[AR] Scherper? of toch niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Scherper? of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 15:05

Ik men momenteel met een jonge 2-span, ik denk dat ze beiden een keer of 10 in het span hebben gelopen na het beleren.
Tijdens het longeren aan de dubbele lijnen zijn de paarden erg gevoelig in hun mond, ik kan ze bij wijze van met een goede ophouding halt zetten op een dubbelgebroken bitje.
Voor de koets zijn ze nog erg onstabiel en daardoor wat onrustig en drammerig, ik heb sinds een week of 2 de liverpoolstangen ingebandageerd met een siliconen bandage en daar lijken ze rustiger op te zijn.
Nu heb ik van de week mijn eerste les met ze gereden op de menvereniging. Daar viel me op dat met name de ruin (rechterpaard) erg hangerig op het bit was en zich moeilijk naar rechts liet sturen.
De instructrice zette mijn kinketting 2 gaten strakker en gaf aan dat ik de volgende keer het bit een leidselgat lager moest zettenen de bandage eraf moest halen. Zij vond dat het paard te weinig respect voor het bit had, en een paar rukken verder had ik een dribbelend paard maar nog steeds net zo stug en hangerig.

Mijn gevoel is dat het bit te scherp voor deze jonge paarden is. Onrust voor de koets, onregelmatigheid in het vertrekken en terughouden bij beide paarden (nog geen eenheid) en onrust in de mond..
Ik wil het paard graag gaan rijden op een 4-ring trens, vriendelijk bij contact, heeft een beetje een kneveltrens werking (duwt het hoofd om ipv aan de kant trekken) , maar kan scherp inwerken mocht het nodig zijn.
Ik ben altijd van de rustige hand met een vriendelijke oplossing, maar volgens de instructrice wordt het dan levensgevaarlijk en moet ik richting scherper en strakker.

Mijn gevoel gaat dus dwars tegen het advies van de instructrice in, graag hoor ik jullie gedachtes.
Laatst bijgewerkt door Ania op 23-05-14 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Re: Scherper? of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:17

Ik vind de benaming van "na een paar rukken" en "met een goede ruk" zo enorm grof en bruut overkomen.

Als jij het idee hebt dat het bit te scherp is, snap ik al helemaal de combinatie niet. Te scherp bit + "een goede ruk geven"?

Verder denk ik dat jij met je gevoel beter in de goede richting zit. Eenmaal een scherper bit ga je moeilijk nog terug naar een zachter of dikker bit. Een paard hardt zich ook om al die klappen op te vangen in zijn mond, en al helemaal als we het over "rukken" hebben.

Probeer het gewoon een keer uit, kijk wat je paard doet met een zachter of dikker bit, misschien zelfs enkel/dubbelgebroken. Als dat het beste werkt, waarom niet.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 15:33

Nachtlampje schreef:
Ik vind de benaming van "na een paar rukken" en "met een goede ruk" zo enorm grof en bruut overkomen.

Als jij het idee hebt dat het bit te scherp is, snap ik al helemaal de combinatie niet. Te scherp bit + "een goede ruk geven"?

Verder denk ik dat jij met je gevoel beter in de goede richting zit. Eenmaal een scherper bit ga je moeilijk nog terug naar een zachter of dikker bit. Een paard hardt zich ook om al die klappen op te vangen in zijn mond, en al helemaal als we het over "rukken" hebben.

Probeer het gewoon een keer uit, kijk wat je paard doet met een zachter of dikker bit, misschien zelfs enkel/dubbelgebroken. Als dat het beste werkt, waarom niet.

Eens met jou. Ik had aan het eind van de les last van verkrampte en blauwe vingers van het contstant trekken en ja, letterlijk rukken. Als ik een les rij luister ik naar mijn instructeur, maar bij deze twijfel ik ontzettend. Zeker omdat het allemaal met zoveel geweld moet. Ik had niet het idee dat ik de paarden naar de ontspanning reed maar in de houding moest trekken.
Maar het woordje "levensgevaarlijk" blijft maar door mijn hoofd spoken. Vandaar dat ik mijn gedachtengang met jullie deel.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:47

Ik denk eerder dat het tijd is voor andere instructie, dan een ander bit..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:49

Buiging, aanleuning en nagevelijkheid komt vanuit het lijf. Dat los je niet op met scherper zetten.

Trainen aan de hand om spieren in het lijf soepeler te maken en het achterbeen sneller, danwordt hij vanzelf lichter in de aanleuning.

Wij hebben zeemleer om de stang. Veel fijner voor het paard omdat het natter blijft.
Met siliconen krijg je brandplekken in de mond als het paard onvoldoende speekselt.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 15:58

nine1987 schreef:
Ik denk eerder dat het tijd is voor andere instructie, dan een ander bit..

Citaat:
Nu heb ik van de week mijn eerste les met ze gereden op de menvereniging

Helaas heb je op een menvereniging weinig keuze qua intstructie..plus het feit dat ik twijfel over deze instructrice (na 1 les al) geeft aan dat ik je mening deel.

Het is wel een jong span, en hoeveel ervaring ik ook denk te hebben ( :P ) wil ik er wel (goede) begeleiding bij.
Laatst bijgewerkt door Ania op 23-05-14 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 16:00

janouk schreef:
Buiging, aanleuning en nagevelijkheid komt vanuit het lijf. Dat los je niet op met scherper zetten.

Trainen aan de hand om spieren in het lijf soepeler te maken en het achterbeen sneller, danwordt hij vanzelf lichter in de aanleuning.

Wij hebben zeemleer om de stang. Veel fijner voor het paard omdat het natter blijft.
Met siliconen krijg je brandplekken in de mond als het paard onvoldoende speekselt.

goeie, waar kan ik zeemleer kopen? En dat kan ik beter doen dan 4-ringtrens denk je?

Zoals je ook in de OP kan lezen train ik ze ook aan de hand.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 16:03

Heb je de mogelijkheid om ze ook zonder elkaar te trainen voor de wagen? een-span dus? Hiermee zou je denk ik veel kunnen oplossen omdat je het linker paard dan net wat anders kan aanpakken dan het rechter paard. Rechter paard heeft verder geen ''moeilijkheden''?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 16:07

Zeemleer haal je in de supermarkt of huishoudwinkel, blokker.
Stuk afknippen en met stevig fpdraad vat naaien. Vooral vingerhoed gebruiken :D want het is pittig prikwerk. Een ronde naald, ook bij blokker, werkt het gemakkelijkste. Naad naar achteren

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 16:07

loveidefix schreef:
Heb je de mogelijkheid om ze ook zonder elkaar te trainen voor de wagen? een-span dus? Hiermee zou je denk ik veel kunnen oplossen omdat je het linker paard dan net wat anders kan aanpakken dan het rechter paard. Rechter paard heeft verder geen ''moeilijkheden''?

Rechterpaard heeft minder "moeilijkheden", in zoverre dat het paard nog steeds onwennig is, maar zich beter laat sturen. Wel is het paard rennerig waardoor ik het constant terug moet halen.
Enkelspan behoort denk ik ook tot de mogelijkheden, ik zal het eens met de eigenaar overleggen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 16:11

janouk schreef:
Zeemleer haal je in de supermarkt of huishoudwinkel, blokker.
Stuk afknippen en met stevig fpdraad vat naaien. Vooral vingerhoed gebruiken :D want het is pittig prikwerk. Een ronde naald, ook bij blokker, werkt het gemakkelijkste. Naad naar achteren

tof! Bedankt voor de tip. Ik ga aan het werk.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 16:11

Als ik jouw twijfels zo lees, zou ik liever voor geen les gaan dan voor deze instructrice. Er moet toch een andere oplossing zijn? Andere menvereniging, iemand aan huis/stal laten komen, iets?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 16:14

Naai ze. Het blijft gelukkig een paar maanden goed,

Let wel, altijd goed nat maken voor je het bit indoet

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 16:16

Nachtlampje schreef:
Als ik jouw twijfels zo lees, zou ik liever voor geen les gaan dan voor deze instructrice. Er moet toch een andere oplossing zijn? Andere menvereniging, iemand aan huis/stal laten komen, iets?

We zijn inderdaad aan het kijken naar iets anders qua les, de eigenaar is het gelukkig volkomen met mij eens dat we het eerst op rust en respect gaan oplossen voordat we naar de zware materialen en ingrepen gaan grijpen.
Het was ook de 3e keer voor dit span dat ze in een bak moesten lopen, meestal maak ik eerst veel (rechte) km's met jonge paarden om ze de stabiliteit te laten vinden, voordat ik veel "moeilijke" bochten ga rijden.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 11:44

Ik heb inmiddels toch maar de 4-ringtrens ingedaan en bleek en goede beslissing te zijn, het hangen en stugge was nog nauwelijks en hij liep met zoveel paslengte dat ik hem nu springschoenen ga kopen omdat hij op zijn eigen verzenen trapt. Weliswaar liep ie niet meer perfect aan de teugel, maar de ontspanning was zo mooi dat ik vanuit deze houding en lengte weer kan gaan werken aan de nagefelijkheid.

Overigens was de eigenaar het met mij eens dat het ruk en plukwerk niet de manier is waarop wij de paarden willen gaan rijden. Hebben nu afgesproken om nog een paar keer de les te volgen, je moet het immers ook een kans geven, mocht het zo blijven gaan we op zoek naar een andere instructeur.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 23:29

Kleine update:
Paard loopt als een zonnetje op de 4-ringtrens, ik heb nooit het idee dat ik hem minder kan houden maar heb veel minder in handen. Ook zit er al veel meer ontspanning in. Paard durft goed (weg) te stappen zonder te dribbelen en heeft een mooie ontspannen houding.
Woensdag ook les gehad van een andere instructeur die stukken beter bij mijn manier van trainen paste.

Al met al een goede beslissing geweest om naar mijn gevoel te luisteren. Ik ben blij dat de eigenaar het met mij eens was en de gok durfde te wagen.

Nu loop ik meer tegen de nervositeit van het rechterpaard aan, maar ik denk dat met kilometers maken goed op te lossen is. Paard durft nog niet goed te ontspannen en blijft onstabiel in de strengen. Heb inmiddels de langboom iets verlengd en de disselriemen iets verkort, minder ruimte in het tuig geeft ook wat meer rust..

Tips blijven welkom!

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 15:26

Heb geen tips oid.
maar wil je wel een compliment maken!
Ontzettend netjes opgelost en wat fijn dat naar je eigen gevoel luisteren goed heeft gewerkt!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 15:41

Fijn dat het al zo goed opgelost is! Ik merkte dit vroeger bij mijn oudste ook. Bij het vertrekken zet ze vrij explosief aan, waardoor ze zeg maar tegen het bit aanliep, dit kwam zo hard in dat ze praktisch op haar kont ging gaan zitten, koets loopt dichter, paard springt vooruit, en zo blijf je bezig. Zachter bit is idd vaak een oplossing. Ik zou hem ook in enkelspan trainen, doe eens wat km's op tempo zonder dat je moet bezig zijn met het linkerpaard, net zolang tot hij wat moeier komt en zichzelf laat ontspannen. Van daaruit kun je dan verder.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:50

Is het paard ook zo als je hem in enkelspan rijdt? Wellicht kan het helpen om dit paard een aantal keer te trainen in een enkelspan, zodat je beter aan de ontspanning kunt werken. Nu is concentreren op één paard lastiger, omdat het andere paard er ook bij betrokken raakt. Het mooiste zou zijn als je de paarden zo weet te trainen, dat je straks in tweespan afzonderlijke aanwijzingen kunt geven zonder dat de ander erop reageert. Wij hebben op het werk een tweespan staan, dat je op die manier kunt rijden. Je noemt de naam van de een en alleen dat paard reageert. Dat werkt voor beide paarden en jezelf heel ontspannend. ;)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:55

Goed dat je naar je gevoel hebt geluisterd, bij zo iemand lessen zou ik echt niet willen.. Gelukkig gaat het nu een stuk beter! :)

marina62

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:17

Goed dat je naar je gevoel hebt geluisterd. Ik herken het probleem, alleen rijd ik enkelspan met een paard wat heel gevoelig op het bit reageert. Ik heb een tijdje een gewone dubbel gebroken trens in gehad voor de wagen tijdens de dressuurlessen en dat werkte super. Ze loopt daar ook op onder het zadel. Nu heb ik voor de wagen in het bos en met de wedstrijden een dubbel gebroken liverpool in hangen. Die werkt net als een dubbel gebroken trens bit als je hem op de bril van je bit zet en voor in het bos op het 1e gat net iets scherper dat alleen een trens. Die van mij doet het er super op en is ook een gifkikkertje van 1.60m voor de kar....
De goed bedoelde adviezen van anderen neem ik altijd voor kennisgeving aan en kies mijn eigen weg/gevoel hierin. Dat is tot nu toe altijd nog goed uitgepakt, jij kent per slot van rekening je paarden toch het beste niet waar?