wil ook werk aan de hand gaan doen, dus naast de schouder lopen. Maar dit vind Tum erg verwarrend. Een les nemen is best een goed idee ja :)
En bedankt voor alle adressen voor kaptomen! Ook al pb'tjes, en nu deze reacties. Erg fijn. Ik ga ze morgen of overmorgen goed bekijken allemaal :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 08:50

Leuk dat je zo met ze bezig bent juul.