Clicker alleen voor aanleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bamii

Clicker alleen voor aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 13:00

:wave:

Het lijkt me super leuk om met mijn paard te beginnen met VD en heb mij natuurlijk daarin ook al verdiept. Maar wanneer gebruik je een clicker en wanneer niet? Alleen bij de aanleerfase of ook nog als ze het kunstje goed kunnen?

Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar vd zonder clicker, maar toen ik voor het eerst probeerde iets aan te leren leek mijn paard meer op het voer te letten dan op mij. Kan ik dit simpel oplossen door wél te werken met een clicker?

Hopelijk kan iemand mij helpen :D

Scooby007

Re: Clicker alleen voor aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 13:08

Je kan een clicker gebruiken in de aanleerfase en uiteindelijk ernaartoe werken dat je hem niet meer hoeft te gebruiken als je paard het kunstje goed kan en dan gewoon ipv een clickje goedzo zeggen (bij het aanleren wel bij ieder clickje goed zo zeggen, dat ie dat snapt), maar je kan er ook voor kiezen om telkens nog een clickje te geven na ieder kunstje.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 13:09

De clicker zegt eigenlijk *goed zo, goed gedaan, wat knap!* Daardoor kan je sneller en gerichter belonen. Want na de click komt pas het voertje. Het nadeel/ voordeel is dat je goed moet timen qua beloningsklick.

Zelf merk ik dat de clicker een stuk ruis weghaalt, maar je kan ook werken met een clickwoordje ;) En je hebt toch een voertje nodig om je paard in de juiste positie te lokken. Zolang je pony het kunstje niet kent zal het voergericht zijn, want dat snoepje opeten kennen ze tenminste ;)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 15:44

De click zegt DIT is goed. En daarmee kun je dus op de seconde mee timen in welke oefening dan ook.

Clickeren kun je uit eindelijk weg laten als je zou willen, maar bedenk dat je met clickeren je paard aanleert om altijd te zoeken naar het juiste gedrag en jij dus een tool in handen hebt waarmee je gedrag altijd kunt blijven shapen en aanleren...

Eigenlijk kun je dus ook altijd blijven verfijnen en shapen.... je kunt van jambette bijvoorbeeld naar de spaanse pas, van de spaanse pas naar spaanse pas op afstand, een spaanse pas met "freeze" momenten er in, spaanse pas achterwaarts, spaanse pas naar..... etc etc

Zelf ben ik altijd bezig geweest met uitbreiden van oefeningen en grenzen verleggen. Ook bleef voor mij de clicker altijd het DIT is goed commando waardoor ik een oefening zo lang aan kon blijven houden tot ik clickte.... hele bak door in de spaanse pas, blijven staan in het steigeren en blijven liggen etc :)

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 20:46

Dank jullie wel!
Ik heb vandaag toch maar een clicker gekocht, en ook vandaag al een beetje mee geoefend (in de regen :+). Ging best goed voor een eerste keer, heb er trouwens ook een filmpje van gemaakt